Annons

Fokus på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag råkade uppge min mailadress till Karl Taylor som är en enveten fotograf och som sedan dess skickar mail där han erbjuder både gratis- och betalkurser inom foto.
Det finns mycket i det han säger tycker jag, helt gratis. Bl.a påpekar han ofta att utrustningen inte är det viktiga. Han visar t.ex hur man kan ta produktbilder i fönsterljus (lite reflexskärmar bara).
Alltså utrustningen är mindre viktig till skillnad mot resultatet.
Jag såg ett gratisklipp idag med intressant innehåll som jag tänkte försöka anamma. Hur vet man om man tar bra bilder?
Ska man lita på sina instagramföljare som lajkar och skriver wow!, Fantastisk bild! för att inte såra eller ska man lita på sitt eget omdöme?
Karl Taylor tycker man ska benchmarka (jämföra) sig med någon fotograf man vill bli lika bra som (utan att kopiera).

Tre saker att hålla reda på:
-Idé
-genomförande och
-efterbehandling.

Är något eller några av dessa tre inte bra blir resultatet inte heller bra. Analysera och förbättra.

Då undrar jag (med glimten i ögat): Hur gör du för att bli bättre? Köper ny kamera eller analyserar resultatet?

Länken: https://karltayloreducation.com/how-to-know-if-your-photography-is-good/
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag råkade uppge min mailadress till Karl Taylor som är en enveten fotograf och som sedan dess skickar mail där han erbjuder både gratis- och betalkurser inom foto.
Det finns mycket i det han säger tycker jag, helt gratis. Bl.a påpekar han ofta att utrustningen inte är det viktiga. Han visar t.ex hur man kan ta produktbilder i fönsterljus (lite reflexskärmar bara).
Alltså utrustningen är mindre viktig till skillnad mot resultatet.
Jag såg ett gratisklipp idag med intressant innehåll som jag tänkte försöka anamma. Hur vet man om man tar bra bilder?
Ska man lita på sina instagramföljare som lajkar och skriver wow!, Fantastisk bild! för att inte såra eller ska man lita på sitt eget omdöme?
Karl Taylor tycker man ska benchmarka (jämföra) sig med någon fotograf man vill bli lika bra som (utan att kopiera).

Tre saker att hålla reda på:
-Idé
-genomförande och
-efterbehandling.

Är något eller några av dessa tre inte bra blir resultatet inte heller bra. Analysera och förbättra.

Då undrar jag (med glimten i ögat): Hur gör du för att bli bättre? Köper ny kamera eller analyserar resultatet?

Länken: https://karltayloreducation.com/how-to-know-if-your-photography-is-good/
Min kamera är ungefär tio år gammal. Jag var nog tvungen att uppgradera till den kamerans tekniska nivå för att på ett enkelt sätt kunna ta de bilder jag vill ta. Men nu sitter jag nöjd ett tag. Flera år till tror jag faktiskt. Ett antal blixtar, mjuklådor och annat inom ljussättning har jag också. Det är till viss del sakerna som gör hobbyn så rolig.

Efterbehandlar gör jag sällan. Är kanske för lat. Övar, övar, övar och analyserar gör jag dock rätt så mycket.
- var får jag bäst perspektiv
- vilka situationer blir bäst
- hur lyckas hålla fokus på bollförande spelare
- hur uttrycka spelets idé i en stillbild
- osv

Den här vintern försvann hela inomhussäsongen pga pandemin, så det har blivit lite tunt med foto ett tag nu.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag råkade uppge min mailadress till Karl Taylor som är en enveten fotograf och som sedan dess skickar mail där han erbjuder både gratis- och betalkurser inom foto.
Det finns mycket i det han säger tycker jag, helt gratis. Bl.a påpekar han ofta att utrustningen inte är det viktiga. Han visar t.ex hur man kan ta produktbilder i fönsterljus (lite reflexskärmar bara).
Alltså utrustningen är mindre viktig till skillnad mot resultatet.
Jag såg ett gratisklipp idag med intressant innehåll som jag tänkte försöka anamma. Hur vet man om man tar bra bilder?
Ska man lita på sina instagramföljare som lajkar och skriver wow!, Fantastisk bild! för att inte såra eller ska man lita på sitt eget omdöme?
Karl Taylor tycker man ska benchmarka (jämföra) sig med någon fotograf man vill bli lika bra som (utan att kopiera).

