Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fonder/bakgrunder till hemmastudion

Produkter
(logga in för att koppla)

everhill

Avslutat medlemskap
Nu när hemmastudion börjar ta form behöver jag lite tips på hur man fixar bra billiga bakgrunder. En vit, en grå och en svart är ju
bra att ha. Vad ska man ha för material? Det ska
givetvis kosta så nära 0 kronor som möjligt. Tyg är ju skitdyrt och ännu dyrare om man ska ha ett tjock och fint tyg. Finns det andra alternativ?

/MVH Henrik Everhill
 

wikman

Aktiv medlem
Man får väll papper för runt 700:- rullen, tror det är svårt att komma under det, iaf om man vill ha olika färger.

Vissa färger kan man ju säkert hitta hos bygghandeln, typ geoduk är ganska cool grafitgrå, täckpapp i "lump" stuk brukar vara billig, vitt är nog dyrt även där.

Själv funderar jag på att köpa tyg och börja måla på så att man snabbt och enkelt kan få en higlight bakom familjebilderna som man har börjat få beställning på... tänkte kolla runt lite på tisdag när jag skall på kvällskursen.
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Skyddspapper från färgaffären, om du hittar vitt. Det brukar vara brunt (oblekt liksom), men det bör gå att få tag i vitt också. Själv köpte jag en arktiskt vit fond från Scandinavian Photo, och det ångrar jag ganska kraftigt eftersom den kostade 650 spänn.

/Joakim
 

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag har ofta använt lakan. ända problemet med lakan är att tyget är tunt och har små vek i sig som kan ge små skuggor i sig. jag tycker papper är bäst.
 

kokko

Aktiv medlem
Fondtyg

Du som bor i Linköping skulle väl kunna ta kontakt med scenmästaren på Östgötateatern och höra om inte Du kunde få köpa loss lite tyger av dem. Scenen ramas ofta in av tjocka, tunga, brandhärdiga och sammetslika tyger s.k. byxor och tak som ju naturligtvis byts ibland. Kanske kan Du få större stuvar från scenografier som blivit inaktuella för en mindre slant. Prova!

Hälsningar Kokko
 

walter-g

Aktiv medlem
billigt o effektivt

Försök hitta en gammaldags utrangerad grå presenning, men den kräver rejäla saker att fästa i.Annars mycket effektiv som bakgrund.
 
ANNONS