ANNONS
Annons

Fokuslåset på 5D mk II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
En liten fråga. Fungerar inte det att låsa fokuseringen med * - knappen när man kör i manuellt läge på Canon 5D MKII? När jag tycker ner avtryckaren halvvägs och sen trycker in strjärnan så händer inget. Byter jag till tex AV så fungerar det, samt när jag använder blixt.

tacksam för hjälp

En liten fråga. Fungerar inte det att låsa fokuseringen med * - knappen när man kör i manuellt läge på Canon 5D MKII? När jag tycker ner avtryckaren halvvägs och sen trycker in strjärnan så händer inget. Byter jag till tex AV så fungerar det, samt när jag använder blixt.

tacksam för hjälp
Jag focuserar med knappen AF-ON ! Sedan ljusmäter jag med avtryckaren mer kompliserat behöver det inte bli.
Mvh Lasse

jo men jag tänkte mer om jag skulle behöva mäta ett objekt med spotmätningen och sen komponera om bilden.
Ja men focusera först var du nu vill ha focus. Sedan ljusmäter du oavsett vilken metod du vill använda och då i detta fall spott efter det ljus du vill ha.
Lasse

Om du kör i manuellt läge har du inget behov av någon exponeringslåsning. Den är ju alltid låst.

Om det är fokusering du är ute efter är det AF-ON som gäller. Eller avtryckaren.

Detta förutsätter förstås att du inte börjat ändra på hur knapparna fungerar. På en 5D Mark II finns flera möjligheter, på en 7D närmast oändliga.

Om du kör i manuellt läge har du inget behov av någon exponeringslåsning. Den är ju alltid låst.

Om det är fokusering du är ute efter är det AF-ON som gäller. Eller avtryckaren.

Detta förutsätter förstås att du inte börjat ändra på hur knapparna fungerar. På en 5D Mark II finns flera möjligheter, på en 7D närmast oändliga.

Alltså när dom pratar om att man låser exponeringen i olika tidningar så är det alltid när man kör i av eller tv tex? och aldrig manuellt? :) Sanslöst, jag har fotat i 4-5 år och inte fattat detta.

Om du använder manuellt läge (M) är exponeringen redan låst. Du har ju ställt in den på något, och där blir den tills du ändrar den. Du kan inte låsa det som är låst.
Men om du använder någon form av exponeringsautomatik, P, Tv eller Av, då ändras exponeringen om du pekar på något ljusare eller mörkare. Då kan man ha nytta av att kunna mäta det man vill, låsa där, och sen rikta om så bilden blir som man vill ha den.

Jag har fotograferat i snart 40 år, om det kan vara till någon tröst...

Följdfråga som är i anknytning.

Om jag filmar i manuellt läge (vill tex ha fast 1/50s för snyggare flyt i rörelser och f16 för att inte missa fokus) och har Auto ISO inställt.

Kan man då under filmning låsa exponeringen (alltså låsa den ISO som råkar vara för stunden)?

Om du använder manuellt läge (M) är exponeringen redan låst. Du har ju ställt in den på något, och där blir den tills du ändrar den. Du kan inte låsa det som är låst.
Men om du använder någon form av exponeringsautomatik, P, Tv eller Av, då ändras exponeringen om du pekar på något ljusare eller mörkare. Då kan man ha nytta av att kunna mäta det man vill, låsa där, och sen rikta om så bilden blir som man vill ha den.

Jag har fotograferat i snart 40 år, om det kan vara till någon tröst...

Sanslöst hur blåst jag är. Men nu är det glasklart iaf :) Tusen tack! Jag lär mig lite i taget jag. :)

Ska kanske tillägga att om man använder evaluerande mätning och One Shot AF får man alltid exponeringslås, vare sig man vill eller ej, så snart man håller nere avtrycket halvvägs. Vet man hur exponeringsmätningen och fokuseringen fungerar, inser man att det är det enda rimliga.

Ska kanske tillägga att om man använder evaluerande mätning och One Shot AF får man alltid exponeringslås, vare sig man vill eller ej, så snart man håller nere avtrycket halvvägs. Vet man hur exponeringsmätningen och fokuseringen fungerar, inser man att det är det enda rimliga.

Jag tror aldrig att jag seriöst använt autofokus. Tycker det mest bara far fram och tillbaka utan att hitta nåt. Fast jag fotar väl mest macro och landskap.

Som allt annat ska man lära sig det också. Du kan titta här. Flera av de bilder som finns där är tagna på folk som springer, somliga rätt fort, och ibland på nära håll. Jag har fullt sjå att hålla rätt komposition, alltså rikta och zooma så jag träffar där jag ska med ett vettigt utsnitt. Fokusera finns det inte tid till.
Med autofokus kan jag ta tiotals bilder, om jag vill, och sen plocka ut de jag gillar bäst. När jag en gång började fotografera hann jag med två, om jag var kvick, men då skulle det ju matas fram film också.

Poängen jag försöker komma till är att för mig har det varit värt tusentals bilder som jag tagit lika mycket som övning som något annat. Nu har jag möjlighet att få bättre bilder än vad jag klarade på den manuella tiden.

Som allt annat ska man lära sig det också. Du kan titta här. Flera av de bilder som finns där är tagna på folk som springer, somliga rätt fort, och ibland på nära håll. Jag har fullt sjå att hålla rätt komposition, alltså rikta och zooma så jag träffar där jag ska med ett vettigt utsnitt. Fokusera finns det inte tid till.
Med autofokus kan jag ta tiotals bilder, om jag vill, och sen plocka ut de jag gillar bäst. När jag en gång började fotografera hann jag med två, om jag var kvick, men då skulle det ju matas fram film också.

Poängen jag försöker komma till är att för mig har det varit värt tusentals bilder som jag tagit lika mycket som övning som något annat. Nu har jag möjlighet att få bättre bilder än vad jag klarade på den manuella tiden.

Bra bilder! Det var lite så jag menade. Att autofokusen kanske är bättre för lite större objekt än små djur som springer fort och när man dessutom har jättekort skärpedjup att jobba med och facettögat ska vara skarpt i första hand. Jag testade lite idag på en flygande fjäril. Det gick väl sådär så att säga :)

Inte om du sätter C.Fn IV-1 till 1 eller 2, fokuslås med AF-ON respektive fokus med AF-ON. Då blir beteendet lite annorlunda, i läge 1 har du ljusmätning så länge som AF-ON är intryckt. I läge 2 har du ljusmätning så länge som AF-ON inte är intryckt, under förutsättning att ljusmätningen startades med avtrycket. Om både ljusmätning och autofokus startas med AF-ON i detta läge så förblir exponeringen låst oavsett om avtryckaren är nedtryckt eller inte (det vill säga i analogi med din beskrivning).

Själv har jag valt att ha C.Fn IV-1 satt till 1 av just den anledningen, att jag kan låsa fokus utan att låsa ljusmätningen.

Jag skrev med förutsättningen att man inte pillrat på att defniera om knapparna, men det glömde jag att specificera.

Men om jag skriver så här istället, så blir det mer allmängiltigt:

Ska kanske tillägga att om man använder evaluerande mätning och One Shot AF får man alltid exponeringslås, vare sig man vill eller ej, så snart man har har fokuseringen aktiv, och därmed har låst fokus (One Shot!).

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.