Tre saker att hålla reda på:
-Idé
-genomförande och
-efterbehandling.

Är något eller några av dessa tre inte bra blir resultatet inte heller bra. Analysera och förbättra.

Då undrar jag (med glimten i ögat): Hur gör du för att bli bättre? Köper ny kamera eller analyserar resultatet?

Länken: https://karltayloreducation.com/how-to-know-if-your-photography-is-good/
När det gäller kompetens brukar man ansätta den ett antal olika nivåer:
- kan med stöd av annan
- kan själv
- kan lära andra
- utvecklar området
Exempelvis.

Här på FS finns deltagare ur alla nivåer, men vanligast är de två mittersta. Tänker jag.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Hur gör jag?
Jag fotograferar analogt och framkallar papperskopior i källarens mörkrum. Men, oftare skannar jag in negativen och behandlar i Rawtherapee. Hur jag bedömmer bilden är olika. Ibland räcker det att titta på negativet för att bedöma ibland blir det ljusbord och ibland bedömer jag bilden skannad. Klart jag analyserar hur kompositionen är. Jag är inte rädd för att bryta kompositionsreglerna. Det är svartvita bilder. Jag vill gärna att bilden ska bli intressant, säga något. Det är oftast miljöer jag fotograferar. Ibland med människor ibland utan. Det gillar jag. Jag utvecklas genom att titta på andra bilder och hänga på FB-gruppen analoga fotografer. Där finns ibland spännande diskussioner och mycket bilder.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag analyserar de hundratals bilderna och ser hur dåliga de är. Bland de dåliga har en bild inte perfekt skärpa på iris utan har hamnat på ögonfransarna. Det sista kan jag göra något åt snabbt så dags att byta till Canon eos R5😉
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nej kommer inte köpa R5 på ett bra tag. Ska försöka vara lite seriös i svaret istället, Konstaterar att jag både analyserar och köper nya prylar. Prylköpandet inom foto har dock trappats ner senaste åren. Behöver jag en ny brännvidd jag inte har handlar jag bra grejer men bara om objektivet används. Sålde tex mitt fina 100-400 då det användes någon enstaka gång men mest låg på hyllan. Det kunde bli en billigare zoom istället som används frekvent.

Jag ritar inte upp idén men filar ofta ett tag på hur jag tänker mig bilden. Ibland flera dagar. Med blixtar inomhus försöker jag göra bilden hyfsat klar redan vid fototillfället. Efterarbetet är mest små justeringar i Lightroom, men ibland kan viss hudretusch behövas i Photoshop eller ta bort något som blev fult (ovanligt).

Skickar med ett exempel från nära i tid där frun önskade en alla hjärtans dag/fest bild på det strävsamma paret. Ville göra något festligt med rök då jag nyss köpt rökmaskin och ändå behövde träning. Bilden krävde en del planerande inte minst pga platsbrist och fem blixtar inblandade. Jag kunde ju gjort en betydligt enklare variant på något så trivialt som en familjebild men då hade jag fått mindre träning.

7A26EF4E-7AE8-4A87-B181-D7B525FA5C69.jpeg

Som nog framgår är inte ambitionen att bli bästa porträttfotografen i världen. Jag vill helst själv tycka att utförandet är snyggt, bra eller häftigt osv och gärna övertrumfa liknande bilder jag tagit på oss. Självklart är det en extra krydda om någon annan tydligt visar att de gillar bilden men inte avgörande. Jo att frun blir nöjd är ju prio i detta fallet såklart och det blev hon.

Det viktigaste för mig är att jag utvecklas som fotograf hela tiden (i min takt). Det betyder att jag inte sitter nöjd och fotar säkra bilder som redan finns i liknande varianter. Riktigt nöjd kommer jag nog aldrig bli. Brukar vara nöjd med mina bästa bilder i en vecka eller två men sen ser jag saker att ändra.

Hoppas du får bättre respons på din tråd för hade varit kul att höra hur andra gör och tänker. Hur utvecklar du din egen fotografering? Inte med nya prylar har jag förstått.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Utan att direkt svara på din fråga :) så tycker jag att det är närmast självklart att resultatet är viktigare än utrustningen. Utrustningen ger inget resultat av sig självt.

Utrustningen är däremot inte oviktig alls. Undermålig utrustning kan man inte kompensera för med inspiration, kunskap eller genialitet.

Det viktigaste är dock att behärska sin utrustning till fullo. Om man gör det kan man frigöra sig från funderingar på hur man gör tekniskt för det sitter i ryggmärgen.
 

PMD

Aktiv medlem
Skickar med ett exempel från nära i tid där frun önskade en alla hjärtans dag/fest bild på det strävsamma paret. Ville göra något festligt med rök då jag nyss köpt rökmaskin och ändå behövde träning. Bilden krävde en del planerande inte minst pga platsbrist och fem blixtar inblandade. Jag kunde ju gjort en betydligt enklare variant på något så trivialt som en familjebild men då hade jag fått mindre träning.

Visa bilaga 154486

Som nog framgår är inte ambitionen att bli bästa porträttfotografen i världen. Jag vill helst själv tycka att utförandet är snyggt, bra eller häftigt osv och gärna övertrumfa liknande bilder jag tagit på oss. Självklart är det en extra krydda om någon annan tydligt visar att de gillar bilden men inte avgörande. Jo att frun blir nöjd är ju prio i detta fallet såklart och det blev hon.
Jonas, den där bilden blir man glad av. Det räcker väldigt långt. 😊
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag tycker bra utrustning är jätteviktigt, har jag bra utrustning som jag behärskar så kan jag sätta fokus (alltså fokusera mig, inte kameran) på bildskapande och inte på det tekniska.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Att konsumera bra foto är väldigt viktigt. Därför köper jag mycket fotoböcker – inte om teknik och handhavande utan inhållandes foton av fotografer som kan sin sak. Vissa böcker med råd om från dessa fotografer konsumeras också. Sedan strävar jag efter att nå upp till dessa fotografers nivå genom att låta mig inspireras på ett genomtänkt sätt.

Att ofta vara ute och fota är förstås också väldigt viktigt så otaliga timmar ute i det publika är helt nödvändigt för utveckling samtidigt som det förstås är väldigt roligt.

Bra feedback är svår att få för att folk är för det mesta väldigt fega att ge negativ kritik. Har dock ett par fotovänner som är duktiga och vi träffas online med jämna mellanrum. Klart givande. Instagram ger faktiskt också en viss feedback om man ser till antalet likes. Man får förstås läsa mellan raderna (likesen) och ta antalet likes med en viss nypa salt men det är rätt tydligt att det finns en korrelation mellan de av bilder som jag själv tycker är bättre och hur många likes de finns. Instagram kan alltså ge feedback om man är på rätt väg.
 

Ventures

Aktiv medlem
Att konsumera bra foto är väldigt viktigt. Därför köper jag mycket fotoböcker – inte om teknik och handhavande utan inhållandes foton av fotografer som kan sin sak. Vissa böcker med råd om från dessa fotografer konsumeras också. Sedan strävar jag efter att nå upp till dessa fotografers nivå genom att låta mig inspireras på ett genomtänkt sätt.

Att ofta vara ute och fota är förstås också väldigt viktigt så otaliga timmar ute i det publika är helt nödvändigt för utveckling samtidigt som det förstås är väldigt roligt.

Bra feedback är svår att få för att folk är för det mesta väldigt fega att ge negativ kritik. Har dock ett par fotovänner som är duktiga och vi träffas online med jämna mellanrum. Klart givande. Instagram ger faktiskt också en viss feedback om man ser till antalet likes. Man får förstås läsa mellan raderna (likesen) och ta antalet likes med en viss nypa salt men det är rätt tydligt att det finns en korrelation mellan de av bilder som jag själv tycker är bättre och hur många likes de finns. Instagram kan alltså ge feedback om man är på rätt väg.
Jag tycker inte "likes" säger så mycket eftersom de oftast verkar vara av artighet. Eller att någon förväntar sig få "likes" tillbaka.
Klart att 130 "likes" uppmuntrar mer än 8. :)
Det verkar också vara en konst att ta emot kritik. De gånger jag försökt ge konstruktiv kritik, dvs påpekat vad som i mitt tycke skulle kunnat göras bättre har jag ibland fått väldigt negativ respons tillbaka. Då känner man att det är bättre att tiga och titta på någon annans bilder istället.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag tycker inte "likes" säger så mycket eftersom de oftast verkar vara av artighet. Eller att någon förväntar sig få "likes" tillbaka.
Klart att 130 "likes" uppmuntrar mer än 8. :)
Det verkar också vara en konst att ta emot kritik. De gånger jag försökt ge konstruktiv kritik, dvs påpekat vad som i mitt tycke skulle kunnat göras bättre har jag ibland fått väldigt negativ respons tillbaka. Då känner man att det är bättre att tiga och titta på någon annans bilder istället.
Som jag skrev så får man ta Instagram-likes med en nypa salt. Men, jag tror faktiskt inte att min publik (förhoppningsvis mest personer som gillar gatufoto) trycker på like-knappen bara för att vara artiga. En del gör det förstås men överlag tror jag inte att så är fallet. Jag utgår från mig själv som i stort sett aldrig ger en like till ett foto som jag inte tycker är bra bedömt utifrån gatufotokvalitet. Kompisars barnbilder exempelvis kan man ju förstås ge likes till av andra skäl.

Javisst, merparten av fotografer på Fotosidan och på liknande sajter, är rätt dåliga på att ta kritik och sparkar gärna bakut vid minsta negativa omdöme. Förmodligen är det därför de också är rätt kassa fotografer – de ser bara de snälla kommentarerna och de vänskapliga ryggdunkarna och tror därmed att de faktiskt är ok fotografer när de egentligen står och stampar på samma nivå i årtionden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som jag skrev så får man ta Instagram-likes med en nypa salt. Men, jag tror faktiskt inte att min publik (förhoppningsvis mest personer som gillar gatufoto) trycker på like-knappen bara för att vara artiga. En del gör det förstås men överlag tror jag inte att så är fallet. Jag utgår från mig själv som i stort sett aldrig ger en like till ett foto som jag inte tycker är bra bedömt utifrån gatufotokvalitet. Kompisars barnbilder exempelvis kan man ju förstås ge likes till av andra skäl.

Javisst, merparten av fotografer på Fotosidan och på liknande sajter, är rätt dåliga på att ta kritik och sparkar gärna bakut vid minsta negativa omdöme. Förmodligen är det därför de också är rätt kassa fotografer – de ser bara de snälla kommentarerna och de vänskapliga ryggdunkarna och tror därmed att de faktiskt är ok fotografer när de egentligen står och stampar på samma nivå i årtionden.
På Instagram klickar jag ”like” när jag har tittat på bilden. Som ett visitkort. ”Jag såg”. Ett läskvitto. Har ingen innebörd av bedömning av bilden över huvudtaget.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag råkade uppge min mailadress till Karl Taylor som är en enveten fotograf och som sedan dess skickar mail där han erbjuder både gratis- och betalkurser inom foto.
Det finns mycket i det han säger tycker jag, helt gratis. Bl.a påpekar han ofta att utrustningen inte är det viktiga. Han visar t.ex hur man kan ta produktbilder i fönsterljus (lite reflexskärmar bara).
Alltså utrustningen är mindre viktig till skillnad mot resultatet.
Jag såg ett gratisklipp idag med intressant innehåll som jag tänkte försöka anamma. Hur vet man om man tar bra bilder?
Ska man lita på sina instagramföljare som lajkar och skriver wow!, Fantastisk bild! för att inte såra eller ska man lita på sitt eget omdöme?
Karl Taylor tycker man ska benchmarka (jämföra) sig med någon fotograf man vill bli lika bra som (utan att kopiera).

