Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatering av extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Hårddisken på min gamla dator är full.
Har beställt en:
"Western Digital Mybook Essential-II 750GB External USB 2.0".

Har liten erfarenhet av datorer. Men undrar om jag bör tänka på något särkilt när den ska installeras?
Ska jag formatera den på något speciellt sätt? Eller bara köra "plug and play". Det kanske följer med en programvara... Eller ska jag undvika den?

Jag har ett gäng MyBook för backup och jag kör plug-n-play när det är dags för en ny disk. Det brukar ligga några program i en mapp som heter WD_tools eller nått liknande, men den brukar jag bara radera.

Tack för svaret Tage..

Tycker jag har hört att man ska formatera på något speciellt sätt så man kan föra över filer större än 4G på samma gång.

Har du det problemet? Att man bara kan föra över "mindre" filer?

Vanligtvis är de externa hårddiskarna man köper formaterade med ett filsystem som heter FAT. Detta för att de ska funka både på PC och MAC. Kör du PC kan du gladeligen formatera om disken till NTFS som då stödjer filer större än 2-3Gb (vet inte exakt storleken).
Så det ska bara vara att plugga in disken, högerklicka på den och välj formatera. Välj därefter NTFS och "quick format". Då slipper du vänta så länge... ;)

Perfekt! Precis det svar jag behövde!
Låter smidigt. Får den imorgon om posten håller vad de lovar.
Ska följa dina instruktioner Andreas.
Tack!

Dina instruktioner fungerade perfekt Andreas!

Men...
Varje gång jag startar datorn med hårddisken isatt i en usb port så stannar datorn upp omgående.
En summerliknande ton börjar ljuda och skärmen visar bara Compaq (är en compaq dator) loggan i rosa med vit bakgrund.
Längst ner finns några "val" att göra om man vill.
Tror det är F2, F10 och något mera.

Men som sagt, där hänger den sej tills jag rycker ut usb kabeln och startar om datorn utan att koppla in den externa hårddisken...

Antar att datorn försöker läsa ngt från den externa hårddisken och hakar upp sej där...

Tips?

Ja den är rätt gammal. Ca 4-5 år.
Men när datorn väl är uppstartad så fungerar det att plugga in den externa och föra över filer...
Märkligt.

malaj skrev:
Dina instruktioner fungerade perfekt Andreas!

Men...
Varje gång jag startar datorn med hårddisken isatt i en usb port så stannar datorn upp omgående.
En summerliknande ton börjar ljuda och skärmen visar bara Compaq (är en compaq dator) loggan i rosa med vit bakgrund.
Längst ner finns några "val" att göra om man vill.
Tror det är F2, F10 och något mera.

Men som sagt, där hänger den sej tills jag rycker ut usb kabeln och startar om datorn utan att koppla in den externa hårddisken...

Antar att datorn försöker läsa ngt från den externa hårddisken och hakar upp sej där...

Tips?
Bootsekvensen i din PC's BIOS är troligen inställd på att försöka starta från USB-anslutna enheter i första hand. Då hittar din PC din USB-anslutna hårddisk och försöker starta från denna. Problemet är bara att där har du inget operativsystem installerat...

Ändra bootsekvensen i din PC's BIOS så den alltid startar från den interna hårddisken i första hand så kan du boota (starta) PC'n med USB-disken ansluten. Hur du gör detta bör framgå av dokumentationen, annars kan du söka på nätet så bör du hitta någon guide för just din PC.

Det är BIOS på din dator som upptäcker att det har skett förändringar i din hårdvara. Det bästa är att ansluta disken efter uppstart. "Lär" du datorn att det finns en extra disk kommer den att stanna upp på samma ställe om du glömmer att plugga in disken, alltså samma problem fast tvärtom om du förstår hur jag menar :eek:) Trycker du på F2 eller F10 vid uppmaning kommer du in i gränssnittet för BIOS-inställningarna. BIOS står för Basic Input Output System /FW

Edit: Kan vara som Leif beskriver också. /FW

Annars är det väl enklare att låta hårddisken alltid vara inkopplad men slå av den med strömbrytaren när man stänger av datorn och slå på den igen först efter man startat datorn och behöver den.

Att bara rycka ur usb kabeln utan att köra säker borttagning av usb bäddar för krasch dessutom...

Hm. Lät avancerat.
Sitter ingen strömbrytare på den externa...

Tror jag tills vidare drar ut usbkablen när datorn/ext.hårddisken är avslagen och sätter i usbkabeln efter att datorn startat upp.
Det kan väl inte vara "skadligt"?

malaj skrev:
Sitter ingen strömbrytare på den externa...

Aha, synd, jag har on- off knapp på bägge mina externa

malaj skrev:

Tror jag tills vidare drar ut usbkablen när datorn/ext.hårddisken är avslagen och sätter i usbkabeln efter att datorn startat upp.
Det kan väl inte vara "skadligt"?

Nej det är inte skadligt.

Fast bäst och smidigast blir det nog i så fall att ändra bios enligt tidigare svar i tråden.
Lite mer avancerat dock...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto