Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Canon 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fokusproblem med min Canon 16-35 /2,8 L. Jag köpte den begagnad (i nyskick) och tyvärr har gluggen bara varit till problem. Den fokuserar knappt överhuvudtaget. Bilderna saknar riktig skärpa i allmänhet och "skärpan" hamnar alltid en bra bit bakom motivet. Vad ska jag ta mig till?

Någon som vet vad en reparation kan kosta? Jag är rädd att det blir dyrt med tanke på att jag inte har någon garanti :/

Tacksam för svar.

Kolla så det inte är kameran som har focusproblem istället för linsen!
det är tydligen vanligt förekommande på många kameror.

Det kan ju även vara att förra ägaren har lämnat in både kamera och lins för kalibrering, och de har justerat även linsen. Din lins är ju helt klart värd att reparera. Borde inte kosta så mycket.

/ Jerker

Jessica_ skrev:
Jag har fokusproblem med min Canon 16-35 /2,8 L. Jag köpte den begagnad (i nyskick) och tyvärr har gluggen bara varit till problem. Den fokuserar knappt överhuvudtaget. Bilderna saknar riktig skärpa i allmänhet och "skärpan" hamnar alltid en bra bit bakom motivet. Vad ska jag ta mig till?

Någon som vet vad en reparation kan kosta? Jag är rädd att det blir dyrt med tanke på att jag inte har någon garanti :/

Tacksam för svar.
Håller med tidigare svar. Kolla om det är kameran som har focusproblem.
Har själv en 10d som har lite focus problem..går dock att fixa..bara till att skicka till canon för justering...ska skicka min egen snart.

/Jari

Tack för era svar! Jag tror inte att det är min kamera som är problemet. Har testat den med både mitt Canon 70-200 och 28-70 och det fungerar bra. Det verkar som sagt vara något fel på objektivet. Var skickar man objektiv för service?

froderberg skrev:
Canon IT-service är bäst och säkrast på Canon.

De enda i Sverige som utför justering och reparation av Canons dSLR och objektiv är Stockholms Central Service, före detta Canon IT-service. De ligger i Hägersten. Stället i Upplands Väsby, och andra ställen, skickar grejerna till Hägersten.

Jag var in med min 10D till Hägersten och mycket riktigt var det lite frontfokus på den. De fixade den på 1 dag tack vare att jag hade garanti och att den var så ny att den fick högsta prioritet.

Kontakta Stockholms Central Service direkt, och skicka själv grejerna direkt dit. Inte via någon butik eller nåt.

Jens, kunde de se att din kamera hade fokusproblem? Jag har testat min lins men vet inte, det är svårt. Den har svårt att få bra skärpa överhuvudtaget. Förvirrande det här.

Tack för ett bra svar, föresten.

//J

Jessica_ skrev:
Jens, kunde de se att din kamera hade fokusproblem?
//J

De har en speciell testrigg tydligen, där de monterar upp kameran med objektiv och mäter upp den exakt. De kan därmed exakt avgöra fokus och justera därefter. Jag gissar att det är väldigt enkelt och endast handlar om att justera interna parametrar i kamerans och objektivets mjukvara.

Asyvan skrev:
De har en speciell testrigg tydligen, där de monterar upp kameran med objektiv och mäter upp den exakt. De kan därmed exakt avgöra fokus och justera därefter. Jag gissar att det är väldigt enkelt och endast handlar om att justera interna parametrar i kamerans och objektivets mjukvara.

Hej Jens!
Lämnade du in din 10D med eget/egna objektiv?
Konstaterade du gott resultat efter justering??
Jag hämtade min 10D idag i Hägersten efter justering av "backfokus" (utan objektiv). Vid ett hastigt test hemma tyckte jag att det fortfarande verkade lite skumt med fokuseringen...(suck). På protokollet stod det "justering med -0.035", vad det nu innebär i stort/litet fel.

maerklund skrev:
Hej Jens!
Lämnade du in din 10D med eget/egna objektiv?

Ja

Konstaterade du gott resultat efter justering??

Ja

Jag hämtade min 10D idag i Hägersten efter justering av "backfokus" (utan objektiv). Vid ett hastigt test hemma tyckte jag att det fortfarande verkade lite skumt med fokuseringen...(suck). På protokollet stod det "justering med -0.035", vad det nu innebär i stort/litet fel.

Jag fick inte ens nåt protokoll som sa några siffror. Mitt protokoll sa:

För kameran: "Justering av skärpeläget"
För objektivet: "Justering av framskärpa"

Eftersom det var framskärpa jag hade så antar jag att det var mitt objektiv som var en del i dramat. Så helt klart, det är rekomenderat att lämna in kameran med de objektiv som ger dåligt resultat.

Kan ju lika gärna vara objektivet.

Skicka gluggen till stockholm centralservice (canon itservice), säg att du vill ha den rengjord och fokuskalibrerad.
Jag gjorde så med två gluggar (28-70 och 70-200), det kostade kring 480:-/st. Inte alls särskilt dyrt alltså.
Ett prisförslag är ju iofs aldrig dumt..

Jag var för övrigt heller aldrig nöjd med min 16-35 optiskt, så jag sålde den, tyckte den hade rätt kass skärpa :(
Glöm inte att slänga igång icq sen jessica ;-)

dsmannen skrev:
Jag var för övrigt heller aldrig nöjd med min 16-35 optiskt, så jag sålde den, tyckte den hade rätt kass skärpa :(

Konstigt. Finns ingen vidvinklzoom med så bra skärpa... (möjligen undantaget Leica).

Jag fick låna en utbytes 17-35/2,8 när jag hade min 16-35:a på service. Skillnaden var enorm.

Likaså upplever jag 16-35:an mycket skarpare än mina tidigare 20-35/3,5-4,5 och 20-35/2,8L.

Skärpan känns jämförbar med min gamla 20/2,8, men tyvärr är distortionen något högre, men man kan ju inte få allt.

Om man inte upplever sin 16-35:a som skarp ska man definitivt lämna in den, för 16-35 är ett riktigt ruggigt bra objektiv.

Tack Magnus, jag börjar misstänka jag också att mitt objektiv ska vara bättre än såhär. Frågan är bara om man ska skicka kameran också?
Har aldrig upplevt fokusproblem tidigare, med andra objektiv. Det blir superskaprt med min 28-70 till exempel.

Jessica_ skrev:
Frågan är bara om man ska skicka kameran också?

Enligt vad jag har läst i andra forum föredrar verkstaden att kameran följer med. Och det gäller antagligen särskilt för 10D som varit drabbad av fokusproblem.

Du får köra mellanformat så länge...

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto