Annons

Formaterat minneskort.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Efter att ha formaterat ett SD 256 Mb minneskort har jag använt programmet Pc Inspector File Recovery för att få fram bilderna jag formaterade bort.'

Sitter nu med ca hundra hundra Jpeg-filer som inte går att öppna varken med Windows XP bildvisare eller med Photo shop.
Inte ens med "Open as" funktionen.

Programmet har döpt filerna till typ Cluster 3223 och högerklickar jag på dem och kollar egenskaper så är det .jpeg filer på typ 1,4Mb precis som de ska vara.

Bara tre av bilderna tycks gå att öppna och dessa ser man även som miniatyrer i XP och Ps.

Vad är det för fel jag gör?

Tror inte du orsakat felet utan när du formaterade kortet så ändrades datan på kortet, detta är störst risk om kortet var fullt.Det finns ett program som heter EasyRecovery, det har fungerat fint för mig.
Formaterade du det i kameran både före och efter att du tog bilderna?

Säkert har jag gjort allt fel nu.
Var ute och plåtade idag och tog säkert 70-80 bilder.
Så plötsligt blev det något fel på kameran som varnade att det var fel på SD kortet och slocknade.
Hem och kopplade i USB kabeln men kameran visades inte i utforkaren.
Satte i kortet i kortläsaren vilken inte heller dök upp i utforskaren.
Såg ingen annan råd än att ge upp och formaterade kortet för att få det att funka igen vilket också gick.
Sedan kom jag på att man kanske kan få fram bilderna nu när kameran åter syntes i utforskaren.
Har dock inte använt det efter formateringen.
Formaterade inte heller kortet före användning tidigare idag.
Formaterar inte så ofta.

solo skrev:
Försök med att döpa om filen till typ xxxxx.jpg.

Det hjälpte inte heller :-(

När jag försöker öppna i photo shop kommer det fram ett meddelande "Could not complete your request because an unknown or invalid JPEG marker type is found"

Det verkar som programmet du använt inte fungerar
så bra. Formatering och radering av filer brukar
inte ändra något i själva filen utan i FAT. Om du
inte skrivit något på kortet efter formateringen så
borde filerna kunna återskapas till 100% oftast.
Har själv använt verktyg från "Active@" när jag
klantat mig rejält. http://www.active-undelete.com/
Det finns säkert andra verktyg också som fungerar bra.

Nu är jag inte så bekant med SD kort men är dom också formaterade med fat?
Av din beskrivning så skulle jag tro att det blev något överskrivet när du fick felmedelandet från kameran.
Formaterar man kortet i kameran så skapas också mappar (Canon) vilket innebär att man skriver på dataområdet.
Prova med andra program för att rädda korten, berätta gärna hur det gick.

Tyvärr är nog bilderna att betrakta som förlorade

Jag har dom ligger i en mapp men det går inte att öppna fler än tre av dom.

Har försökt att "laga" dom med program som föreslagits i den här tråden men blir bara uppmanad att köpa pro-versioner av programmet för att kunna utföra den åtgärden.

Dessbättre var det väl inga viktiga bilder på kortet men det hade ju varit lärorikt att återskapa bilderna.

Dessutom tror jag nog att jag själv klantade till det "hela vägen" så att säga när jag hanterade kortet så att datan på kortet blev korrupt.

Som sagt tur att det inte var viktiga bilder det var frågan om.

Man lär sig av misstagen. förhoppnpingsvis.

Om det händer igen så formatera inte kortet utan sätt i det i kortläsaren och starta om datorn så bör datorn hitta kortet.Har du win XP så frågar den om du ska formatera enheten, svara nej.

Nu har du enheten och kan köra programmet för att rädda kortet.

Lasse H skrev:
Efter att ha formaterat ett SD 256 Mb minneskort har jag använt programmet Pc Inspector File Recovery för att få fram bilderna jag formaterade bort.'

Sitter nu med ca hundra hundra Jpeg-filer som inte går att öppna varken med Windows XP bildvisare eller med Photo shop.
Inte ens med "Open as" funktionen.

Programmet har döpt filerna till typ Cluster 3223 och högerklickar jag på dem och kollar egenskaper så är det .jpeg filer på typ 1,4Mb precis som de ska vara.

Bara tre av bilderna tycks gå att öppna och dessa ser man även som miniatyrer i XP och Ps.

Vad är det för fel jag gör?

Hej Lasse!

Du skall använda PC INSPECTOR™ smart recovery istället. Den är också gratis och fungerar (har själv lyckats med en formatering av ett CF).

Detta program är gjort för minneskort, till skillnad mot file recovery som mer riktar sig mot hårddiskar.

// Johan Maxe

ANNONS
Götaplatsens Foto