Annons

Fokuserings mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Är väldigt nyfiken i ämnet. Upplever det som mer eller mindre omöjligt att fokusera manuellt med min 20D som läget är idag. Visst autofokus funkar väldigt bra och jag tror inte jag kommer fokusera manuellt framöver heller. MEN det hade vart trevligt om man redan innan man tar bilden kunde se om kameran lyckats med sin fokusering. Jag undrar lite över de olika skivor som finns. Vad innebär begreppen och vad är skillnaderna. Här följer en lista på de olika som cyberphoto säljer. Någon vänlig själ som vill reda ut begreppen?
Canon Fokuseringsskiva EC-A mikroprismor
Canon Fokuseringsskiva EC-B snittbild
Canon Fokuseringsskiva EC-C AF-ram standard
Canon Fokuseringsskiva EC-D rutnät
Canon Fokuseringsskiva EC-E mm.skalor
Canon Fokuseringsskiva EC-I dubbelt hårkors
Canon Fokuseringsskiva EC-L fyrdelad snittbild
Canon Fokuseringsskiva EC-N
Canon Fokuseringsskiva Ec-S helmatt för manuell fokusering

Vilka av dessa skulle passa på en 20D och vad är skillnaderna mellan mikroprismor, snittbild, skalor och rutnät osv?

Mvh
Jerry

Gutta skrev:
Är väldigt nyfiken i ämnet. Upplever det som mer eller mindre omöjligt att fokusera manuellt med min 20D som läget är idag. Visst autofokus funkar väldigt bra och jag tror inte jag kommer fokusera manuellt framöver heller. MEN det hade vart trevligt om man redan innan man tar bilden kunde se om kameran lyckats med sin fokusering. Jag undrar lite över de olika skivor som finns. Vad innebär begreppen och vad är skillnaderna. Här följer en lista på de olika som cyberphoto säljer. Någon vänlig själ som vill reda ut begreppen?
Canon Fokuseringsskiva EC-A mikroprismor
Canon Fokuseringsskiva EC-B snittbild
Canon Fokuseringsskiva EC-C AF-ram standard
Canon Fokuseringsskiva EC-D rutnät
Canon Fokuseringsskiva EC-E mm.skalor
Canon Fokuseringsskiva EC-I dubbelt hårkors
Canon Fokuseringsskiva EC-L fyrdelad snittbild
Canon Fokuseringsskiva EC-N
Canon Fokuseringsskiva Ec-S helmatt för manuell fokusering

Vilka av dessa skulle passa på en 20D och vad är skillnaderna mellan mikroprismor, snittbild, skalor och rutnät osv?

Mvh
Jerry

Som sagt någon vänlig själ som vill reda ut begreppen? Vad innebär egentligen en helmatt för manuell fokusering?

Sen undrar jag om man enkelt kan byta mattskiva själv? Jag har en 30D och skulle vilja ha en med rutnät..
/Stefan

Re: Re: Fokuserings mattskiva

Merlin skrev:
Vad innebär egentligen en helmatt för manuell fokusering?
/Stefan

Precis vad det står; helmatt utan andra hjälpmedel. Är ofta lite mörkare än original-skivan, för att ge en bild där det är enklare att se skärpan vid manuell fokusering. Originalskivor är oftast ljusa för att ge en ljus bild, men det gör att skärpan är svårare eller omöjlig att se.

Med mikroprismor eller snittbild får du fokuseringshjälp, men med den rena mattskivan, bara den och inget annat.

Gillar man att fokusera manuellt tycker jag att det är bra; man kan också få en bättre uppfattning av skärpedjupet. Men det kräver kanske lite vana...

Re: Re: Fokuserings mattskiva

Merlin skrev:
Sen undrar jag om man enkelt kan byta mattskiva själv? Jag har en 30D och skulle vilja ha en med rutnät..
/Stefan
Det är tämligen enkelt att byta mattskivan på en 30D, men Canon tillverkar inga alternativa mattskivor till denna kamera.

Det finns i och för sig "pirat" tillverkare som erbjuder alternativa mattskivor med exempelvis fokushjälpmedel för manuell fokusering (snittbild och gitter). Sök efter "focusing screen canon 30D".

Det som kan vara viktigt att känna till är att kamerans ljusmätning sitter innanför mattskivan, så om denna inte beter sig exakt som orginalskivan kan exponeringen bli felaktig. Detta är kanske främst ett problem om man använder manuella objektiv med nedbländad mätning, där svärtningen av fokushjälperna kan störa ljusmätningen ganska radikalt.

/Daniel

Jag har tänkt köra lite med äldre manuella objektiv och är på jakt efter en "split image"-skiva. Haoda tar ju ca 500kr och katzeyeoptics tar ca 660kr plus frakt och plus skatt på det. sen finns det på ebay http://cgi.ebay.co.uk/Split-Image-F...hZ010QQcategoryZ50508QQtcZphotoQQcmdZViewItem för ca 200kr inkl frakt (så de blir väl ingen skatt på det?).

Det står att den skivan inte påverkar af och "ljusheten" men är det någon som har den? Har inte mycket slantar just nu så kan inte testa o köpa den och sen köpa en dyr efter om den inte är bra. Men är den helt ok är det ju dumt att köpa en dyr istället. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av mattskiva på 20D/30D?

Med de mattare skivorna, som EE-S för 5D, så ser man lättare när skärpan poppar fram. En annan fördel är också att man kan se kortare skärpedjup i sökaren om man har t.ex. ett 50/1,2, än med AF-skivorna. Originalskivan är ljusare, men kan inte visa kortare skärpa än f/2,2 (har jag för mig).

Själv tycker jag att snittbild är överlägset för manuell fokusering. Mitt på skivan finns en cirkel som delar upp bilden. Delarna möts i mitten när man uppnått skärpa. Finns på t.ex. en del Hasselblad och Minolta SRT kameror. På Minoltan har jag även mikroprismor runt snittbilden. Prismorna blir "klara" när man uppnått skärpa, ungefär som att se frostat glas bli klarglas.

Patrik Palombo skrev:
Vet Jonne möjligtvis om det är någon större skillnad mellan en dyr skiva och ett billigare märke?

Jag skulle ta Ebayvarianten först. Kan tänka mig att du med de andra betalar en hel del för märket. Ett verktyg, liknande det som man får medskickat med Canon, kan vara en fördel om man inte vill pilla direkt på skivan. Jag har bytt EE-S fram och tillbaka några gånger på 5D'n och aldrig behövt ta på själva skivan. De dyrare kanske kommer med nåt sånt?

Patrik Palombo skrev:
Vet Jonne möjligtvis om det är någon större skillnad mellan en dyr skiva och ett billigare märke?
Jag köpte en billig eBay-skiva först. Efter massor av testande och justering med tape som mellanläggsbricka så gav gag slutligen upp. Det visade sig att skärpan i det yttre matta området inte låg parallellt med snittbilden i mitten! Om jag alltså ställde in skärpan i mitten av fokusskivan och sedan flyttade motivet ut mot sidan så blev det suddigt i sökaren. Jag sålde det för 10:-
Jag har även ett Katz Eye som jag köpte till 400D och det fungerade mycket bättre. Priset var dock över 1000:- och sedan kom lite skatt på det efter någon månad...
Som en parentes kan jag säga att det går (hyfsat) enkelt att fila till en fokusskiva från 400D så att den passar till 30D. Nej, passar är fel ord, går att använda, ska det vara.

Och där ströks ebay-varianten. Vet inte om man får med dedär pincetteliknande verktyget med dom andra men det får bli en Haoda med snittbild vart efter för min del.

Ja, det låter som Haoda är bättre :)

Jag hann fota ett par dagar i New York innan jag märkte att EE-S skivan inte satt ordentligt i min 5D. Som tur var så satt de bra gluggarna på EOS 3'an för det mesta. Minsta bråkdel av en millimeter fel på mattskivan får ju förödande konsekvenser.

Jag hänger på den här tråden med lite fler frågor om Canon-kameror och mattskivor:
Har Canon mattskivor med snittbild till sina nuvarande modeller (tänker främst på 40D och 5D)?
Jag har sökt hos diverse leverantörer, men jag blir inte riktigt klok på alla varianter som finns. Det finns Ec, Ed, Ee osv - men vilka passar till respektive kamera?
Om man byter mattskiva, tappar någon annan funktion i sökaren då? Har man t.ex. alltid kvar autofokus?

Måste tillägga att jag en gång i tiden lärde mig fotografera med en Pentax ME. Jag har hittils inte provat någon kamera med bättre möjligheter att ställa fokus manuellt än den. Ibland går utvecklingen absolut inte framåt!

Vilken mattskiva som passar till vilken kamera står i bruksanvisningen. Till exempelvis 40D passar Canons serie Ef. Någon snittbild finns inte. Idag finns standardskivan, samma skiva men med ett rutnät inlagt och en skiva för noggrannare manuell fokusering med optik med bländare 2,8 eller större.

Autofokus har inget med mattskivan att göra, så det påverkas inte. Däremot kan ljusmätningen påverkas. För just 40D finns tre olika inställningar att göra i kameran, beroende på vilken mattskiva man har, så att kameran kan kompensera för mattskivans inverkan på ljusmätningen.
Detta kan ibland bli lite fel med andra tillverkares skivor, har jag förstått.

ANNONS
Götaplatsens Foto