Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fokuseringspunkter suddiga (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke88

Ny medlem
Det har hänt något konstigt med min Canon EOS 350D.
När man trycker på knappen för "val av fokuseringspunkt" så tänds ju lampor inne i sökaren som man ser på fokuseringsskivan (om den nu heter så). Alla lampor är nämligen jätte suddiga och dem ligger inte på själva prickarna på skivan. Eller hur man kan förklara det på lättaste sätt :)

Allt annat är skarpt så det de funkar inte att skruva på "dioptriinställningen"

Lägger in en bild som man ser när man tittar in i sökaren. Ni kanske förstår mitt problem lite lättare. Va svårt att ta en bild får hoppas den duger (på bilden är alla fokuseringspunkter tända)
http://uppladdning.net/bilder/blandat/c2dc632a3606779317d311a389730848.JPG

Antar det är något som har hänt med mattskivan/fokuseringsskivan eller har ni något annat tips?

Tack på förhand

//Joakim

Oj, det där såg ju inget vidare ut. Men hur blir bilderna då?

Hur som helst tycker jag du ska vända dig till en Canon-verkstad och visa bilden du länkade till. De kanske kan ge ett kostnadsförslag utifrån bildena. Det är inte säkert att det är värt det att reparera den, utan kanske vettigare att köpa en busbillig 400D som ersättning?

tack för svar.

Bilderna blir bra om man inte kör med högt bländar tal då svarta prickar kommer fram så antar att sensorn behövs rengöras. Jag får lämna in den i veckan se va dem säger.

Finns det någon annan som har någon teori var felet kan ligga så är jag tacksam för svar.

//Joakim

Jag har för mig att jag har läst någonstans att någon del av det som sköter den röda belysningen av fokuspunkterna kan lossna, och då blir det sådär.
Påverkar inte bilden, för den tas inte där uppe.

Svarta prickar vid små bländare är mycket riktigt smuts på sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto