Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota av dia med digitalare?

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Hej!

Har tämligen nyligen gjort klivet från analogt till digitalt (har iof en gammal manuell analog trotjänare som får gå då och då).

Nu till frågan. Jag har en omfattande bildbank av diabilder. Har funderat länge på köp av filmscanner för att kunna digitalisera guldkorn bland dessa. MEN nu har jag hittat ett roligt originaltillbehör till min Olympus digitalare. Nämligen en adapter som gängas i tillbehörsgängan - i princip en tub med en mattskiva i änden och en utdragbar hållare för diabilder. Någon som har testat detta? Om inte, tror ni det funkar bra "rent teoretiskt"? Det borde väl bli skapligt eftersom digitalar´n har 3,3mpix förutsatt att man har en jämn bra ljuskälla att "betrakta" dian mot. Hur blir resultatet måntro jämfört med tex en Minolta Dualscan filmscanner? Priset på tillbehöret är 1950kr hos cyberphoto.

Många frågor! Men spåna på bara, tacksam för alla svar!!!

mvh / Matti

Bilagor

• flashfilm.jpg
    flashfilm.jpg
    16 KB · Visningar: 343
"Rent teoretiskt" skall det nog funka bra, med reservation för att du förmodligen kan ha problem att tränga in i skuggorna. Skärpa och så skall nog bli skapligt.

Men för 2000 kr får du ju å andra sidan nästan en Epsonflatbädd som klarar dia.

Hur är det med närgränsen på din Olympus? Behöver du egentligen någon tillsats? Flera av de digitalkameror jag har jobbat med har kommit upp i ganska stora förstoringar som standard. Och då behöver du ju bara en ljuskälla och en isskrapa från Ok som diffusor.

Jag har en diatillsats till min flatbäddsscanner som jag brukar använda som ljuskälla när jag fotar av mina diabilder. Med kameran i macroläge och ett bra stativ funkar det ganska bra.

Kul idéer!

Tack för svaren!

Jag har närgräns på 20cm på min kamera och 96mm som längsta brännvidd, så jag kommer inte ner till diastorlek på makroläget (med andra ord måste det sitta nån lins i olympus-tillbehöret ovan!??).

Men jag har försättslinser som fixar 1:1 så jag skall testa att bara fota av ett dia upptejpat på en "OK-skrapa". Tack för tipset! Det blir spännande!

med bästa hälsningar / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto