Annons

Fota/filma i vallokal

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Jag tänkte att filma lite i min vallokal för att göra en minidokumentär om röstandet och tog kontakt med valmyndigheten för att höra vad som gäller och fick följande som jag uppfattar helt OK svar.

Om det är flera som tänker inte bara rösta utan även dokumentera röstning kan det vara bra at vet vad som gäller.

( Jag har tagit bort lite namn i övrigt direkt kopia )

Hej,

Det finns inga bestämmelser i vallagen (2005:837) om fotografering och filmning i röstnings- och vallokaler.

I Sverige finns mycket få bestämmelser om fotograferingsförbud. Sådant förbud finns beträffande skyddsobjekt i skyddslagen (2009:305) och pågående förhandling vid domstol.

Det finns inget allmänt förbud i Sverige mot att fotografera, filma eller ta upp ljud i lokaler för röstning eftersom det är lokaler som allmänheten har tillträde till under öppettiderna. Motsvarande gäller under den preliminära rösträkningen i vallokalen eller vid valnämndens sammanträde för rösträkning, onsdagsräkningen, och vid länsstyrelsens förrättning med den slutliga rösträkningen. Dessa delar av valprocessen är offentliga enligt vallagen.

Huvudregeln är alltså att det är tillåtet att göra bild- och ljudupptagningar. Upptagningarna ska dock göras på ett sådant sätt att väljarna inte hindras från att rösta eller att deras valhemlighet röjs eller att röstmottagarna hindras från att utföra sitt arbete. Det är enligt 8 kap. 4 § vallagen röstmottagarnas ansvar att upprätthålla ordningen på röstmottagningsstället och ge anvisningar om detta. Om röstmottagarna anser att ordningen störs i lokalen i sådan utsträckning att den inte kan avstyras så kan de tillfälligt avbryta röstmottagningen tills ordningen återställts.

Det kan uppstå gränsdragningsfrågor om en sådan ordningsstörning föreligger som motiverar ett ingripande, bedömningen får inte vara godtycklig eller diskriminerande. Det ankommer på röstmottagarna att se till att förhållandena i röstningslokalen är sådana att vallagens krav upprätthålls. Hit hör att väljarna garanteras sin rätt till fria, hemliga val. I detta ligger bl.a. att väljarna enligt 7 kap. 3 § vallagen ska göra i ordning sina röster bakom en valskärm och därefter lämna valkuverten till röstmottagarna.

Jag hoppas att detta är ett tillräckligt svar på din fråga.

Med vänlig hälsning
Xxxxxx xxxxxx

___________________

PS: Jag vill tillägga att fota/filma är en sak - Att publicera är en helt annan sak och just i valsammanhang kan man inte var nog lyhörd och försiktig.
 

VisualD

Aktiv medlem
Det känns som att det är klokt att tala med de som arbetar i lokalerna dock så att ingen tumult uppstår i onödan. Men det är helt klart intressant att de ger ett så positivt och utförligt svar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vill tillägga att fota/filma är en sak - Att publicera är en helt annan sak och just i valsammanhang kan man inte var nog lyhörd och försiktig.
Vad du tänker publicera är det ingen som kan veta något om eller ha åsikter kring.

Däremot är det alltså så att den som bestämmer i vallokalen, dvs det aktuella valdistriktets ordförande, bestämmer om du får fotografera eller inte. Om det var jag skulle jag tala om för dig att du inte får fotografera, helt enkelt för att det enda viktiga i vallokalen är att de röstande känner sig bekväma och ostörda. Ingen ska behöva tveka eller avstå att rösta för att de vill slippa bli fotograferade.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Vad du tänker publicera är det ingen som kan veta något om eller ha åsikter kring.

Däremot är det alltså så att den som bestämmer i vallokalen, dvs det aktuella valdistriktets ordförande, bestämmer om du får fotografera eller inte. Om det var jag skulle jag tala om för dig att du inte får fotografera, helt enkelt för att det enda viktiga i vallokalen är att de röstande känner sig bekväma och ostörda. Ingen ska behöva tveka eller avstå att rösta för att de vill slippa bli fotograferade.
Förstår hur du resonerar men nu är det så att media filmar i vallokaler varje år utan att det är ett problem. Så om en ordförande stoppar mitt filmande så får det inte vara diskriminerande och om jag inte får filma i vallokal A medan SVT filmar i vallokal B är det nog att betrakta som diskriminerande om man förbjöd mig men inte SVT.

Men jag tror nog att SVT tar en diskussion med ordförande hur man lämpligen filmar på samma sätt som jag skulle göra. Det är ju inte frågan om störa en röstning utan att dokumentera hur man gör i en vallokal och sedan hur räkningen sker.

Sedan är det lite av en poäng att man inte onödigtvis hindrar insyn och dokumentation för att riskera få valet ogiltighetsförklarat samtidigt som dom skall rösta kan göra detta utan att uppleva sig som störda.

Men det gäller vid all filmning och fotande - dvs respekt för individen.

För info har jag varit i kontakt med Kronofogden för att få filma processen kring exekutiv auktion av bostadsrätt/vill och det gick alldeles utmärkt - men under villkor att processen inte störs och dom som budar mm inte filmas. Sedan ville dom att man skulle ha en dialog med berörd personal så att man kan lämna synpunkter vilket jag ser som inledning till samarbete.

Samma att filma nämndsammanträden i kommunen där det faktiskt finns ett JO-utlåtande i ämnet som du kan läsa här ( http://jo.se/PageFiles/4528/6356-2012, 6488-2012.pdf ).

Jag kontaktade samtliga nämnder med öppna sammanträden inklusive kommunalfullmäktige i min kommun och det var inget problem att filma bara man inte stör. Man får filma att Nisse Malm överklagar att få bygga ett dubbeldass men det inte säkert att man får publicera det med namn och allt - men det är ju som sagt var en annan sak.

Det var i princip samma svar som juristen hos valmyndigheten gav - man kan förbjuda med förbudet skall vara relevant och icke diskriminerande.

Jag tycker att regelverket verkar vara relevant och konsekvent och som nu van filmare har jag lärt mig det som många andra redan vet - jobbet innan man kan slå på kameran kan vara minst lika omfattande som att sedan klippa den tagna filmen.

Att filma går oftast ruskigt fort men för- och efterarbetet är det som tar största tiden.
 

Kijana

Aktiv medlem
Förstår hur du resonerar men nu är det så att media filmar i vallokaler varje år utan att det är ett problem.
Ja, det borde ju inte vara något problem eftersom det bara är val vart fjärde år i dessa samlingslokaler. (Förlåt, kunde inte låta bli. ;) )


Så om en ordförande stoppar mitt filmande så får det inte vara diskriminerande och om jag inte får filma i vallokal A medan SVT filmar i vallokal B är det nog att betrakta som diskriminerande om man förbjöd mig men inte SVT.
Nja, diskriminerande är det ju bara om SVT tillåts filma i vallokal B, men ingen annan. Om alla behandlas lika i en vallokal så är det inga problem.

Gjorde själv ett journalistiskt jobb i anslutning till en vallokal för några år sedan. Jag tyckte det var obekvämt och "påträngande" bara att hålla mig i entrén, så jag höll mig utanför. Dock bjöds jag in av en av valfunktionärerna att fotografera inomhus. Synd att jag inte gjorde det, för i efterhand hade jag kunna sälja en bild då valet fick göras om.
 

nonno

Aktiv medlem
Vad gäller vid publicering då?
Om jag tar en bild där det syns att det är en vallokal, det finns röstmottagare och röstande tydligt med på bild, men inga namn anges och heller inga valhemligheter röjs, får jag då publicera bilden?
Jag har hört att det finns kommuner där man anger PUL som grund för att inte få publicera bilder från de offentliga vallokalerna.
Det finns en viss skillnad mellan moral och juridik. Om någon ber att bilden som är tagen i den offentliga vallokalen inte ska publiceras, så tänker jag utifrån moral och respekt, att då ska bilden inte publiceras. Men vad säger lagen? Är det juridiskt korrekt att ändå publicera? Vad skijler sig i så fall mellan en offentlig lokal och en gata på stan?
/Nonno
 

Zebulah

Aktiv medlem
Intressant fråga eftersom man i många skolor inte får fota/filma lucia, skolavslutningar etc med tanke på att man kan röja vistelseorten för folk med skyddad identitet. I ett val kanske den risken är ännu större.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Hur gick det med filmandet?
Bra att du frågade.

Jag avstod från att filma av två skäl:

1 Dels var det så spännande med själva valet att jag fastnade framför SVTs valvaka ändra fram till slutet på förnatten.

2. Dels så förmodade jag att det skulle bli tjafs och eftersom jag ändå¨inte behövde bilderna avstod jag enligt den gyllene principen som jag äntligen lärt mig - att även om du får eller i alla fall kan fota/filma och inte har något vettigt syfte - så avstå - vilket jag gjorde.

Jag har dock lyft samma fråga med Haninge kommun om att filma öppna nämndsammanträden där i grunden samma regelverk gäller.

Skickade in vänlig begäran till 6 nämnder att få filma och fick OK från 5 men mothugg från den sjätte nämnd som jag just nu har en dialog med.

Här är det dock aktuellt att filma då jag har ett klart syfte med det men jag har inte börjat ännu så vi får se hur det går.

Notera att det inte behövs förhandstillstånd men självklart hör jag av mig i förväg av ren artighet. Inser att man annars blir överraskade när jag dyker upp med fyra filmkameror och ljudinspelare.

Även om det inte behövs är det inte fel att först fråga - det kan annars lätt bli lite dålig stämning. :)
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Intressant fråga eftersom man i många skolor inte får fota/filma lucia, skolavslutningar etc med tanke på att man kan röja vistelseorten för folk med skyddad identitet. I ett val kanske den risken är ännu större.
Skillnaden är att skolan inte är offentlig plats ( vilket man i och för sig mycket väl kan diskutera i alla fall för en kommunal skola ).

Sedan är personer med skyddad identitet inte undantagna från att bli filmade på offentliga platser och även privata platser där man får filma.

Man kan ju inte undvika att bli filmad på stan, på en fotbollsmatch eller på badstranden eller på andra ställen.

Problematiken är ju att man inte vet vem som har skyddad identitet - det är ju paradoxen med att just ha skyddad identitet.

Jag får inte så sällan den kommentaren från andra när jag filmar familjen på offentliga platser tex på semestern.

"Du får inte filma här för det finns personer med skyddad identitet här !".

Även om det är fritt fram att filma alla och även "osynliga" med skyddad identitet så brukar jag lugna dom med att jag bara fotar/filmar familjen och då brukar man bli lite tryggare.

Det finns ju trots allt en bakgrund till att vissa personer har skyddad identitet och man får trots allt försöka respektera detta.

Men har du tex ett barn som har skyddad identitet är det nog en vettig strategi att inte låta det vara med på luciatåg, musikuppvisningar, skolteaterföreställningar mm.

Just sådana event brukar spridas brett och snabbt via mobiluppladdningar på sociala medier.

Mina egna familjebilder dyker ock inte upp i publika sammanhang så även om jag filmar lille Gustav på badstranden när han öser vatten i sin hink och det skymtar ett litet barn med skyddad identitet i bakgrunden så kommer den filmen inte att synas publikt. För mina familjebilder behåller jag för mig själv och närmaste släkten.

Men detta med personer som har skyddad är lite trickigt - speciellt för dom själva.
 

Martin72G

Ny medlem
Man kan ringa polisen och fråga. De kopplar då sannolikt vidare till en jurist. Jag misstänker att man får filma i vallokaler, eftersom det är offentlig plats, men att man inte får hota valhemligheten på något sätt, eftersom det är en skyddad rättighet.

I vissa vallokaler kan de anställda få för sig att förbjuda filmning, men jag tror inte att den uppmaningen har någon laga kraft, men mer skall ses som en önskan från deras sida att skydda processen. Samtidigt får man nog inte störa valprocessen, så kanske är filmning i smyg eller medgivande av alla som är där att föredra, särskilt om man har en synlig kamera?

Givetvis är det schysst att fråga eller pixla de man vill publicera, men jag tror ex. inte att det är olagligt att smygfilma och ex. använda om man skulle upptäcka någon som valfuskar och använda detta som bevis mot dem för att få dem fällda för valfusk, ej heller att sälja filmen där ex. en valarbetare valfuskar, ej heller att filma sin egen röstning.

Vad jag vet så bör man inte prata politik i kön till vallokalen eller i vallokalen, men i så fall ta detta en rejäl bit ifrån den om man vill ställa politiska frågor eller någon vill prata politik medan man filmar och intervjuar.

Vid valurnan och vid rösträkningen är det nog bra om processen filmas för då ökar nog sannolikheten att det går rätt till, tror jag. Man behöver ju inte filma de som röstar, bara att valsedlarna hamnar i urnan.
 
ANNONS