Annons

Fokusmotorn "surrar" vid på/av.

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSand

Aktiv medlem
Idag började mitt Sigma 20-40 ex dg strula helt plötsligt, när man stänger av eller sätter på kameran så håller fokusmotorn på och surrar aggressivt i ca 4 sekunder, sen funkar det som vanligt igen. Provade att byta objektiv men blir ändå likadant när man byter tillbaka till 20-40:an. Gör ingen skillnad om man har AF eller MF inkopplad på objektivet.

Någon som har varit med om liknande problem själv och vet/kan gissa vad det är som är fel?

Förmodar att reperation är nödvändig så skulle vara intressant att höra vad det kostade att åtgärda om någon annan har haft likadant problem.

Hur olämpligt är det att nyttja objektivet innan det är lagat?

Tacksam för alla svar och teorier..
 
När den surrat färdigt, fokuserar kameran som den ska?
När jag använder mina mellanringar som inte har af-koppling surrar af-motorn också några sekunder när jag startar kameran.
Kamerorna söker ändläge varje gång de startas och hittar de inget stannar motorn efter ett antal sekunder.
Låter som något släppt och frisnurrar i ditt objektiv, men då borde det inte fokusera heller tycker jag.

Tror inte det är nån risk att använda det men det bör åtgärdas tycker jag.
 
Senast ändrad:
Ja, jag tog bara ett testkort efter att det började strula men det blev bra, fokuserade även ett tiotal gånger i sökaren och även där verkade det inte vara några problem.
 
Funderade på om det kan vara af-kopplingen på objektivet som strular, har kanske problem att koppla in så att säga. På objektivets baksida som du ansluter mot kamerhuset sitter en liten "skruv" 4-5mm i diameter med ett brett spår i. Det är af-skruven där motsvarande del i kamerahuset ska koppla in när du sätter objektivet på huset.
Kanske inte mycket att pilla med själv om du inte är händig och har de rätta verktygen.
 
Ok, intressant tanke, får kolla på det imorgon när man är piggare.

Men om det skulle vara den, borde då inte AF strula även efter att den har slutat "surra"?
 
Kollade på af-kopplingen nu men jag kan inte se något som verkar vara fel med den, satt och jämförde med hur det såg ut på mitt andra objektiv.

Får väl ta en vända till min lokala expert-butik och se vad de har att säga.
 
Har samma fenomen med en gammal sigma zoom 70-300, men där e även problem att använda fokusringen, vid vissa vinklar e det som om den hänger upp sig, säkert ett kugghjul eller liknande som har sagt upp sig
 
Jo, hon på Expert tippade på att det var nån kugge eller dylikt som hade gått sönder. Skulle ta ca 3 veckor att få den fixad på Zieger så jag avvaktar väl ett tag tills sommaren har lugnat ner sig, är ju tyvärr enda vidvinkeln som jag har. Liksom Jörgen så trodde hon inte att det var någon fara att använda den som den är.

Tack för era svar. Skulle fortfarande vara intressant att höra ifall någon har åtgärdat ett liknande fel så man vet ungefär vad kalaset går på.
 
ANNONS