Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokustest 1DMarkIII och 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ängsbacka

Aktiv medlem
Hejsan!

Då det är fredag och inget spännande händer så beslöt jag mig för ett fokustest på mina kamerahus och objektiv.

Till min förfäran upptäcker jag följande:

Linjal på vitt papper, 45 graders vinkel, avstånd ca 60cm, stativ, sladdutlösare, lägsta bländare och spotmätning. (så har jag förstått att det ska gå till, rätta mig om det är fel)

Samtliga objektiv (utom 50mm + 100mm macro + 85mm 1,8) frontfokuserade mellan 0,3 -1,5 cm på 40D.

På 1DMarkIII så frontfokuserade alla mer eller mindre och där kunde jag justera det i Cf,n.

Jag är inget mattegeni, men jag antar att om jag justerar ex 1 cm frontfokus i Cf,n med +10 på 60 cm avstånd så ska den fokusera bra på alla avstånd!?

Noterbart är att av tio olika objektiv upplever jag 100 macron och 50 1,4 som skarpast trots att jag har några L-gluggar.

Är det så att jag måste skicka in 40D med objektiven för justering och är det garantifråga?

Tack för att ni orkade läsa ändå hit :), och era synpunkter äro mig synnerligen värdefulla trots den sena timmen!

Vänligen Christer

Jag hade exakt samma problem jag löste det enkelt, jag sålde 40D och köpte en MK3 till så nu har jag två "riktiga" kameror ;)

Det är ju inte direkt alltid L > "vanlig" i skärpa.

100 2.8 macro är ju bland de skarpaste av alla EF-objektiv, så jag är inte förvånad över din upptäckt.

Ängsbacka skrev:
Hejsan!

Då det är fredag och inget spännande händer så beslöt jag mig för ett fokustest på mina kamerahus och objektiv.

Till min förfäran upptäcker jag följande:

Linjal på vitt papper, 45 graders vinkel, avstånd ca 60cm, stativ, sladdutlösare, lägsta bländare och spotmätning. (så har jag förstått att det ska gå till, rätta mig om det är fel)

Samtliga objektiv (utom 50mm + 100mm macro + 85mm 1,8) frontfokuserade mellan 0,3 -1,5 cm på 40D.

På 1DMarkIII så frontfokuserade alla mer eller mindre och där kunde jag justera det i Cf,n.

Jag är inget mattegeni, men jag antar att om jag justerar ex 1 cm frontfokus i Cf,n med +10 på 60 cm avstånd så ska den fokusera bra på alla avstånd!?

Noterbart är att av tio olika objektiv upplever jag 100 macron och 50 1,4 som skarpast trots att jag har några L-gluggar.

Är det så att jag måste skicka in 40D med objektiven för justering och är det garantifråga?

Tack för att ni orkade läsa ändå hit :), och era synpunkter äro mig synnerligen värdefulla trots den sena timmen!

Vänligen Christer

Ingen pålitlig metod att göra ett fokustest på eftersom du fokuserar längs ett lutande plan och du vet inte säkert var fokus hamnar längs linjalen.

Enklaste sättet med 40D är att använda LiveView och autofokusera mot ett föremål som är plant och parallellt mot "filmen" och sen se hur mycket du manuellt får justera fokus.

Ska du testa längs en linjal i 45 grader så ska den plana yta du fokuserar mot vara parallell med filmen. Då kan du se på linjalen hur många mm fokus hamnar framför eller bakom.

/Leif

ANNONS