Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Så här står det i manualen till Nikon D200:

AF-C prioritetsval:
1. FPS-nivå: Foton kan alltid tas när avtryckaren trycks ned.

2. FPS-nivå + AF: Foton kan tas även om kameran inte är i fokus. I ibldserier sänks bildfrekvensen för att uppnå bättre fokus om motivet är mörkt eller har låga kontraster.

3. Fokus: Foton kan bara tas om fokusindikatorn visas. Lägg märke till att fokus inte låses när fokusindikatorn visas.

Punkt 1+3 förstår jag och jag förstår visserligen vad det står på 2:an men jag skulle behöva en mer utförlig förklaring till denna punkt. Kanske något exempel! När skulle denna inställning göra sig bäst? Kan någon hjälpa mig?

Jag har mest använt inställning nummer ett för exempelvis ishockey. Skulle inställning nummer två kunna vara ett alternativ tro?

Ola Rockberg skrev:
Så här står det i manualen till Nikon D200:

AF-C prioritetsval:
1. FPS-nivå: Foton kan alltid tas när avtryckaren trycks ned.

2. FPS-nivå + AF: Foton kan tas även om kameran inte är i fokus. I ibldserier sänks bildfrekvensen för att uppnå bättre fokus om motivet är mörkt eller har låga kontraster.

3. Fokus: Foton kan bara tas om fokusindikatorn visas. Lägg märke till att fokus inte låses när fokusindikatorn visas.

Punkt 1+3 förstår jag och jag förstår visserligen vad det står på 2:an men jag skulle behöva en mer utförlig förklaring till denna punkt. Kanske något exempel! När skulle denna inställning göra sig bäst? Kan någon hjälpa mig?

Jag har mest använt inställning nummer ett för exempelvis ishockey. Skulle inställning nummer två kunna vara ett alternativ tro?

Ok, en lekmans rena spekulation. Jag har ingen Nikon själv men jag försöker tyda texten...

Antag att det är dåligt ljus och kameran har svårt att hitta fokus så sänker den hastigheten på serietagningen för att kameran skall får lättare att hitta fokus.

Om kameran nu har svårt att hitta fokus så är det ju ganska tråkigt att inte kunna bränna av en serie bilder ialla fall. Även om kameran inte tror sig ha hittat fokus kan det ju endå bli bra, framför allt i serietagning och därför låter kameran dig få ta bilder trots icke fokus.

Rena spekulationer.

På min Canon så måste jag ha kameran på AI Servo, för att kunna ta en bild där Autofokusen inte har hittat fokus. AI fokus är canons benämning för följande fokus på rörligt mål, där tar kameran alltså inte hänsyn till om bilden är i fokus eller inte, man kan knäppa av bilder ialla fall, anledningen kan vara samma som ajg skrev innan

Ola Rockberg skrev:
njaaa ... den var inte helt lätt att få igång den här frågan.

Vilket proritetsval kör ni med när ni har på AF-C?

Hej Ola!

Jag får erkänna att jag alltid kör med fps-prioritet, jag är en otålig människa som blir irriterad om kameran inte tar bilder omedelbart när jag trycker av ... :)

Det är lite pinsamt att erkänna, men jag faktiskt inte provat mellanläget, FPS + AF, så mycket som jag borde. Men samtidigt vet jag hur irriterad jag blir om jag försöker tajma en bild och kameran tvekar till på grund av att fokuseringen inte hunnit med. Det känns som jag hellre har en bild av rätt ögonblick med lite fel fokus än helt perfekt fokus men i fel ögonblick.

Jag har också alltid tänkt som dig där Martin ... men jag blev nyfiken på FPS + AF och funderar på vad de egentliga fördelarna kan vara med den inställningen. Frågan är om det kan vara smart att dra ned på hastigheten till fördel för fokuserade bilder ibland. Vissa bilder har varit en källa till irritation eftersom de motivmässigt blivit bra men suddiga.

Jag undrar om det är någon som testat inställning nummer två och har erfarenheter från det?

Som jag förstår det så fungerar det som ni skrivit ovan. Jag är ny på digitalfoto, men har tidigare fotat en hel del analogt, det kanske färgar mina åsikter och val, men jag resonerar som så att vad skall jag med en bild till som är ofokuserad? Dessa bilder slänger jag ändå, även om ögonblicket är exakt rätt så är bilden oftast inte värd att sparas. Bättre att vänta och få bilden något sen, men fokuserad än att ta flera bilder där alla har fel fokus. Är den första felfokuserad och kameran är ställd på FPS så kommer den förmodligen inte att hinna fokusera rätt till nästa bild heller. Står kameran i FPS + AF så ökar sannolikheten att den hinner fokusera, men det är inte säkert. Och med detta val har du redan dragit ner på fotohastigheten utan att säkerställa kvalitén, varför då inte välja Fokus och veta att åtminstone fokus är korrekt. I min värld (utan att ha testat FPS + AF) så är det antingen FPS eller Fokus som gäller, och då väljer jag Fokus. Med följande fokus så upplever inte jag att hastigheten sjunker så mycket att jag besväras av det. Men har någon utvärderat FPS + AF och har positiva erfarenheter så är det givetvis av intresse att höra.

Thomas

Intressant resonemang Thomas. Jag ska nog testa och känna hur det känns med "fokus" prioriterad under tex en hockeymatch. Jag har nog aldrig gjort det förut tror jag.

Frågan kvar står dock: Har någon testat 2. Fps + AF skulle det vara intressant att höra hur de resonerar ...!?

Kanske inte tillför så mycket. Står ungefär som i manualen men mer utförligt och lättbegripligt. Och är det som för mig ett tag sen man läste manualen så väcker det lite tankar om hur bäst använda fokuseringstekniken på kameran. Har man funderingar kring fokus på D200 så kan några minuters fokuserande på denna sexsidiga artikelvara givande.

http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/index.html

Thomas

Jag hade min d200 inställd efter artikeln på Nikonian som Thomas länkade till, och det funkade klockrent för mig.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto