Annons

Fokuseringsfråga ang D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Knas79

Aktiv medlem
Hej!

Jag är rätt ny på det här så jag tänkte jag skulle kolla en sak med er mer kunniga och hoppas att svaret inte var alltför självklart. Med det ur vägen här kommer själva frågan:

Jag har en D80 med ett tamron 17-50 objektiv och ja gahr märkt att flertalet av mina bilder som är tagna på 50 mm och relativt nära motivet (Säg ca en meter) blir suddiga helt ur fokus. Nu när jag var hemma så provade jag lite och då är det så att jag kan inte få fokus, i sökaren eller på bilderna, om jag inte använder mig av auto-mode, använder jag A, S, P osv då kan inte kameran fokusera på motivet.

Det kanske finns något självklart svar till det här och gör det det så dela gärna med er. Jag började tro att det var objektivet men eftersom det fungerar i automode är det väl troligtvis fotografen som är lite bristfällig.

Bifogar två bilder av ett batteri som får beskriva mitt dilemma.

Tack på Förhand

/K

Bilagor

• dsc_0076_resize.jpg
    dsc_0076_resize.jpg
    49.7 KB · Visningar: 299
Och så numero dos:

Kanske valde en bild där avståndet inte var exakt identiskt men tro mig jag har ca 75 bilder på mitt batteri och resultatet blir detsamma.

Bilagor

• dsc_0077_resize.jpg
    dsc_0077_resize.jpg
    44.1 KB · Visningar: 303
Du hade alltså auto-läge på första bilden? Då har du väl helt enkelt valt fel fokuspunkt eller siktat bredvid batteriet på den andra bilden?

Jag tror att det kan vara så att du har låst fokuseringspunkten i de "halvmanuella" lägena A, S, P osv; medan Auto har en annan, ev. dynamiskt vald fokuspunkt.
Eller oxo kan det vara tvärtom! :)

Jag testade på min D70, och fick liknande fenomen.

/prylnissen

Makten skrev:
Du hade alltså auto-läge på första bilden? Då har du väl helt enkelt valt fel fokuspunkt eller siktat bredvid batteriet på den andra bilden?

Nja alltså det blir så varje gång, har som sagt säkert 70 bilder med samma resultat.

/K

Ser du vilken fokuspunkt som kameran försöker använda på de suddiga bilderna? Bortsett från själva batteriet har motivet stora kontrastlösa ytor som sannolikt inte går att fokusera på.

BengtJohnsson skrev:
Ser du vilken fokuspunkt som kameran försöker använda på de suddiga bilderna? Bortsett från själva batteriet har motivet stora kontrastlösa ytor som sannolikt inte går att fokusera på.

Nu provade jag igen och lyckades få till det om jag använder fokuspunkten näst längst till höger i mittersta raden direkt på batteriet. Man skulle ju kunna tycka att jag borde noterat att den ser annorlunda ut än dom andra i sökaren (får skylla på att jag inte hunnit fota tillräckligt ännu) men det gjorde jag inte tills nu. Jag fokuserade med de centrala fokuspunkterna innan när jag inte fick någon skära skulle jag tro.

http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/Images/viewfinderdiag.jpg

Jag satt och försökte lösa mig fram till om det kan bero på vilket val av fokusområde jag har ställt in men än så länge blir jag inte klokare.

Nu får jag ju visserligen skärpan att stämma så det är ju ett steg i rätt riktning iallafall.
Jag anade att det var fotografen som var problemet :=)

/K

På D70 ställer "fullauto" och en del (alla?)motivprogram själva val av fokuseringspunkt, medan fotografen väljer fokuseringspunkt i övriga lägen. Samma på D80, gissar jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto