Annons

Forgotten Silver - makalös historia!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för svaren men för en vanlig fysikutbildad från grundskola/gymnasium som jag kan det vara svårt att tänka sig att något skulle kunna förflytta sig/bromsas upp över huvud taget utan motstånd. Om massan (förbränningsprodukterna) kastas åt ett håll kastas farkosten åt ett annat då? Funkar det så att den lilla massan kastas kraftigare längre och den stora massan bara lite och långsammare? Ja då fattar jag nog.

Graal skrev:
Tackar för svaren men för en vanlig fysikutbildad från grundskola/gymnasium som jag kan det vara svårt att tänka sig att något skulle kunna förflytta sig/bromsas upp över huvud taget utan motstånd. Om massan (förbränningsprodukterna) kastas åt ett håll kastas farkosten åt ett annat då? Funkar det så att den lilla massan kastas kraftigare längre och den stora massan bara lite och långsammare? Ja då fattar jag nog.

Här har du lite att läsa om månlandningen Nils:

http://www.ufo.se/english/articles/apollo.html

Graal skrev:
Funkar det så att den lilla massan kastas kraftigare längre och den stora massan bara lite och långsammare? Ja då fattar jag nog.

Japp, så enkelt är det. Om man får en fotboll (m=1kg) i nacken med 30 km/h och kontaktlinserna (m=0.001kg) sitter väldigt löst så åker de iväg med 30 000 km/h.

All erfarenhet visar att kontaktlinser sitter fast i ögonen tämligen väl.

Om det hade varit vacuum på jorden så hade samma raket haft 6 gånger högre acceleration rakt upp från månen jämfört med rakt upp från jorden. Atmosfären på jorden ställer till det med luftmotstånd när hastigiheten ökar, samt kan påverka hur bra raketen är på att kasta ut avgaserna.

En kropps acceleration beror (enligt Newtonsk mekanik) på dess massa och de krafter som påverkar den. F=m*a. Gravitationen är en kraft. Reaktionskraften från den utkastade massan är en annan.

Om du körde din raket i "sidled" på både jorden och månen (på samma höjd över marken, fortfarande med vacuum på jorden) skulle accelerationen i "sidled" vara samma. Dock sulle du krascha mot marken tidigare på jorden.

"It's not rocket science", som jänkarna säger. Fast i detta fall så är det ju det... ;-)

/Andreas

Newtons vagga är väl en av de enklaste applikationer av det som Bengt tog upp.
Hittade en virtuell version av den här

Verkar finnas ett mindre beräkningsfel i den versionen dock, kulorna går högre och högre vad tiden lider. :D

Nasa beskriver här hur raketer fungerar.

Men de är ju klart, om man tror att Nasa ljuger om månlandningarna så ljuger de väl om raketerna också ;-)

/Andreas

EDIT: missade ett tecken i url'en

BengtJohnsson skrev:
Japp, så enkelt är det. Om man får en fotboll (m=1kg) i nacken med 30 km/h och kontaktlinserna (m=0.001kg) sitter väldigt löst så åker de iväg med 30 000 km/h.

All erfarenhet visar att kontaktlinser sitter fast i ögonen tämligen väl.

Alternativt visar erfarenheten att huvudet absorberar mycket av energin från krocken med bollen. (förutom att linserna sitter ganska hårt)

Annars skuller ju fotbollen behöva stanna helt, och huvudet inte påverkas alls.

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto