Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Folk-Leican på gatan.. (DP1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Rytterfalk

Aktiv medlem
Jag har fått tag i en DP1a med 28mm uberskarp lins och med en emorm sensor - faktiskt samma som sitter i systemkameran Sigma SD14.

Skulle vara kul att höra vad ni gatuintresserade fotografer tycker om bilderna - de finns också i fullstorlek för den som är intresserad av att titta riktigt nära.

www.rytterfalk.com
Där ligger allt ifrån ISO100 till ISO3200 och filmer etc.

Bilden nedan är tagen i ISO400

Bilagor

• 2302407956_ecd2daa8e6_o.jpg
    2302407956_ecd2daa8e6_o.jpg
    75.4 KB · Visningar: 737
Wow! Jag blir supersugen! 8-O

Men jag vill ha lite bättre dynamiskt omfång innan jag lägger så mycket pengar på en kompaktkamera..

Mycket intressant att se!
Den verkar faktiskt hålla rätt så bra. Jag har letat länge efter en digital kompakt som kan ersätta mina analoga (Nikon 28Ti, Contax T2).
Har du testat att göra bilder med högre upplösning? Är den långsam när man kör den på RAW?

Danlo skrev:
Wow! Jag blir supersugen! 8-O

Men jag vill ha lite bättre dynamiskt omfång innan jag lägger så mycket pengar på en kompaktkamera..

Bättre omfång än vaddå? Den har alltså samma sensor som SD14 som är känd för sitt riktigt breda dynamiska omfång. Glöm inte att sensorn är ca 12x större än normal-kompakter och med 4.6 miljoner pixlar så får ljuset BRA med plats. :)

4.6x3 14 miljoner pixlar packade på höjden i tre lager. Det blir skärpa det.

pareli skrev:
Mycket intressant att se!
Den verkar faktiskt hålla rätt så bra. Jag har letat länge efter en digital kompakt som kan ersätta mina analoga (Nikon 28Ti, Contax T2).
Har du testat att göra bilder med högre upplösning? Är den långsam när man kör den på RAW?

Den är betydligt snabbare än gemene kompakt. Den klarar te.x. tre råfiler i följd på ca en sekund! Sedan är de sparade på SD minnet efter ca 12sekunder. (continues mode)

Annars är det ca 4s fördröjning mellan korten om man kör singel mode. Du har fantastisk manuell fokusering som sker via en tumratt och du får bilden förstorad till 100% och du kan med lätthet sätta fokus precis där du önskar. Detta är superviktigt då bilderna blir enormt skarpa och skärpedjupet är så kort. F4 på denna är inte samma sak som på en kompaktkamera. :)

Det är INGEN födröjning på avtryckaren om du väljer att focusera manuellt. Annars är det en liten väntetid på AF innan skottet går. Den är självklart supertyst - och du kan manuell fokusera från 30cm till 2m och köra som med gamla Leica.

jag kommer att visa den på Elmia för den som är sugen med förstora bilder / utskrifter och kamera för visning.

Hur bra funkar det med F4? (som jag antar är minsta möjliga bländare på kameran) Jag tycker det känns jäkligt snålt för inomhus fotografering och höstdagar i Sverige.

Jag har f4 på mitt pentax-objektiv och det är knepigt att fotografera med det ibland. Speciellt på stan då man rör sig mer när man fotograferar.

hur bra funkar f4?!

Man glömmer lätt av att du har ett 28mm objektiv framför sensorn. (Eller 16.5mm x 1.7) Så om du räknar på vilken slutartid du behöver för att kunna hålla still så brukar man säga att minst optiken i mm eller för vissa gånger två. Så runt en 1/30s till 1/50s bör ge dig riktigt skarpa bilder - och med riktigt bra fungerande ISO-tal (som en så stor sensor ger) så är det inte så farligt med F4 som minsta bländare. Den är skarp från kant till kant vidöppen.

Hade man valt en större bländare så hade kameran blivit betydligt större och tyngre - nu kunde man bygga allt i ett litet kompakt format som ser riktigt retro ut och dessutom i metall. Jag har problem inomhus om jag inte vill använda blixt och det är kass ljus - men då har jag blixten.

Jag har lagt upp en gäng råfiler som man kan ladda hem för att titta lite närmre på hur det blir. Alla utom en är handhållna.

http://www.rytterfalk.com/2008/03/07/dp1-raw-pack-for-download/

Ängsbacka skrev:
var köper man den?

Kommer att finnas på scandinavian photo, cyberphoto och andra liknande ställen - Jag vet att MediaMarkt i Lund kommer att ha mängder till dräparpriser (de kör rätt hårt på SD14). hmm. Den bör vara ute i butik om någon vecka eller så.

Carl Rytterfalk skrev:
Kommer att finnas på scandinavian photo, cyberphoto och andra liknande ställen - Jag vet att MediaMarkt i Lund kommer att ha mängder till dräparpriser (de kör rätt hårt på SD14). hmm. Den bör vara ute i butik om någon vecka eller så.

Svaret jag fått från Scandinavian Photo resp. Foto & Video här i Stockholm denna vecka är 8 maj resp. till sommaren. Foto & Video ringde till generalagenten (vilka det nu är) medan jag vänatde i butiken för information.
Det är två månader bort så jag hoppas du har rätt. Jag har redan bestämt mig för att köpa DP-1 som ersättning för min GRD.

ANNONS
Götaplatsens Foto