Tre saker att hålla reda på:
-Idé
-genomförande och
-efterbehandling.

Är något eller några av dessa tre inte bra blir resultatet inte heller bra. Analysera och förbättra.

Då undrar jag (med glimten i ögat): Hur gör du för att bli bättre? Köper ny kamera eller analyserar resultatet?

Länken: https://karltayloreducation.com/how-to-know-if-your-photography-is-good/
För mig är detta välkända tankegångar; just att utveckla bildtänkandet, mer än att tänka på att köpa ny kamera. I min värld som fotograf tänker jag nästan aldrig på att köpa ny kameran. Jag fokuserar på att fotografera, testa bildidéer, utveckla mina funderingar i att förmedla och visualisera.

Lyssnar på musik, läsa intressanta böcker, blir berörd av berättelser - och i min värld ligger all fokus på hur jag kan visualisera detta till nya bilder. Bilder som är typiska för mig och har mina fingeravtryck.

Ser mycket på bilder; mest i de böcker jag har i bokhyllan. Böcker med bilder av fotografer jag håller högt.

Sedan analyserar jag mina egna bilder, återvänder, granskar och försöker utveckla.

Mest tittar jag på egna bilder och på bilder från fotografer som inspirerar mig. Är mycket på Instagram och Facebook, men det stora bildflödet av dåliga bilder gör mig ofta mer frustrerad.

Ser en omfattande gillakultur som sällan är kvalitetsinriktad; ser många fotografer som är mer aktiva med att samla likes och följare än att utveckla sig som fotografer. Gillas en av mina bilder, krävs gillningar tillbaka. Annars plockas du bort.

Gillar aldrig bilder som jag inte genuint gillar. Är principfast!

De riktigt bra fotograferna är de mest intressanta, men också de fotografer där jag kan se hur man jobbar hårt för att utveckla sig. Fantasi och entusiasm kan man komma långt med.

De bilder jag oftast fastnar för är bilder jag kallar för ”smygare”; det vill säga bilder som växer med tiden. Dessutom värdesätter jag abstrakta bilder mer än konkreta.

mvh Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Utan att direkt svara på din fråga :) så tycker jag att det är närmast självklart att resultatet är viktigare än utrustningen. Utrustningen ger inget resultat av sig självt.

Utrustningen är däremot inte oviktig alls. Undermålig utrustning kan man inte kompensera för med inspiration, kunskap eller genialitet.

Det viktigaste är dock att behärska sin utrustning till fullo. Om man gör det kan man frigöra sig från funderingar på hur man gör tekniskt för det sitter i ryggmärgen.
Låt mig göra en jämförelse från en annan del av Köping.

När jag och min fru var unga hade hon en Fiat 850 Special. En liten bil med 47 hästkrafter men ändå med sportiga egenskaper. Bilen var fantastiskt rolig att köra. Det kändes som att det gick dubbelt så fort som det faktiskt gjorde.
I mätbar prestanda hade bilen inget att sätta upp mot kompisarnas bilar. Men i upplevd körglädje slog den allt.

Jag tänker att foto och fotoutrustning är lite på samma sätt. Teknisk mätbar prestanda kan vi jämföra i tabeller, men faktisk fotoglädje kommer ur något annat. Det upplevda resultatet bedöms på andra parametrar än rå teknisk kvalitet. Bilder ska upplevas. Stunder ska bevaras. Glädje (eller andra sinnesstämningar) ska spridas.

Visst har jag lagt ner en ansenlig mängd tusenlappar i den fotoutrustning jag har just nu. Jag behövde komma till en viss nivå av teknisk prestanda för att kunna fånga de bilder jag vill fånga. Detsamma gäller nog de flesta i denna tråd. Att man faktiskt inte hade kunnat göra sina bilder med vilken utrustning som helst. För i så fall hade vi ju fortfarande gnetat på med en Instamatic, eller vilken kamera man nu hade allra allra först. Jag hade en Agfa Isola.

Att min fru inte längre har kvar den underbara Fiaten är för att den inte längre uppfyller våra transportbehov. Hur kul den än var att köra.
 
ANNONS