Annons

Fota flygande ljuslyktor

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnnaSofia

Medlem
Jag var i Thailand under nyår och tänkte fota när dom släppte upp ljuslyktorna mot himlen. Men jag fick inte alls till det. Det gick bra så länge dom stod och höll lyktan i händerna, men så fort dom släppte den gick det väldigt snabbt och jag skulle försöka hinna med att fånga dom i mörkret. Allt som oftast blev det bara streck uppe i luften. Fyrverkerierna gick hyfsat bra, men inte ljuslyktorna.

Jag anser mig själv som nybörjare och provar mig hela tiden fram med olika inställningar. Jag fotar mest i M. Jag fotar med en Canon 60D och 17-40 (provade även 70-200 för att komma närmare) och har stativ.

Vilka inställningar skulle ni rekommendera för att få till så här fina bilder

http://www.partajshop.se/public/img/user/khom_loy.jpg
http://photobyphm.files.wordpress.com/2012/08/loy-krathong-yi-peng-festival.jpg

Fyrverkeri på Klong Dao Beach, Koh Lanta

Bilagor

• 10421174_10152941225940432_6068792373503673424_n.jpg
    10421174_10152941225940432_6068792373503673424_n.jpg
    109.5 KB · Visningar: 122
Det behövs allt: Kort slutartid, stor bländare, högt ISO tal + vidvinkel.
Typ: 1/60, 2,8, 6.400-12.000 = ex. Nikon D4 med 14-24 2,8. Eller med andra ord man måste ha bra grejor för en sådan bild...

Det behövs allt: Kort slutartid, stor bländare, högt ISO tal + vidvinkel.
Typ: 1/60, 2,8, 6.400-12.000 = ex. Nikon D4 med 14-24 2,8. Eller med andra ord man måste ha bra grejor för en sådan bild...

Ska man fota dem med vidvinkel så får man dessutom vara jävligt snabb med avtryckarfingret. Det tar inte många sekunder innan de bara blir en liten prick. Jag skulle nog använda en fast normal i stället. Då får man både lite mer tid på sig och möjlighet till större bländare.

Det är stor bländare och högt ISO-tal som är nyckeln. Det behövs för att få tillräckligt korta slutartider. De flygande ljuslyktorna blir till ljusspår ganska fort när slutartiden sjunker.

Bäst är nog att sätta slutare och bländare manuellt. Annars kommer kameran sannolikt att överexponera (för lång slutartid), då den mäter fram en normalexponering.

Om du vill öva kan du ju fota åkande bilar i mörker, det är lite samma princip.

P.S. När man fotar fyrverkerier gäller motsatt princip, dvs. låg ISO, lång slutartid och liten bländare (samt stativ).

Som andra skriver, högt iso, och kort slutartid, manuell exponering, använd spotmätning för att mäta ljuset mot lykktan, överexponera möjligen en aning jämfört med värdena mätaren ger dig. Fotografera i RAW så att du har möjligheter att göra justeringar i efterhand.

Tack alla ni för era svar.

På nyår så är det flera lyktor som släpps upp. Men stranden är 5 km lång, så ibland blir lyktorna väldigt långt bort och ser ut som små prickar på bilden.

Jag trodde jag skulle ha samma inställningar som vid fyrverkerierna så det var kanske därför det blev galet. Blir tyvärr lite svårt att prova fota bilarna då vi har väldigt mycket snö nu i Lule som lyser upp.

Om jag inte ska fota med 17-40, vilket objektiv skulle ni rekommendera. Måste jag byta kamera oxå?

På nyår så är det flera lyktor som släpps upp. Men stranden är 5 km lång, så ibland blir lyktorna väldigt långt bort och ser ut som små prickar på bilden.

Jag trodde jag skulle ha samma inställningar som vid fyrverkerierna så det var kanske därför det blev galet. Blir tyvärr lite svårt att prova fota bilarna då vi har väldigt mycket snö nu i Lule som lyser upp.

Om jag inte ska fota med 17-40, vilket objektiv skulle ni rekommendera. Måste jag byta kamera oxå?

