Annons

Fota invändigt, inredningar osv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Hallå! Ämnet i sig är skitsvårt tycker jag, alltid lustigt ljus och speciellt kvällstid då jag oftast fotar bilar..

Vad har ni för tips o knep? Hittills har jag använt mig av mina 2 blixtar, lagt dom på nackstöden och riktat dom upp i taket för mjukt o bra ljus, sedan fotat där jag behövt.. Funkar riktigt bra faktiskt, dock är det bästa att helt enkelt fota en grå dag, utan blixtar! IMO

Hur gör ni med rutorna? Jag brukar tona bort dom med hjälp av photoshop och brushen.. Ska man ha mörkt uppifrån eller underifrån för bästa effekt? :)

/ Sebastian
 

Edge

Aktiv medlem
Än så länge har jag bara fotat detaljer med macro i dagsljus, eller helhetsbild med vidvinkel för att lägga upp på vwgolf eller garaget, alltså inget avancerat. Och när det är mörkt är jag ute efter ljuseffekterna i bilen.
Stativ och lång slutare helt enkelt. :p

Men det där med blixtarna i taket verkade intressant, SB-800 kan ju köras trådlöst, kanske borde testa det! ;)
 

Edge

Aktiv medlem
Har en billig fisheye konverter som jag skruvar på mitt 16-85, får då med massor, dock cirkulärt, så vill jag har en 4-kantig bild får ju en hel del skäras bort. Men men vi får la se om framtiden erbjuder mig ett riktigt fisheye. :p
 

bengt-re

Aktiv medlem
8mm fisheye och sedan räta ut bilderna med PT-lens fungerar bra. Ljuset löser jag antigen med lång exponering och kameran på bönpåse/gorillastativ eller så tar man studiolampa med softbox och "fyller ett fönster med" på utsidan - det ger en skaplig simuleringa av en grå dag - går givetsvis komplettera med blixt också.
 

iBoat

Aktiv medlem
Hallå! Ämnet i sig är skitsvårt tycker jag, alltid lustigt ljus och speciellt kvällstid då jag oftast fotar bilar..

Vad har ni för tips o knep? Hittills har jag använt mig av mina 2 blixtar, lagt dom på nackstöden och riktat dom upp i taket för mjukt o bra ljus, sedan fotat där jag behövt.. Funkar riktigt bra faktiskt, dock är det bästa att helt enkelt fota en grå dag, utan blixtar! IMO

Hur gör ni med rutorna? Jag brukar tona bort dom med hjälp av photoshop och brushen.. Ska man ha mörkt uppifrån eller underifrån för bästa effekt? :)

/ Sebastian
Jag tog den här bilden för några år sedan när jag skulle sälja min bil. Jag använde ett Sigma 10-20 mm och en SB800. Blixten är ganska svagt ställd och slutartiden relativt lång för att suga upp befitligt ljus från instrumentpanel m.m. Framstolarna är fällda och kameran står på stativ i baksätet. Rutorna är blurrade i PS eftersom bilen stod i ett rörigt garage.

Edit:

Såg nu precis att jag även hade blurrat backspegeln, den ska ju vara skarp :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Henric O

Medlem
När vi ändå är inne på ämnet, hur gör ni för att få en sådan snygg studioeffekt i rutorna (med hjälp av brush etc)? Jag får det nämligen alltid att se så orealistiskt ut.

Det där med blixt i taket var för övrigt en bra ide! Ska testas!
 

iBoat

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på ämnet, hur gör ni för att få en sådan snygg studioeffekt i rutorna (med hjälp av brush etc)? Jag får det nämligen alltid att se så orealistiskt ut.

Det där med blixt i taket var för övrigt en bra ide! Ska testas!
Om du menar min bild så gjorde jag först en markering kring fönstret. Efter det lade jag på "Lens Blur" i PS3
 

iBoat

Aktiv medlem
Nja, menar snarare studioeffekt, som på denna:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1526858.htm

Har prövat flera gånger men får det alltid så kantigt och dant
Det är säkert samma princip. Man måste vara noga med markeringen, använd t.ex snabbmaskläget och gå runt med lassot. Håll ner "alt" så får du ett "gummiband" och kan punkta upp en linje isf att rita, (mycket enklare.) Sedan kan du lägga en övertoning i markeringen. Lägg gärna på en gnutta brus så ser det lite naturligare ut.
 
Jag har själv inte använt blixt när jag fotar inredning, dagsljus är i mitt tycke den bästa ljuskällan för detta ändamål. Rutorna brukar jag tona bort och ersätta med en gardin för "broschyr" känsla. Går enkelt att simulera med lasso verktyget och sedan fathra masken med 0.5 eller 1px beroende på bildens upplösning (Mer father för större bilder).
Brukar också använda brännverktyget för att bränna bort mattor och andra detaljer för att skapa lite mer mystik och djup i bilden.


Kan se ut såhär:









Får ursäkta för bumpningen på en gammal tråd men tror många finner denna tråd av intresse och med tanke på den föga aktivitet som råder i denna forumsdel så tror jag inte det skadar med en liten uppdatering! :)
 

Marzocchi

Aktiv medlem
Jag läste i någon biltidning att man hade lakan för rutorna när man fotade interörbilder. Det kanske vore något?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Jag läste i någon biltidning att man hade lakan för rutorna när man fotade interörbilder. Det kanske vore något?
jag har faktiskt gått i dom tankarna!
lägg en blixt utom synhåll för kameran och sen rikta den (utifrån förståss) mot lakanet. Det kan jag tänka mig funkar.

ska själv testa det i sommar när bilarna börjar rulla in på listan =)
det jag har märkt gör det hela lite mer trovärdigt är om man lägger till lite lite ljust "utanför" det du vill överexponer/tona bort, dvs glasen.
så att man lägger lite ljus där glasets kant träffar tak/dörrkarm/instrumentbräda som i min bild här:

 
ANNONS