Focus stacking

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Member
Om jag förstått det rätt fungerar det ungefär som jag beskriver, men rätta mig om jag har fel, vilket jag troligtvis har :)

Kameran tar bilder av ett motiv där fokuspunkten flyttas från närmsta delen av objekten till den bortre delen. Fokusering och bild tas vid varje förflyttning av fokuspunkten.
Men eftersom objektet inte får röras, och inte heller kameran, finns det ju risk att kameran flyttas en aning när man flyttar fokuspunkten.
Om man använder en rail och flyttar kameran hamnar ju fokuspunkten på samma ställe.
Jag vet, jag är förvirrad, förklara gärna v ä l d i g t pedagogiskt för en nybörjare som vill lära.

Jo en sak till. Det finns många versioner av Photoshop. Elements, CC, Lightroom osv. Vilken version är bäst och som klarar focus stacking på ett enkelt sätt?
 

Ventures

Well-known member
Fokusplanet går ju över hela bilden och fokuspunkter är mindre intressant eftersom det är manuell fokusering.
Antingen flyttas fokusplanet genom att vrida på fokusringen eller flytta kameran. Tänk fokusplanet som en glasskiva som kan flyttas fram och tillbaka.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Well-known member
Det finns två möjligheter. Stativ och rail och flytta kameran. Jag har faktiskt med gott resultat flyttat med hjälp av Arca fästet, släppa en aning på låsningen och skjuta kameran framåt i någon mm i taget

Det enklare sättet är att ha någon programvara, som tar hand om kameran och ställer om kamerans fokus i steg för steg. Det finns många olika varianter både från PC eller att man styr via en app. Jag har precis köpt en Case Air, men den kan bara ta i 10 steg har jag för mig, vilket är lite kort.

Programvara, jag har Zerena, var ett tag sedan jag använde den och tror inte den klarar raw. PS har stackning, elements och LR tror jag inte klarar detta
 

Michael Johansson

Well-known member
Tänk på att focusstacking även är användbart för landskapsfoto. Ställ upp kameran på ett stadigt stativ och ta de bilder som krävs för att få en skarp bild, från den lilla bäcken i förgrunden till fjälltoppen många mil bort, genom att lägga fokus på de avstånd som skärpedjupet kräver. Första bilden på det näraliggande motivet har kanske ett skärpedjup på en meter. Nästa blir då på området cirka en á två meter bort, sedan kanske fyra-fem meter osv. Tänk på att skärpedjupet ökar med avståndet till motivet. Det finns appar för att räkna fram skärpedjupet som kan vara användbart.
 

gingpa

Member
Tänk på att focusstacking även är användbart för landskapsfoto. Ställ upp kameran på ett stadigt stativ och ta de bilder som krävs för att få en skarp bild, från den lilla bäcken i förgrunden till fjälltoppen många mil bort, genom att lägga fokus på de avstånd som skärpedjupet kräver. Första bilden på det näraliggande motivet har kanske ett skärpedjup på en meter. Nästa blir då på området cirka en á två meter bort, sedan kanske fyra-fem meter osv. Tänk på att skärpedjupet ökar med avståndet till motivet. Det finns appar för att räkna fram skärpedjupet som kan vara användbart.
Det jag har svårt att ta in är hur fokuspunkt och fokusplan fungerar.
Om jag ska ta ett antal bilder av det motiv du beskriver, måste jag ju först fokusera nära och sedan successivt flytta fokuspunkten längre och längre bort i motivet.
Jag ska ställa upp kameran på att stativ i helgen och se om jag kan klura ut hur du/ni menar. Hade behövt en guidening :)
 

pdahlen

Well-known member
Det jag har svårt att ta in är hur fokuspunkt och fokusplan fungerar.
Om jag ska ta ett antal bilder av det motiv du beskriver, måste jag ju först fokusera nära och sedan successivt flytta fokuspunkten längre och längre bort i motivet.
Jag ska ställa upp kameran på att stativ i helgen och se om jag kan klura ut hur du/ni menar. Hade behövt en guidening :)
Det är egentligen fokusplan du flyttar. Någon direkt fokuspunkt har du inte för du ska slå av AF och använda manuell fokus. Men beskrivning du gör är rätt. Vad jag egentligen menar med fokuspunkt är mer som en tänkt stråle från kameran som pekar ut var fokus ska ligga, mer tänk som en platt bild där man pekar ut en plats. Fokusplan är mer som en skiktröntgen där det kommer bli bild efter bild
 

Michael Johansson

Well-known member
Enklast är att använda manuell fokusering och då uppskatta avstånden till olika delar i motivet. Sedan fokuserar du på dessa. Är avstånden mellan delarna längre än skärpedjupet måste du dela upp avståndet i flera delar med en bild från varje. Gör du inte det kommer du att få en bild som är skarp här och där men vissa delar blir oskarpa. Det kan ju se lite tokigt ut om blommorna på busken alldeles i närheten är skarpa och fina medan björken 50 meter bort är oskarp och sedan är hela fonden skarp igen.

Här gäller det alltså att ha koll på skärpedjupet och lära sig att uppskatta avstånd.

Tar du närbilder är det bättre om du kan flytta kameran med hjälp av en fokuseringssläde av något slag. Då ställer du skärpan på ett ställe, vanligast på det närmaste. Sedan ger brännvidd och vald bländare ett visst skärpedjup för detta avstånd. Du exponerar och flyttar sedan kameran mot motivet så mycket att skärpedjupet inte överskrids. Exponera och flytta igen och så vidare. Svårigheten kan här vara att flytta kameran lika mycket, eller i vart fall inte för mycket, mellan bilderna. Särskilt gäller det riktigt stora förstoringsgrader, över skala 1:1.

De tagna bilderna slår du sedan samman till en bild i något lämpligt program för fokusstackning.
 

Acei

Well-known member
Kolla på dessa sidor så får du lite tips.
 

apersson850

Well-known member
Förvirringen verkar bestå i sammanblandningen av fokuspunkt och fokusplan.
Fokusplan är det tänkta plan, någonstans ute i motivet, där motivet återges skarpt. Det är parallellt med film-/sensorplanet.
Fokuspunkten visas i sökaren. Den är som ett sikte, som du använder för att peka ut ett visst föremål i motivet för kameran. Detta föremål ska då befinna sig där du vill ha ditt fokusplan. Fokuspunkten har du bara nytta av när du använder autofokus. Men autofokus kan du inte använda till fokusstackning, eftersom hela idén bygger på att du även tar bilder som inte är i fokus just där du har fokuspunkten, utan de bilderna är i fokus någon annanstans i bilden.
Sen kombinerar din programvara de olika bilderna, genom att ta det som är skarpt i bild 1, 2, ..., n och slå ihop de n bilderna till en. Om alla delar av hela motivet återges skarpt i någon enda av de n bilderna, så får du en sammaslagen bild som är skarp överallt. Om du flyttat fokus för mycket mellan två bilder, då får du någon del av den slutliga bilden lite suddig, lika suddig som de två närliggande bilderna är.
 

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar