Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem EFTER justering?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_bj

Aktiv medlem
Jag har fått tillbaka min D70 med 18-70 kitobjektiv efter en fokusjustering. Till slut tröttnade jag på porträttbilder med skarpa öron och suddiga ögon.

Till min förvåning blev förbättringen inte märkbar.

Jag fotar sneda linjaler, jag lusläser www.focustestchart.com/focus21.pdf och använder den, jag spegelvänder (höger sida närmast resp vänster sida närmast) Faktum kvarstår: Min 18-70 sätter fokus på för stort avstånd. När jag byter till min lågbudget Sigma 55-200 hamnar fokus rätt.

Vad kan ha hänt? Servicestället påstår att de har gjort sina tester och justerat. Uppenbarligen har de eller jag gjort ett misstag.

*knuff*

Är det bara jag som har fått tillbaka en feljusterad kamera?

Eller är det jag som inte kan använda autofokusen?

Bägge alternativen verkar osannolika...

Om ditt Sigma funkar så lär det inte vara kameran. Sannolikheten att två felaktiga apparater tillsammans skulle fungera riktigt är ungefär noll. Alltså bör det vara 18-70:n som är knasig, såvida du inte utför fokustestet på ett knasigt sätt. Tänk på att fokussensorn inte behöver sitta exakt där fokuspunkten i sökaren är. Du bör alltså fokusera på något som är parallellt med sensorplanet istället för något som lutar.
Prova också att fokusera manuellt och se om resultatet stämmer med AF. Det är förstås ett helvete med så låg ljussstyrka, men vid 70 mm och närgränsen så kanske det går skapligt.

Hi folks

Om det skall bli perfekt så måste både kameran OCH objektivet in på service. Ring Lasses Kameraservice så fixar dom saken. 08-7155445

Normalt så justerar man objektiven med ett referenshus och det brukar bli bra men om du vill ha det perfekt så måste justeringen ske med ditt eget hus. Fråga mig inte varför, jag fick denna förklaring av Christer på Lasses Kameraservice och han visade det hela med min D2X och min 70-200. På just 70-200 justerar man på två meters håll mot ett givet motiv på 200 resp 70 mm. Trots att detta gjordes så visade det sig att kameran/objektivet bakfokuserade vid praktiskt test. Christer sprang in och ut och justerade/plåtade och till slut blev det 100% perfekt.

Tack för svar. Jodå, både hus och objektiv är justerade, först huset mot ett 50/1.4 referensobjektiv och sedan med mitt 18-70. Det är Lasses Kameraservice som har gjort det, vilket gör mig ännu mera häpen. De verkar ju vara kända för perfekt service.

Magnus, du är den förste jag hört talas om som har haft samma problem som jag. Fick du någon förklaring?

Jag har ännu inte provfotat med plan yta i halva bilden och liggande linjal i andra. Kanske har jag "lyckats" få något fel med mitt utskrivna papper från FocusChart. Jag känner mig dock rätt säker på att grejorna (dvs objektivet) fortfarande är fel.

Småbagateller, javisst, men om det kan bli perfekt så vill jag ha det perfekt...

Makten skrev:
Tänk på att fokussensorn inte behöver sitta exakt där fokuspunkten i sökaren är. Du bör alltså fokusera på något som är parallellt med sensorplanet istället för något som lutar.

Japp, det har jag tänkt på. Parallellt med sensorplanet är inte helt lyckat, för då har man ju inga andra avstånd i bilden att jämföra med. Däremot har jag lutat "linjalen" åt olika håll (höger/vänster) och fokus ligger för långt bak i bägge fallen.

BengtJohnsson skrev:
Japp, det har jag tänkt på. Parallellt med sensorplanet är inte helt lyckat, för då har man ju inga andra avstånd i bilden att jämföra med. Däremot har jag lutat "linjalen" åt olika håll (höger/vänster) och fokus ligger för långt bak i bägge fallen.
Då bör du ju vara på den säkra sidan, ja. Hur mycket fel rör det sig om? Jag tror tyvärr inte att man kan begära att en zoom fokuserar på millimetern rätt vid alla brännvidder. Men just ett AF-S-objektiv bör ju gå att fixa bättre eftersom motorn sitter i gluggen.
Mitt Tamron 17-50/2,8 fokuserar på millimetern vid 50 mm, men vid 17 är det kanske en millimeter fel. Detta dock vid närgränsen, och det finns ingen praktisk situation där detta kan synas i en bild skulle jag tro. Inte vid så kort brännvidd. Hade felet legat i andra änden så hade det däremot varit värre. Min kamera har också varit inne på justering, hos Nikon i Solna. Så i mitt fall sitter det nog i gluggen, och jag orkar inte bry mig. Bilderna blir bra, punkt slut;-)

Det är jättevanligt med detta fel. Hos Nikon och alla andra tillverkare. Sök på fotosidan med orden felfokus/bakfokus/frontfokus så får du se hur många trådar vi har diskuterat detta genom åren. Hua!

Jag anser det vara rätt slarvigt av Canon, Nikon och de andra att släppa ut produkter som inte är korrekt justerade. Killen på Lasses berättade att det finns fotografer som släpat dit hela sin utrustning för justering, Jag har gjort så fast i omgångar. Alla mina moderna objektiv utom 17-55 och 10,5 har varit inne för justering. Bedrövligt faktiskt.

Jag vet inte heller om de olika kameramodellerna har olika känslighet/exakthet i sin AF för detta. Det är tänkbart att det skiljer. Tex gick det inte att få min D100 lira perfekt med AF 85mm f1,4 medan min D2X fungerar finfint. Skärpan ligger klockrent trots ett ytterst smalt skarp område på porträttavstånd med bländare 1,4. Med D100:an verkade gränsen ligga runt bländare 2 med ett normalobjektiv. 35mm f2 gick att få till medan 50mm f1,4 och den tidigare nämnda 85:a var värre. Det blev bättre men inte perfekt.

Mankan G skrev:
Det är jättevanligt med detta fel. Hos Nikon och alla andra tillverkare. Sök på fotosidan med orden felfokus/bakfokus/frontfokus så får du se hur många trådar vi har diskuterat detta genom åren. Hua!

Jovisst. Däremot har jag inte sett några trådar om att felet kvarstår efter justering.

Ok jag kanske missförstod dig. All justering av min utrustning har fixats efter en enda justering. Sedan har det varit perfekt.....Testade min 70-200 idag och skärpan ligger rätt på millimetern. Perfekt jobb av Lasses och min Nikon

Helnöjd efter justering men fortfarande besviken på att det ska behövas.

Hurra för Lasses Kameraservice

Inte förrän nu har jag varit i Stockholm samtidigt som Lasse hade öppet. Ett halvår efter den misslyckade justeringen gick jag in i Nacka (jag hade ringt lite grann först) och fick huset justerat på några minuter.

Visserligen är det egendomligt att jag inte blev nöjd första gången, men det här kallar jag service!

ANNONS
Götaplatsens Foto