Annons

Flytande linselement?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag har kollat en del på Canons mest ljusstarka porträttobjektiv och där står det att dessa har flytande linselement. Vad innebär det egentligen? Flyter dom liksom runt inne i gluggen? :)

/Lasse

Flytande linselement innebär att linserna i objektivet rör sig relativt varandra, istället för att hänga ihop i en enda stor klump. Det är naturligtvis krångligare att konstruera, men kan ge bättre optiska egenskaper. Dessutom kan man bygga objektiv som inte växer/krymper så mycket på längden när man zoomar och fokuserar, något som annars kan pumpa in damm.

/Thomas

Att dom inte sitter i en klump förstod jag men vad menar du med att dom rör sig "relativt varandra" då?

LasseL skrev:
Att dom inte sitter i en klump förstod jag men vad menar du med att dom rör sig "relativt varandra" då?

Rent teoretiskt att bakre linsen går mot kameran medans yttersta går rakt ut. Dom kan alltså röra sig oberoende av varandra. I ett objektiv sitter idag en förfärligt massa linser. Mellan 8-15 olika linser i olika grupper är inget konstigt. Ett 400mm objektiv "ska" egentligen vara 400mm från brännpunkten/sensorn alltså 4dm, men man har lyckats gå runt detta genom olika optiska lösningar. En av dessa kan ju vara att linserna kan flyttas runt o ha sig.. (är ingen "optiker" så jag kan ha fel)

Kalle

:) Jag ger mig fan på att jag såg dig på första maj, vid vänsterpartiets tillhåll. Skulle hakat på er men missade tiden lite.

Flytande linsellement använd ofta för att objektivet skall teckna skarpt även på kortare avbildningsavstånd. Då det dessutom är svårare att konstruera ljusstarka objektiv som tecknar skarpt på korta avstånd förekommer flytande linsellement oftast på dessa. Man skulle förenklat kunna säga att objektivets optiska konstruktion anpassar sig efter avbildningsavståndet.

En intresant infallsvinkel är att ljussvagare (alltså billigare) objektiv ofta presterar bättre än ljusstarkare på korta avbildningsavstånd.

ANNONS