Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta hårddisk mellan datorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Wahlgren

Aktiv medlem
Hej!
En av våra datorer (En Fujitsu 810S, 2GHz) har kraschat. Det skall vara moderkortet som är defekt. Och tydligen kan processorn ha gammal sockelmodell så att även ny processor behövs för att passa i nya moderkortet.

Där funderar jag på att s a s pensionera den gamla datorn.

På hårddiskarna har jag en del program och bilder som jag helst vill behålla. (Har varit hyfsat bra på att göra backuper, dock.)

Därför tänkte jag flytta hårddiskarna (en och en) till en annan dator för att få tag på informationen och även ha nytta av själva lagringsutrymmet (80+120 Gbyte).

Till saken: Är det bara att fysiskt flytta hårddisken och sätta in den i den andra datorn som om det var en nyköpt hårddisk?

Exakt! Mycket enkelt.

Jag har för mig att det kan behövas flytta en liten bygel på baksidan. Den styr ifall disken ska vara main el slave. Bara att testa...

Lycka till

Nja... kör du Windows2000 eller XP så kommer säkerhetsfunktionerna att ställa till det för dig.

Win2000 är lätt att fixa genom att ge installationen en ny SID när den väl sitter i nya datorn (progammer newsid.exe körs från startdiskett).

XP brukar oftast strula genom att vägra starta och det kna vara riktigt kinkigt att få igång ibland.

Eller har jag missuppfattat dig och du har en hårddisk till i nya datorn med operativsystem?
I så fall är det bara att flytta över disken och om du haft NTFS ställa om filrättigheterna så att ditt konto på nya datorn kan läsa dom gamla diskarna.

Tack före nya svar.

Den nya datorn har _en_ hårddisk och där finns bl a operativsystem (XP).

De gamla hårddiskarna är en med partition g: som inte har operativsystemet och en med partitionerna c: och d: och där operativsystemet (XP) ligger på c:.

Dajo skrev:
Nja... kör du Windows2000 eller XP så kommer säkerhetsfunktionerna att ställa till det för dig.

Win2000 är lätt att fixa genom att ge installationen en ny SID när den väl sitter i nya datorn (progammer newsid.exe körs från startdiskett).

XP brukar oftast strula genom att vägra starta och det kna vara riktigt kinkigt att få igång ibland.

Eller har jag missuppfattat dig och du har en hårddisk till i nya datorn med operativsystem?
I så fall är det bara att flytta över disken och om du haft NTFS ställa om filrättigheterna så att ditt konto på nya datorn kan läsa dom gamla diskarna.

Hur menar du problem?
XP ska absolut inte vara några problem, om disken sätts som slave, eftersom det ändå inte kommer att få en fungerande miljö om han byter hårdvara (dator) med helt andra grejer i.

Han menar nog att XP krånglar om du försöker köra operativsystemet på den gamla disken men bytt ut en massa annan hårdvara.

Det skall ju vara så krångligt som möjligt för de som betalar. :(

oskard skrev:
Han menar nog att XP krånglar om du försöker köra operativsystemet på den gamla disken men bytt ut en massa annan hårdvara.

Det skall ju vara så krångligt som möjligt för de som betalar. :(

Brukar vara extremt svårt att göra, eftersom halva (hela? ;) operativsystemet blir uppbyggt efter vad du har för CPU, processorchipset, chipset osv osv. =)

Huva, skulle aldrig rekommendera någon att inte göra en format och sen installera på en ny dator..
skulle nog även rekommendera folk som köpt XP, att köra en piratkopia, för att få det att fungera smidigt

Proboarder skrev:
Brukar vara extremt svårt att göra, eftersom halva (hela? ;) operativsystemet blir uppbyggt efter vad du har för CPU, processorchipset, chipset osv osv. =)

Huva, skulle aldrig rekommendera någon att inte göra en format och sen installera på en ny dator..
skulle nog även rekommendera folk som köpt XP, att köra en piratkopia, för att få det att fungera smidigt

Alla drivrutiner som behövs ligger lokalt på datorn men det som strular är att XP helt slår bakut när SID (Security ID) inte stämmer med den nya hårdvaran och datorn stänger helt fräckt av sig innan man kan logga in.
Detta för att man inte ska kunna installera på flera datorer utan att gå via Microsofts aktiveringstjänst.

Istället måste man hålla på och krångla med verktygen på installationssidan för att ha en chans att få rätsida på problemen.

Oftast går det betydligt snabbare att installera om och lägga tillbaka en backup med dom filer man behöver.

nu visade det sig ju att det fanns en disk till med OS och att man abra skulle hämta filer från dom gamla vilket är betydligt enklare då man abra behöver ändra rättigheterna i NTFS.

En idé kanske kan vara att du skaffar dig ett externt chassi med tex USB, då slipper du allt ovan nämnda strul.

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto