Annons

Fota ett upplyst bord i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att hjälpa till att fota några bord och det är viktigt att det blir bra. Det är meningen att ett bord ska stå ute i snön, i bordet finns tydligen någon form av lampa som lyser upp det och det var sagt att det skulle fotas i mörker. Frågan är, är detta genomförbart? Jag har att tillgå en vidvinkel som startar på 20 mm nåt, en zoom 70-200 samt ett 100 macro och ett 180 macro. Blixt har jag canons nyaste. Grejjen är att jag inte har en aning om hur jag ska göra, så alla tips mottages tacksamt.

MVH

Henrik
 
Jag har blivit ombedd att hjälpa till att fota några bord och det är viktigt att det blir bra. Det är meningen att ett bord ska stå ute i snön, i bordet finns tydligen någon form av lampa som lyser upp det och det var sagt att det skulle fotas i mörker. Frågan är, är detta genomförbart? Jag har att tillgå en vidvinkel som startar på 20 mm nåt, en zoom 70-200 samt ett 100 macro och ett 180 macro. Blixt har jag canons nyaste. Grejjen är att jag inte har en aning om hur jag ska göra, så alla tips mottages tacksamt.

MVH

Henrik

Låter lite svårt, men inte omöjligt. Svårt på grund av att det i mörker är svårt att inte få ljuskällor att bli utbrända om man fotograferar utan blixt. (Det här kanske uppdragsgivare inte inser om de inte kan nåt om foto, och vill bara att bordet ska fotas i mörker för att lampan ska synas bra)..Bäst tror jag det är att fotografera när det precis börjat skymma lite, om du vill klara dig utan blixt. Hinner det bli helt mörkt får du nog använda blixten för att få en bra bild. Då måste du bara se till att inte panga på för mycket av den, annars "slocknar" lampan. Försök hitta en stor vit yta att studsa blixten mot för att få ett mjukare ljus. Generellt behöver du nog lågt iso, liten bländare och lång slutartid för att få en så bra bild som möjligt, oberoende om du har blixt eller inte. Och då behöver du också stativ. Om det bara är en enkel bild för en köp/sälj-annons så kan du säkert utnyttja vidvinkelns naturligt långa skärpedjup, köra på högt iso och kortare slutartid. Det kan mycket väl bli tillräckligt bra, helt beroende på vad bilden ska användas till och hur stort format den ska visas i.

Väljer du att fotografera med blixt, kör först utan blixt så du hittar en bra exponering som inte gör att lampan överexponeras. Håll sedan de inställningarna, slå på blixten och använd precis så mycket blixteffekt som du tycker behövs utan att lampan "slocknar" eller stämningen försvinner. Lycka till!
 
kanske blanda flera exponeringar. en för bakgrund (mörkt) , och en för ljusbordet. sen slå ihop i PS
 
Låter lite svårt, men inte omöjligt. Svårt på grund av att det i mörker är svårt att inte få ljuskällor att bli utbrända om man fotograferar utan blixt. (Det här kanske uppdragsgivare inte inser om de inte kan nåt om foto, och vill bara att bordet ska fotas i mörker för att lampan ska synas bra)..Bäst tror jag det är att fotografera när det precis börjat skymma lite, om du vill klara dig utan blixt. Hinner det bli helt mörkt får du nog använda blixten för att få en bra bild. Då måste du bara se till att inte panga på för mycket av den, annars "slocknar" lampan. Försök hitta en stor vit yta att studsa blixten mot för att få ett mjukare ljus. Generellt behöver du nog lågt iso, liten bländare och lång slutartid för att få en så bra bild som möjligt, oberoende om du har blixt eller inte. Och då behöver du också stativ. Om det bara är en enkel bild för en köp/sälj-annons så kan du säkert utnyttja vidvinkelns naturligt långa skärpedjup, köra på högt iso och kortare slutartid. Det kan mycket väl bli tillräckligt bra, helt beroende på vad bilden ska användas till och hur stort format den ska visas i.

Väljer du att fotografera med blixt, kör först utan blixt så du hittar en bra exponering som inte gör att lampan överexponeras. Håll sedan de inställningarna, slå på blixten och använd precis så mycket blixteffekt som du tycker behövs utan att lampan "slocknar" eller stämningen försvinner. Lycka till!


tusen tack för ett bra svar! jag har funderat själv på att fota i skymningen. Jag har canons nyaste blixt så det ska väl kunna funka. Det värsta är att bilden ska till england och visa ett arbetsprov för en person som ska söka till en fin skola och dessutom förstoras och skrivas ut. Det bästa vore ju om det hade funnits ett riktigt proffs som arbetade med just sånt här men det är tyvärr bara jag som får försöka. :)
 
Om du använder ett bra stativ slipper du förmodligen att använda blixt… Största utmaningen då bordslampan skall ge ett stort bidrag är få en bra balanserad vitbalansinställning (färgtemperatur från ljuset hos bordlampa och omgivande ljuskällor varierar säkert en del). Så du får leta dig till ett ställe där dessa problem med vitbalans blir minimala. Kan även vara nödvändigt att byta glöd- eller halogenlampa så att färgtemperaturer överensstämmer bättre med omgivande ljus. Och om du nu kommer att använda blixt är det säkert bra om blixtljuset ampassas (med gel) så att denna har ungefär samma temperatur som bordslampan.
 
Jag har blivit ombedd att hjälpa till att fota några bord och det är viktigt att det blir bra. Det är meningen att ett bord ska stå ute i snön, i bordet finns tydligen någon form av lampa som lyser upp det och det var sagt att det skulle fotas i mörker. Frågan är, är detta genomförbart? Jag har att tillgå en vidvinkel som startar på 20 mm nåt, en zoom 70-200 samt ett 100 macro och ett 180 macro. Blixt har jag canons nyaste. Grejjen är att jag inte har en aning om hur jag ska göra, så alla tips mottages tacksamt.

MVH

Henrik

Strunt i blixten, kör med stativ i lite olika ljus (olika exponeringar samt olika tider) och lägg ihop bilderna efterråt. Bara att tuta å köra...använd din fantasi.
 
Strunt i blixten, kör med stativ i lite olika ljus (olika exponeringar samt olika tider) och lägg ihop bilderna efterråt. Bara att tuta å köra...använd din fantasi.

Tack Ola! Jag kan ju testa att med bracketfunktionen, fylla minneskortet med bilder och hoppas på det bästa. :) Det känns så surt att göra nån besviken. Det måste funka!
 
Om du använder ett bra stativ slipper du förmodligen att använda blixt… Största utmaningen då bordslampan skall ge ett stort bidrag är få en bra balanserad vitbalansinställning (färgtemperatur från ljuset hos bordlampa och omgivande ljuskällor varierar säkert en del). Så du får leta dig till ett ställe där dessa problem med vitbalans blir minimala. Kan även vara nödvändigt att byta glöd- eller halogenlampa så att färgtemperaturer överensstämmer bättre med omgivande ljus. Och om du nu kommer att använda blixt är det säkert bra om blixtljuset ampassas (med gel) så att denna har ungefär samma temperatur som bordslampan.

Ett ok stativ har jag iaf. Jag tror inte att det är en bordslampa utan en lampa som på nåt vis sitter inne i bordet. Det är nog itne så många omgivande ljuskällor eftersom hon ville ha det fotat i mörker eller iaf i nästan mörker. Men om det blir tok med vitbalansen, kan man inte ändra det det efteråt om man fotar i RAW?
 
Ett ok stativ har jag iaf. Jag tror inte att det är en bordslampa utan en lampa som på nåt vis sitter inne i bordet. Det är nog itne så många omgivande ljuskällor eftersom hon ville ha det fotat i mörker eller iaf i nästan mörker. Men om det blir tok med vitbalansen, kan man inte ändra det det efteråt om man fotar i RAW?

Jepp, det funkar alldeles utmärkt att justera RAW filen i efterhand. Men som jag nämnt tidigare kan problem uppkomma ifall ljuskällor av olika temperaturer bidrar. Vitbalansjustering påverkar hela bilden, varmed de olika ljuskällorna (med olika temperaturer) påverkas i lika stor grad och åt ett visst håll. Detta innebär att det kan bli svårt att få ett harmoniskt resultat i slutändan.

Ex:
I en scen som delvis belyses med bordslampa (2700 K), blixt (5500 K) och molnig kvällshimmel (10000 K)

Om vitbalansen justeras till dagsljus (5500K) får den blixtbelysta delen av bilden en mer naturlig vitbalans. Denna inställning gör ljuset från lampan får en orange ton, medan kvällshimmelen blir blåaktig. Men om nu blixten färgas med CTO (Color to orange) och kamerans vitbalans ställs till tungsten blir både ljuset från lampan och blixten naturligt vitbalanserade. Här blir kvällshimmelen ännu mer blåaktig.

Några upplysande länkar angående färgtemperaturer och gelfiltrering:
http://www.geofflawrence.com/color_temperature.html
http://www.skategoat.com/guide-to-flash-gels
 
Jepp, det funkar alldeles utmärkt att justera RAW filen i efterhand. Men som jag nämnt tidigare kan problem uppkomma ifall ljuskällor av olika temperaturer bidrar. Vitbalansjustering påverkar hela bilden, varmed de olika ljuskällorna (med olika temperaturer) påverkas i lika stor grad och åt ett visst håll. Detta innebär att det kan bli svårt att få ett harmoniskt resultat i slutändan.

Ex:
I en scen som delvis belyses med bordslampa (2700 K), blixt (5500 K) och molnig kvällshimmel (10000 K)

Om vitbalansen justeras till dagsljus (5500K) får den blixtbelysta delen av bilden en mer naturlig vitbalans. Denna inställning gör ljuset från lampan får en orange ton, medan kvällshimmelen blir blåaktig. Men om nu blixten färgas med CTO (Color to orange) och kamerans vitbalans ställs till tungsten blir både ljuset från lampan och blixten naturligt vitbalanserade. Här blir kvällshimmelen ännu mer blåaktig.

Några upplysande länkar angående färgtemperaturer och gelfiltrering:
http://www.geofflawrence.com/color_temperature.html
http://www.skategoat.com/guide-to-flash-gels

tusen tack! Det där CTO har jag aldrig hört talas om och jag tror inte jag hinner lära mig det till i morrn heller. Ljuskällorna blir nog bara bordets lampa och så ska det nog vara mörkt ute så jag kanske klarar mig med tungstenvarianten. Hoppas det :) Fast med blixt och lampa och sen mörkt ute kanske det blir för svårt? Bara att hålla tummarna :p
 
ANNONS