Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsproblem, D50

Produkter
(logga in för att koppla)

frans

Aktiv medlem
Min D50 var inne på service i våras, då den fokuserade fel. Oavsett objektiv kunde den inte fokusera bortåt det oändliga, utan fokuserade lite framför på två av tre bilder ungefär.

Fick det åtgärdat för strax under tusenlappen.

Nu har det hänt ett par gånger att fokusen först jagar, och sedan hamnar helt uppåt väggarna.

Förra gången kollade jag inte, men nu kollade jag den lilla gröna pricken som berättar om kameran anser att jag har fokus, som syns i sökaren, vid manuell fokus. Den är lika vrickad den, eftersom den också indikerade helt galet.

Nu har jag bara testat detta med ett Tamron 70-300 som använder kamerans fokusmotor, så jag är inte söker på det gäller samma sak på mina andra objektiv.

Dessutom verkade problemet försvinna om jag ställer kameran att fokusera på "dynamiskt område" istället för "närmaste objekt" som jag hade när felet uppstod.

Visst är det underligt? Och jag har ingen större lust att skicka kamerna på service igen. Den är lite för gammal att lägga stora summor pengar på tycker jag...

Någon som råkat ut för något liknande?

ANNONS