Annons

Folk som blir förbannande när man plåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
All denna konstiga felriktade ilska från människor på allmän plats har ju börjat gränsa till paranoid masspsykos.. Helt sjukt, men de laddar upp privata (och ofta även intima) bilder på sig själva och sina barn oavbrutet på både facebook och instagram.. Kameran på axeln innebär snart ett obligatoriskt knogjärn i fickan för att skydda sig mot paranoida människor på allmän plats.
Vi kan väl diskutera vem som framstår som mer paranoid här ... :)

Men du ser alltså ingen skillnad mellan å ena sidan att människor publicerar bilder som de själva har tagit i det sammanhang de själva valt och å andra sidan att en främmande och okänd människa potentiellt publicerar en bild i något okänt sammanhang? Jag skulle nog säga att det finns en rätt stor skillnad mellan de två sakerna.

Jag är ofta ute och fotar i alla möjliga sammanhang och visst får jag oftare reaktioner idag än för 10, 20 år sedan. Men det är extremt sällan någon blir ilsken. De - trots allt få - gånger någon reagerar negativt handlar det mest om, tja irritation snarare än ilska. Och med tanke på hur fotograferandet fullkomligt exploderat de senaste 15 åren och hur publicerandet av bilder exploderat de senaste 5-6 åren så tycker jag inte att det är så konstigt att fler reagerar med lite irritation. Som jag skrev tidigare, det är inte konstigare än att vi får mer irritation i trafiken när den ökar.

Tillägg: Jag kan säga att de gånger jag sett högljudda konflikter kring tagna bilder ute på stan så ... Tja, det verkar i mina ögon oftast handla om hur en del fotografer beter sig.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Vi kan väl diskutera vem som framstår som mer paranoid här ... :)

Men du ser alltså ingen skillnad mellan å ena sidan att människor publicerar bilder som de själva har tagit i det sammanhang de själva valt och å andra sidan att en främmande och okänd människa potentiellt publicerar en bild i något okänt sammanhang? Jag skulle nog säga att det finns en rätt stor skillnad mellan de två sakerna.

Jag är ofta ute och fotar i alla möjliga sammanhang och visst får jag oftare reaktioner idag än för 10, 20 år sedan. Men det är extremt sällan någon blir ilsken. De - trots allt få - gånger någon reagerar negativt handlar det mest om, tja irritation snarare än ilska. Och med tanke på hur fotograferandet fullkomligt exploderat de senaste 15 åren och hur publicerandet av bilder exploderat de senaste 5-6 åren så tycker jag inte att det är så konstigt att fler reagerar med lite irritation. Som jag skrev tidigare, det är inte konstigare än att vi får mer irritation i trafiken när den ökar.

Tillägg: Jag kan säga att de gånger jag sett högljudda konflikter kring tagna bilder ute på stan så ... Tja, det verkar i mina ögon oftast handla om hur en del fotografer beter sig.
Klart jag ser skillnad! Men varför ska jag få lida av människors ilska när jag inte gjort någonting fel. Man orkar inte vända andra kinden till hur länge som helst. Vem ska utbilda dessa människor och varför har inte svenska skolan gjort det?
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Klart jag ser skillnad! Men varför ska jag få lida av människors ilska när jag inte gjort någonting fel. Man orkar inte vända andra kinden till hur länge som helst. Vem ska utbilda dessa människor och varför har inte svenska skolan gjort det?
Om folk blir arga på dig har dunsannolikt trots allt gjort något fel, i deras ögon. Så länge vi inte alla blir eremiter så handlar ett fungerande samhälle om att ta ömsesidig respekt, då handlar det inte om lagar, rätt eller fel, det handlar om eftertanke, hänsyn och respekt.......
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Klart jag ser skillnad! Men varför ska jag få lida av människors ilska när jag inte gjort någonting fel. Man orkar inte vända andra kinden till hur länge som helst. Vem ska utbilda dessa människor och varför har inte svenska skolan gjort det?
Människor reagerar känslomässigt och irrationellt på en massa saker.

Jag kan inte låta bli att fundera: Om folk ofta blir ilskna på dig så kanske saken har något att göra med hur du själv agerar?

Jag har fotat i över 30 år och de gånger någon reagerat ilsket kan nog räknas på ena handens fingrar. Att människor idag oftare än förr frågar varför man tar en bild eller säger till att de helst vill slippa vara med på bild tycker jag inte är så konstig med tanke på hur mycket det fotograferas numera.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Klart jag ser skillnad! Men varför ska jag få lida av människors ilska när jag inte gjort någonting fel. Man orkar inte vända andra kinden till hur länge som helst. Vem ska utbilda dessa människor och varför har inte svenska skolan gjort det?
Man kan ju också fundera över vem som ska utbilda människor till att ta hänsyn och respektera andra och varför inte svenska skolan gjort det.
 

Cronholm

Aktiv medlem
När vi har den här diskussionen (och det har ju varit några gånger vid det här laget :) så fastnar den ofta i vad jag ser som sidospår - skyddade identiteter och liknande. Att människor som har sådant inte vill bli fotograferade (och potentiellt publicerade) är inget konstigt och jag tvivlar på att någon fotograf tycker det är underligt.

Det jag tycker är mer intressant är att folk faktiskt har en rätt att i alla fall få säga ifrån att de vill slippa få vad med på andras bilder. Utan några mer tungt vägande skäl än att de inte har lust med det. Ungefär som att vi som fotografer har en rätt att ta bilder utan något mer tungt vägande skäl än att vi har lust med det.

Om någon säger ifrån kan man som fotograf av artighet, eller hänsyn låta dem slippa genom att inte ta bilden eller radera den om den redan var tagen. Eller så kan man - helt i laglig ordning - strunta i det och ta bilden eller behålla den om den redan var tagen. Vilket man gör handlar inte så mycket om vad man får göra utan mer om hur man väljer att bete sig mot andra människor.

Annorlunda formulerat: bara för att man har rätt att fota en annan människa innebär inte alltid att det är rätt att fotografera en annan människa. Det första handlar om vad lagen tillåter oss att göra, det andra om att visa respekt för andra människors rätt att inte vilja vara med på andras bilder.
Mycket välformulerat. Kudos. Själv har jag aldrig förstått varför det är så viktigt att fota slumpmässigt utvalda personer.
 

afe

Aktiv medlem
Mycket välformulerat. Kudos. Själv har jag aldrig förstått varför det är så viktigt att fota slumpmässigt utvalda personer.
För att de gillar det gissningsvis. Varför är det viktigt för dig att fotografera natur? Alla gillar olika saker, och det är ju synd om valfriheten minskar. Däremot är det försås viktigt att visa respekt mot sina motiv, och det gäller ju oavsett om motiven är människor, djur eller växter.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Slå över till video

Radera kan jag göra, inga problem, men be om ursäkt skulle jag bara göra ifall jag riskerade att annars åka på stryk. Ber man om ursäkt till höger och vänster för att man fotograferar så befäster man ju bara att de har rätt att tvinga mig att radera. Sen berättar de för sina vänner att de minsann stoppat en illvillig fotograf med dennes (upplevda) olagligheter. På så vis binder vi ris åt egen framtida rygg.
Bättre att radera, samtidigt som man förklarar att man gör det av egen vilja för dennes skull.
Nej, radera inte.
Slå över direkt till video och fråga om deras namn och adress.
Är dom aggressiva så polisanmäl dom för trakaserier.
Blir det många anmälningar så går det så småningom fram att inte fotografer är lovligt byte.
 

afe

Aktiv medlem
Om man börjar filma folk som kommer fram och har invändningar ökar man nog risken för att de ska bli aggressiva, så jag tror inte riktigt på den idén. Bättre att i så fall förklara varför man fotograferar, och gärna också ha med sig bilder att visa som förklaring tycker jag.
 

iSolen.se

Guest
Nej, radera inte.
Slå över direkt till video och fråga om deras namn och adress.
Är dom aggressiva så polisanmäl dom för trakaserier.
Blir det många anmälningar så går det så småningom fram att inte fotografer är lovligt byte.
...och två år senare kommer en lagändring pga alla provocerande fotografer och anmälningar, en lag som kräver personens samtycke.
 

iSolen.se

Guest
Om man börjar filma folk som kommer fram och har invändningar ökar man nog risken för att de ska bli aggressiva, så jag tror inte riktigt på den idén. Bättre att i så fall förklara varför man fotograferar, och gärna också ha med sig bilder att visa som förklaring tycker jag.
Precis, att visa vad man fotat är oftast väldigt förlösande, osäkerheten om vad man fotat tas ju bort.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Om man börjar filma folk som kommer fram och har invändningar ökar man nog risken för att de ska bli aggressiva, så jag tror inte riktigt på den idén. Bättre att i så fall förklara varför man fotograferar, och gärna också ha med sig bilder att visa som förklaring tycker jag.
Dom behöver inte se att man slagit på video, det är mest för ljudupptagningen.
Att bara komma med påståenden om trakasseri i en anmälan är värdelöst.
Men om dom visar upp ett intyg på att dom har skyddad identitet så raderar jag naturligtvis.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det är väl ändå föräldrarnas roll.
Precis som att lära barnen om privatekonomi, matlagning, bokföring, egenföretagande osv osv.. Fast, just det ja, föräldrarna tror ju att det är ingår i skolan och att de inte behöver anstränga sig alls för att lära barnen dessa saker... Föräldrarna har ju dessutom viktigare saker för sig, som att jobba heltid och ha egna fritidsintressen osv..
 

iSolen.se

Guest
Precis som att lära barnen om privatekonomi, matlagning, bokföring, egenföretagande osv osv.. Fast, just det ja, föräldrarna tror ju att det är ingår i skolan och att de inte behöver anstränga sig alls för att lära barnen dessa saker... Föräldrarna har ju bättre saker för sig dessutom, som att jobba heltid och ha egna fritidsintressen..
Hoppas du är ironisk och att jag missat det, sakerna du listar ingick i ekonomi och hemkunskap förr men det kanske inte är så längre.

Nog måste uppgiften att lära barnen moral och rätt vara viktigare än fritidsintressen.

Skolan ska ge barnen utbildning, uppfostran är föräldrarnas ansvar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Äh, det är väl inget att sura över? Var trevlig, var förstående och förklara. Visa bilden och radera den om personen vill det, eller bättre, fråga om hen vill ha den skickad till sig om den blev bra. Att bli kränkt som fotograf för att andra känner att du/ni har gjort intrång på deras integritet är ju löjligt och sprider bara dåligt stämning.

Jag har själv fått radera en hel del och kommer nog få fortsätta göra det även om det såklart är surt, det har ju hänt att man visat bilden och sett att den ser riktigt lovande ut :(

Bemöt personer och respektera deras vilja, vill de inte vara med så är det bara så och det är väl inget konstigt att en systemkamera kan kännas mer hotfull än en liten kompakt. Jag skulle själv bli sne om jag såg någon 50 meter bort med en telezoom riktad mot mig. Ibland skolkar folk från jobbet, är otrogna eller gömda eller vad som helst som gör att de kanske absolut inte vill exponeras.
Så om du blir stoppad på en gata av en person som inte vill att du ska köra bil där så ber du om ursäkt och vänder?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Dom behöver inte se att man slagit på video, det är mest för ljudupptagningen.
Att bara komma med påståenden om trakasseri i en anmälan är värdelöst.
Men om dom visar upp ett intyg på att dom har skyddad identitet så raderar jag naturligtvis.
Men om någon helt enkelt ber att få slippa vara med på dina bilder? Utan något speciellt skäl, bara för att de helt enkelt inte vill?

Intyg om skyddad identitet ... Finns det över huvud taget sådana? Skall du då begära legitimation också så du vet att det är deras intyg?

Man kan faktiskt ibland visa människor den respekten att tro på vad de säger utan att de skall behöva visa fram några intyg. Eller att helt enkelt respektera att en del inte vill vara med på bilder, utan att de skall behöva redogöra för något skäl.

Visst kan man bli frustrerad om någon säger till på ett aggressivt sätt, men min samlade erfarenhet från 30 års fotografering är ändå att hur man blir bemött som fotograf har ganska mycket att göra med hur man själv beter sig.
 
ANNONS