Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag fotar handboll som hobby och har lite frågor. Bor i Finland och här är handbollen en mycket mindre sport än i Sverige. De matcher jag fotograferat har varit i näst högsta divisionen och spelas ofta i gymnastik salar.

Grejen är denna att jag gärna vill fota från sidan om målet(alltså baksidan) men det finns knappt utrymme på kanterna än mindre på kortsidorna i dessa hallar. Jag ser överhängande risker för att bli träffad av bollen eller någon spelare och det är ju förstås utrustningen som jag är rädd att skall skadas.
Hur har ni gjort med detta? Skulle man klara sig med en Nikkor 17-35mm f/2.8 om man var placerad där?

Slutartider och ISO, vad har ni för inställningar? Jag har fotat mest med min tidigare kamera (D70) och det gick inte så bra pga belysningen. Har använt Nikkor 70-200m f/2.8 VR men den känns lite för kraftig. Med D70:an hade jag tider på 1/250 med tur 1/320. Har läst att 1/500 är minimi. Undrar om jag nånsin kommer att kunna ha det i dessa hallar. Har nu en D2x kamera.

Det är ingen fara att bli träffad av en handboll. Jag fick en i ansiktet så sent som igår. (Ishockey är en annan sak.) I hallen jag brukar fota i använder jag 1/500 och 2.8 men det beror ju på ljusförhållandena. Man behöver ganska korta slutartider för att frysa rörelser. Jag använder konsekvent ISO1600.

17-35 tror jag inte mycket på. Jag använder 70-200 och tycker att det är lite, lite lång för bilder av anfallet på den sidan jag själv står. 28-80 hade nog fungerat bäst i anfall på egen sida. 17-35 hade jag nog tyckt var för vidvinkligt.

mvh

Johnnie

Fotar en hel del handboll i Lund. Kör med ett 80-200/2,8. Tycker att någonstans runt 80 är ganska lagom för situationer runt det närmaste målet.
Visst blir det för mycket när någon kille kommer och hoppar in från kanten på den sidan man sitter.

Kör på ISO 1600 och får slutartider på mellan 250 och 320 i den hallen jag oftast fotar i.
Är helt OK, visst blir det lite rörelseoskärpa i vissa situationer, men det är inte alltid fel.

Träffad får man räkna med att bli ibland. Men man får en helt ny respekt för målvakterna när man befinner sig bredvid målet.

Tack för er information.

Det gällande att bli träffad. Är ni inte rädda att utrustningen tar stryk om det blir träff på den? Skulle inte sova på en vecka om kameran fick sig en fullträff.

Har ni bilder på nätet från era matcher?

Hej!

Utrustningen ska ta stryk. =) Man ska inte vara så rädd om den att man inte kan ta de bilderna man vill ha. Jag räknar med att min 350D kommer att få lämnas in några gånger innan jag säljer/slänger/ger bort den.

Jag har bilder från gårdagens match här:

http://dunberg.net/galleries/051211SavehofIrsta/

samt en del andra här på fotosidan.

mvh

Johnnie

Verkligen snygga bilder. Hmm jag har en del att lära mig ser jag...

Måste se hur jag gör med "bakom-mål-strategien". Lade ner en hel del pengar på huset så jag vågar inte göra riktigt allt med det.

Du har en D2X, eller hur? Den borde hålla för rätt tuffa tag. Det finns ju proffsfotografer som hårdkör den kameran varje dag. Du kanske ska kolla försäkringsskyddet för den?

mvh

Johnnie

P.S. Och tack för berömmet på bilderna. =) D.S:

Själv har jag plåtat rätt så mycket handboll, från ungdomslag till EM och aldrig fått en enda boll på kameran (fast man har ju fått en och annan på sig). Och då har jag ändå alltid stått på kortsidan runt 2-3 meter från målet.

17-35 kommer inte alls att funka. Inte för tajta actionbilder i alla fall, utan 70-200 brukar vara bra. 200/1.8 är vad de riktiga proffsen brukar vilja ha. Jag testade mitt 300 i lördags (IFK Skövde - Dynamo Astrakhan) och det funkade bra för lite annorlunda bilder från mittlinjen, men är alldeles för långt för bilder från kortsidan.

Mvh

Daniel

danielstenholm skrev:
Själv har jag plåtat rätt så mycket handboll, från ungdomslag till EM och aldrig fått en enda boll på kameran (fast man har ju fått en och annan på sig). Och då har jag ändå alltid stått på kortsidan runt 2-3 meter från målet.

17-35 kommer inte alls att funka. Inte för tajta actionbilder i alla fall, utan 70-200 brukar vara bra. 200/1.8 är vad de riktiga proffsen brukar vilja ha. Jag testade mitt 300 i lördags (IFK Skövde - Dynamo Astrakhan) och det funkade bra för lite annorlunda bilder från mittlinjen, men är alldeles för långt för bilder från kortsidan.

Mvh

Daniel

Jag har tittat på dina bilder. Dom är verkligen snygga . Jag har inte fått sådan skärpa och färg på mina hitintills. Använder du monopod eller annat stöd?
Skönt att se era bilder, lättare att sätta mål då på mitt eget fotograferande. Har massa att lära mig.

NordicV skrev:
Och som sagt: träffad blir man ibland
(hann få upp armen som skydd) [/B]

<fniss> ser ut som om han fick en del kraft bakom den bollen. Känner man sig inte fånig efter att ha fått ett kanonskott på sig? Säkert att det inte gör ont?

Tack för länkarna, bra bilder.

Kan bara hålla med föregående talare om att man får en boll på sig med jämna mellanrum, men om du och din kamera är bollrädd så ställ dig så att du har målet till höger om dig så tar bollen på grepphanden i stället för en direktträff på huset. Oftast när jag blir träffad så har bollen varit på något (stolpe eller målvakt) innan den träffar så den har tappat lite fart. Sedan är man lite beredd på att det smäller eftersom man ofta försöker plåta skottet, så jag tror att muskler och annat spänner till för att palla smällen. (Kan i och för sig bero på att jag stått i mål i handboll för en massa år sedan)

Ett annat tips när du står bakom mållinjen är "ta inte bollen med händerna". Om du ska vara snäll och peta fram bollen så gör det med foten, men inte med händerna. Om du tar den med händerna så kommer du att ha en annan definition på bra kameragrepp efteråt.

När jag kryper ihop på linjen i vår hall här i Tyresö så brukar jag ha ett 50/1,8 för att fånga anfallspelet på min sida. Jag sitter/står dock väldigt nära mållinjen då det bara är c:a 50 cm mellan linje och tegelvägg. Har inte provat med 70-200 än, men ska prova så fort juluppehållet är över.

Tack för informationen, jag skall definitivt ta och prova mållinje foton. Skall höra med försäkringsbolaget först att jag har det på det torra. Har inga pengar att reparera min utrustning.

>Om du tar den med händerna så kommer du att ha en annan definition på bra kameragrepp efteråt.

hahahahaha jo det visste jag hahahaha...

Olsin skrev:
Ett annat tips när du står bakom mållinjen är "ta inte bollen med händerna". Om du ska vara snäll och peta fram bollen så gör det med foten, men inte med händerna. Om du tar den med händerna så kommer du att ha en annan definition på bra kameragrepp efteråt.

Det är därför man ar en burk klisterväck i ytterfacket på väskan ;) (Spelar själv handboll)

Jo man känner sig lite fånig, men smärtan tar snabbt bort den känslan. lol

Har tagit bollen med händerna en gång för att hjälpa Tomas Svensson att få igång en snabb kontring mot Danmark - det lyckades och VI gjorde mål.

Jag har IS på mitt 70-200 men använder inte det på handboll då jag ändå har 1/500 som inte ger någon skakningsoskärpa. Hittills har jag inte använt monopod eftersom jag tycker att det är lite bökigt men jag börjar känna av det i ryggen och får nog börja vänja mig.

mvh

Johnnie

Ingen IS och ingen monopod.
Har aldrig testat momopod - har inte heller sett någon tidnings/bildbyrå fotograf med sådant på matcherna.
Speciellt när man är bakom målet så blir det ju ett jäkla farande med kameran fram och tillbaks när man följer bollen (och det går ju snabbt).

ANNONS
Götaplatsens Foto