Annons

Fokusbekymmer Nikon FM - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ballz

Aktiv medlem
Hej! Jag har glasögon som ligger kring +2 dioptrier och en gammal analog Nikon FM. Problemet är att jag ständigt fokuserar en eller två cm fel (i djupled) med den bästa glugg jag har (ett 50/1.2) när jag plåtar på nära håll, t ex porträtt.

Det verkar alltså som om mina glasögon ger detta fokusfel.

Behöver jag en +2 dioptertillsats eller en bättre mattskiva, eller kanske bäggedera?

Tips mottages med varm hand. /R

Sitter det inte en mattskiva med splitprism och mikroprismor i den?

Hur som helst ska inte glasögon eller sådant påverka man man sätter fokus, så länge man ser bilden i sökaren tillräckligt skarpt för att kunna se när den är som skarpast. Bilden projiceras ju på mattskivan och det är mattskivan som ögat fokuserar på. Det är alltså inte någon tredimensionell bild som ögat ser, utan det är samma sak som att titta på en utskrift av bilden eg.
Jag kan fokusera manuellt med eller utan glasögon och få samma resultat, det blir ju dock mycket svårare att se när bilden är som skarpast om jag inte har glasögon på mig, eftersom att den är oskarp även när fokus ligger sätt.

Hej! Jag har glasögon som ligger kring +2 dioptrier och en gammal analog Nikon FM. Problemet är att jag ständigt fokuserar en eller två cm fel (i djupled) med den bästa glugg jag har (ett 50/1.2) när jag plåtar på nära håll, t ex porträtt.

Det verkar alltså som om mina glasögon ger detta fokusfel.

Behöver jag en +2 dioptertillsats eller en bättre mattskiva, eller kanske bäggedera?

Tips mottages med varm hand. /R

Är det du som felfokuserar eller är det kamerahuset? Jag menar får andra samma fokusfel så är det ju inte dig det är fel på ;-)

Glasögon ska inte påverka var (i fokusplanet) kameran visar skarpaste bilden i sökaren. (som redan skrivits i tråden)

Är det du som felfokuserar eller är det kamerahuset? Jag menar får andra samma fokusfel så är det ju inte dig det är fel på ;-)

Glasögon ska inte påverka var (i fokusplanet) kameran visar skarpaste bilden i sökaren. (som redan skrivits i tråden)

Om skärpan i dina bilder ligger fel så har det inget med ev styrkor på glasögon eller korrektionslinser (det är en optisk omöjlighet) utan antingen så ligger spegeln fel (inte särskilt troligt) eller så är inte mattskivan på rätt plats, det ska bara lite till för att det ska bli fel. Felet sträcker sig över hela skärpeomfånget men blir mer synligt ju närmare närgränsen du kommer.
mitt råd är att ta ut mattskivan och kontrollera att den ligger rätt.
Lycka till

Nikolaj

Ja, det verkar ju rimligt, det där med mattskivan - fast inte så troligt, med tanke på kamerans allmänna skick. Borde kollas upp hos ett proffs, kanske.

Fast är det verkligen helt uteslutet med felfokusering p g a glasögonen? Ibland får jag ju till det, även med vidöppen bländare? Märkligt. Men det är klart att ni har rätt, rent logiskt.

(Jag plåtar med en Bessa R2A (mätsökarkamera) också, den fick jag ha korrektion till för att kunna fokusera 90mm-gluggen nåtsånär rätt på - men då snackar vi väl om nåt annat, tredimensionellt, eftersom spegeln saknas?)

/R

ANNONS
Götaplatsens Foto