Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoAlex

Medlem
Jag har nu fått mitt första fotojobb där jag ska fota bilar. Har aldrig fotat en bil förut och undrar om det finns något speciellt att tänka på och om ni har några tips!

Tack,
Alexandra
 

Candersson

Aktiv medlem
Först GRATTIS till första uppdraget! :)
Nu vet jag inte till vilket syfte bilderna ska användas men det finns en del saker som kan vara värda att nämnas om bilen som ska fotograferas står stilla.

- Försök hitta varje bils 'intressanta' vinkel
- Variera bildvinklar på samma bil. Fota från olika positioner (kanske t.o.m. snett framifrån+ovanifrån om du har möjlighet att kliva högt upp på något). I vissa fall kan du även prova att luta kameran lite för att få annorlunda vinkel
- Hitta eventuellt intressanta detaljer, med närbild (beroende på vad bilderna ska användas till)
- Tänk på ljuset. Använd t.ex. alltid fyll blixt om du fotar i skarpt ljus

Ju mer fantasi du använder desto roligare blir bilderna :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du tittar här hittar du ett 80-tal bilder som faktiskt uppfyller nästan alla de råd du fick ovan, så du kan se dem i praktiken. Är ju lite dråpligt att jag gjort näst intill exakt vad du fick rekommendation om. Blixt, vinklar, detaljer...

Detta är förstås till stor del racerbilar, och sådana ska fotograferas i farten också. Då blir möjligheten att välja vinkel mindre, men lite kan man ändå göra. Timingen blir viktigare.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Använd dock aldrig blixt mot en MC eller bil som tävlar. Det är farligt och även om det finns andra som gör det så är det inte någon ursäkt för att själv riskera att blända föraren.

BWT för många år skulle en fotograf fota en crosstävning i Nyköping - han stod precis vid ett större hopp och saknade väl ljusstark optik eller hade för långsam film i huset så han kom på den strålande idén att använda blixt, en rejäl hammarblixt rätt i ögonen å föraren vid upphoppet så han kommen fel av bländningen och voltar rejält vid landningen. Efter ha rest sig jagar föraren fotografen som får fly för att inte själv få blåmärken och hamna i leran. Det tycker jag är ett exempel på mycket dåligt uppträdande och något som man inte ens skall överväga - höj ISO och köp ljusstarka objektiv om man måste fota racing i dålig ljus!
 

Candersson

Aktiv medlem
Om du tittar här hittar du ett 80-tal bilder som faktiskt uppfyller nästan alla de råd du fick ovan, så du kan se dem i praktiken. Är ju lite dråpligt att jag gjort näst intill exakt vad du fick rekommendation om. Blixt, vinklar, detaljer...

Detta är förstås till stor del racerbilar, och sådana ska fotograferas i farten också. Då blir möjligheten att välja vinkel mindre, men lite kan man ändå göra. Timingen blir viktigare.
Sedär. Då var jag inte helt ute och cyklade :)
Den här unga damen verkar ha haft problem vid NGK-kurvan... eller så hade hon bara väldans tråkigt... BILD


Sen var det också kloka ord ovan från Bengt
 
Senast ändrad:
ANNONS