Annons

Fokustest 17-40/f4 L - frontfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

reimund

Ny medlem
Hej!

Detta är första gången jag gör ett fokustest och jag är osäker på hur jag ska bedöma testresultaten. Jag tycker mig se lite frontfokus men är det inom ramarna för vad som är ok? Är det något jag bör låta Canon titta på?

http://img143.imageshack.us/img143/7917/mg9036jp1.jpg

Notera att måtten i testdiagrammet inte stämmer, där det står 6mm är det snarare ca 10mm från mitten.

45 grader

Det är längre än 6 mm där det står 6 mm därför att testbilden ska fotas i 45 graders vinkel! Det blir 6 mm fel om man mäter i objektivets riktning.

Okej, misstänkte att det var nåt sånt. Hur långt ska det vara från mitten till där det står 6mm på papperet då? Kan ju vara bra att veta så att man kan dubbelkolla om diagrammet är utskrivet i rätt skala.

Den där testbilden bör editeras så att den feta svarta linjen med "focus here" ändras till en 1-pixel bred linje eller en prick! annars riskerar du att du får offsetfel pga att kameran fokuserar på en av kanterna. Alternativt fyll i med svart ovan och under och fokusera på texten "focus here"..men det finns ju en risk att du fokuserar på papperets textur också...
Testa utan filter på objektivet!
Kolla fokuspunkten också, den ligger inte säkert där den ser ut att finnas i sökaren! Testa mot en dörrkarm eller fönster eller liknande där du ser var fokus hamnar.
Prova med andra fokusobjekt också, det där papperet är lurigt.
Visst ska det vara större skärpedjup bak (2/3) än fram (1/3)?

ANNONS
Götaplatsens Foto