Annons

Fota glas

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag ska fota ett stort antal glasprodukter (dricksglas, vaser, karaffer - allt möjligt). Det är både klart glas, "skrovligt" och skruvat.
Jag har testat lite olika tekniker i vår studio. Både att belysa bakifrån med stor softbox, men även framifrån med vit bakgrund.

Jag har verkligen insett att det tar tid. Kanske framförallt redigeringen. Eftersom produkterna ska upp på en webbshop så är det viktigt att alla har liknande stuk - både i färgnyans, vinklar, skuggor osv. Jag funderar på om jag kan kapa redigeringstiden genom att göra ett ännu bättre jobb i studion. Kom gärna med alla tips ni har :giggle: Allt från uppställning i studion till trix i Photoshop för att lätt hitta samma nyans/ljus.

Jag kan nämna att jag inte är någon nybörjare, men jag är ny på glas. Och då framförallt produktbilder som ska vara perfekta och identiska i färg och ljus. Med så olika former och strukturer är det svårt att hitta en standard tycker jag :LOL:
 
Svårt att kortfattat beskriva med ord annat än "Google".
Det finns många tips på Youtube om placering av svarta eller vita skärmar för att få de rätta reflexerna i glaset.
 
Svårt att kortfattat beskriva med ord annat än "Google".
Det finns många tips på Youtube om placering av svarta eller vita skärmar för att få de rätta reflexerna i glaset.

Jo, Youtube har varit min vän i denna resa. Har sett och testat massor. Tyvärr fungerar inte en teknik på alla glas. Men det är väl bara att gilla läget gissar jag. Ville ändå lyfta frågan här om det kanske fanns någon som hade mycket erfarenhet av att fota glas och har några härliga råd :giggle:
 
Maila "Emaks" Nils Bergqvist och fråga honom.

(Jag antar annars att du känner till pol-filter, antingen framför linsen eller som folie på ljuskällan)
 
Jag ska fota ett stort antal glasprodukter (dricksglas, vaser, karaffer - allt möjligt). Det är både klart glas, "skrovligt" och skruvat.
Jag har testat lite olika tekniker i vår studio. Både att belysa bakifrån med stor softbox, men även framifrån med vit bakgrund.

Jag har verkligen insett att det tar tid. Kanske framförallt redigeringen. Eftersom produkterna ska upp på en webbshop så är det viktigt att alla har liknande stuk - både i färgnyans, vinklar, skuggor osv. Jag funderar på om jag kan kapa redigeringstiden genom att göra ett ännu bättre jobb i studion. Kom gärna med alla tips ni har :giggle: Allt från uppställning i studion till trix i Photoshop för att lätt hitta samma nyans/ljus.

Jag kan nämna att jag inte är någon nybörjare, men jag är ny på glas. Och då framförallt produktbilder som ska vara perfekta och identiska i färg och ljus. Med så olika former och strukturer är det svårt att hitta en standard tycker jag :LOL:

Jag har också tittat på flertal video på Youtube

Jag kan rekommendera följande
  1. Min favorit är en engelsk fotograf som mödosamt beskriver varje detalj från förberedelser till efterbehandling i Photoshop. Leta gärna efter glas/flaska mm efter på hans kanal (https://www.youtube.com/@CameraClubLive)
    Börja med att titta på den första
    Glass art photography ( 14 minuters video)
  2. Shoot Clear-Liquid Bottle Photography Like a Pro!
    från Visual Education
 
Tipsar som vanligt om boken "Light science & magic":

De nyare/dyrare utgåvorna har lite utökade kapitel och även kapitel som inkluderar LED-panel etc. Men grunderna för hur ljus fungerar är de samma som tidigare.
Boken har med ett kapitel om att fotografera glas.
 
ANNONS