Annons

Fot till Canon 500mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara tipsa er som har Canons 500mm och egentligen alla andra med stora telen och klumpiga fötter.

När jag hade Nikons 500mm f/4 så hade den en väldigt stor stativ fot, och då köpte jag en kort och lättare fot med Arca passning. http://www.tripodhead.com/products/replacement-feet-main.cfm

Sedan när jag köpte Canons 500mm f/4 IS USM så saknade jag en kort fot, fastän det inte kändes lika viktigt då Canons fot var lite lägre än Nikons. Det har inte funnits en kortare fot till Canons 500mm föränn nu. Köpt den från http://www.naturescapes.net/

Jag fick min idag och den var lätt att sätta på och fungerar bra på mitt Wimberley huvud. Man kan fortfarande använda den som handtag. Telet är lättare att stoppa ner i min Lowe Pro Pro trekker och jag slipper vrida foten åt sidan för at kunna stänga locket.

Fördelarna är att objektivet blir lite lättare, smidigare, lättare att handhålla, man kan även hålla runt foten och ändå kunna ha fingrana på gluggen, dvs foten är inte så mycket i vägen när man handhåller.

Foten fungerar som en Arca snabbplatta.

MVH

Omar Brännström

Japp, jag har motsvarande till min 600/4.
Mycket smidigt och snabbt att balansera om gluggen när man plockar på /av converters eller mellanringar, bara lossa lite och skjuta gluggen liiite fram eller tillbaka :)

/Wimberlyfantast nr 3.

Hej

Min ser ut så här, dvs fot med ARCA fäste. Foten fungerar som en snabbplatta.

Bilagor

• cp51.jpg
    cp51.jpg
    29.7 KB · Visningar: 343
Senast ändrad:
Hej Omar!

Tackar för tipset.
Ändras höjden något med den där foten jämfört med canonfoten och en arcaplatta?

MVH
Magnus

Magnus Nyman skrev:
Hej Omar!

Tackar för tipset.
Ändras höjden något med den där foten jämfört med canonfoten och en arcaplatta?

MVH
Magnus

Hej

Höjden ändras (sänks 3 cm), delvis därför den har blivit framtagen.

Orginal Canonfot och arcaplatta blir 5cm hög medan Naturescapes fot är 2cm hög och är så klart lättare.

Har man Wimberley huvud får man höja den så objektivet åter hamnar i axis.

Jag är nöjd med bytet.

MVH

Omar

ANNONS
Götaplatsens Foto