Byta kamera!
Tossa, säger jag. Mitt förslag tidigare i tråden kostar ca 70.000:-
Det är liksom lite många kronor för några ljuslyktor ;-)
Plåta med det du har. Ställ upp ISO så mycket det går. Använd den största bländare du har. Exponeringstiden är det kritiska för en sådan bild. Blir det för lång så blir det "streck" men så fort stiger dom väl inte? Gå närmare!
Öva på andra "svåra" fotoförhållanden så du blir medveten om din och din kameras begränsningar.
Lycka till!

Att byta kamera blir dyrt. Förmågan att hantera svagt ljus hänger starkt samman med sensorstorleken, så ska du se någon märkbar skillnad behöver du i så fall en fullformatsensor. De billiaste ligger kring 10.000 för huset, och ska du ha någon som är riktigt bra i svagt ljus som t.ex. Sonys A7s mer än det dubbla, sedan behöver du optik och då är du kanske av med 10.000 till lite beroende på vad du väljer.

Är det inte så att du ofta även har andra motiv som behöver extrema lågljusegenskaper är det väl knappast värt pengarna.

En mer rimlig investering kunde vara en 50/1.8 till den kamera du har nu. med större ljusstyrka kan du få kortare slutartid. Om du skickar upp lyktorna själv kanske du skulle kunna fuska genom att förtöja dem vid marken med tunn fiskelina eller svart sytråd, så att de inte rör sig så mycket

Inte så kloka råd här...

Det förekommer tyvärr en del råd i den här tråden som inte är annat än spekulationer.

Du klarar dig med den utrustning du har.
Istället för att sitta och gissa, så letade jag upp en bild, med tillgänglig EXIF-data. ;)

Bilden finns här: http://korta.nu/nj3

Som du kan se via länken, så funkar det med ISO 1600, bländare 5,6 och en slutartid på 1/80.
Din kamera är definitivt bra nog för det här. Likaså dina objektiv.

Vågar påstå att bilden är tagen med stativ.
Har du koll på hur du redigerar RAW-filer, så föreslår jag att du använder just RAW.

Trevlig helg på er alla. :)

Det förekommer tyvärr en del råd i den här tråden som inte är annat än spekulationer.

Du klarar dig med den utrustning du har.
Istället för att sitta och gissa, så letade jag upp en bild, med tillgänglig EXIF-data. ;)

Bilden finns här: http://korta.nu/nj3

Som du kan se via länken, så funkar det med ISO 1600, bländare 5,6 och en slutartid på 1/80.
Din kamera är definitivt bra nog för det här. Likaså dina objektiv.

Vågar påstå att bilden är tagen med stativ.
Har du koll på hur du redigerar RAW-filer, så föreslår jag att du använder just RAW.

Trevlig helg på er alla. :)

Att notera i bilden är att någon håller i lyktan som är närmast så att den kan bli skarp även på relativt lång tid, och att de övriga lyktorna syns underifrån, och blåser det inte för mycket rör de sig uppåt rakt från kameran så att eventuell rörelseoskärpa inte syns så mycket. Helt klart är det så att man med lite kreativitet kan åstadkomma mycket med enkel utrustning.

Att notera i bilden är att någon håller i lyktan som är närmast så att den kan bli skarp även på relativt lång tid, och att de övriga lyktorna syns underifrån, och blåser det inte för mycket rör de sig uppåt rakt från kameran så att eventuell rörelseoskärpa inte syns så mycket. Helt klart är det så att man med lite kreativitet kan åstadkomma mycket med enkel utrustning.

Att notera.
Man bör läsa allt man hittar i det här forumet med ett antal nypor salt ;)

Letar man lite så kan man hitta fler bilder, på flygande lyktor. Med liknande inställningar...
Samma fotograf, samma inställningar. Inga "kreativa" lösningar i form av att hålla fast någon lykta...

https://www.flickr.com/photos/patrick_foto/8245217137

Ytterligare ett exempel på att det går att använda trådskaparens utrustning, utan något som helst behov av att hålla fast en lykta eller liknande...
https://www.flickr.com/photos/anekoho/10087548116

Trevlig helg på er alla!

Nej, du behöver absolut inte byta kamera.

Den här typen av bilder är ganska enkla att brusreducera med mjukvara i efterhand, så du behöver inte ens ha en kamera med som är superbra på höga ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto