Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota fåglar
- Trådstartare Sony5
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Jag använder canons 100-400/4.5-5.6L IS USM, ofta på enbenstativ, men även handhållet.Sony5 skrev:
Hej Alla!
Jag har nyligen börjat fota fåglar, d.v.s. måsar och svanar. Jag har funderat på att skaffa en teleconverter för fåglarna blir lätt rädda när jag kommer. En 1.4x converter skulle motsvara ca 450 mm brännvidd och en 2x converter skulle ge 640 mm.
Ni som har bättre erfarenhet av detta, hur gör ni och vilken optik använder ni? Brukar ni använda stativ?
Jag använder min Canon 10D och ett Canon 70-200 2.8L på frihand.
Sen använder jag oxå sigmas 120-300/2.8EX HSM, ibland med 2x extender och oftast på trebens stativ.
Ibland använder jag både och, med olika kamerahus då (10D/20D).
MrRose
Aktiv medlem
Okej tänker spinna vidare på den här tråden eftersom mitt mål är bland annat att fota djur även fåglar. Jag är väldigt Novice på detta, vill bara säga 
Men grejjen är att jag kan inte så mycket om objektiv, så här kommer lite frågor. Jag har idag Canon EF 75-300mm f/1:4-5.6III, vad är skillnaden på Zoom och ett Tele Canon 300/F4? Kommer man "närmare" sitt mål med tele än zoom i samma mm längd? Funderade på att skaffa ett 2x eller 1.4x innan ett större objektiv, klarar man sig ett tag med min Zoom som jag har nämt ovan?
Jag är lite oklar om Canon Extender EF 2x II passar på mitt ovan nämda objektiv.
Hoppas jag inte ställer helt för korkade frågor tiller alla
MVH
//Erik
Men grejjen är att jag kan inte så mycket om objektiv, så här kommer lite frågor. Jag har idag Canon EF 75-300mm f/1:4-5.6III, vad är skillnaden på Zoom och ett Tele Canon 300/F4? Kommer man "närmare" sitt mål med tele än zoom i samma mm längd? Funderade på att skaffa ett 2x eller 1.4x innan ett större objektiv, klarar man sig ett tag med min Zoom som jag har nämt ovan?
Jag är lite oklar om Canon Extender EF 2x II passar på mitt ovan nämda objektiv.
Hoppas jag inte ställer helt för korkade frågor tiller alla
MVH
//Erik
skrinnare
Aktiv medlem
300 mm är alltid 300 mm, oavsett om det är ett fast objektiv eller ett zoomobjektiv. Zoom betyder endast variabel brännvidd.
Extender 2X II passar bara canons fasta L-objektiv över 135 mm och de nyare L-zoomarna.
Extendern har en utstickande lins som tar i det bakre linsen på de flesta andra objektiv.
Extender 2X II passar bara canons fasta L-objektiv över 135 mm och de nyare L-zoomarna.
Extendern har en utstickande lins som tar i det bakre linsen på de flesta andra objektiv.
Omar
Aktiv medlem
Hej
Har dock ingen erfarenhet av Tamron Sp 200-500mm f/5.6-6.3 DI LD (IF) men det kanske kan vara något?
Kostar runt 10.000kr (hittade även för runt 8000kr) och tex Tamrons makro är ju kända för att vara bra.
Här är en test, har inte själv läst den http://www.photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/
Är nog nytt på marknaden.
Hälsningar
Omar Brännström
Har dock ingen erfarenhet av Tamron Sp 200-500mm f/5.6-6.3 DI LD (IF) men det kanske kan vara något?
Kostar runt 10.000kr (hittade även för runt 8000kr) och tex Tamrons makro är ju kända för att vara bra.
Här är en test, har inte själv läst den http://www.photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/
Är nog nytt på marknaden.
Hälsningar
Omar Brännström