Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lucia - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Det är dags för lucce-firande på dagis och jag undrar hur jag ska göra för att fånga momentet så bra som möjligt.
Har en Nikon D70, Blixt SB800. Har ett Sigma 18-125, och även en Nikkor 50 1,8.

Hur ska jag göra för att inte lysa upp allt för mycket blixten? Man vill ju få med att dom faktiskt håller i ljus.....
Har ni några bra tips?

Magnus L skrev:
Det är dags för lucce-firande på dagis och jag undrar hur jag ska göra för att fånga momentet så bra som möjligt.
Har en Nikon D70, Blixt SB800. Har ett Sigma 18-125, och även en Nikkor 50 1,8.

Hur ska jag göra för att inte lysa upp allt för mycket blixten? Man vill ju få med att dom faktiskt håller i ljus.....
Har ni några bra tips?

Slow sync gör nog susen, det skulle jag ha använt iallafall.

Kontrasterna är stora, ljuset normalt mycket svagt och färtemperaturen ofta udda. Kör RAW!

Använd din 50/1.8 om du kan map avståndet. Skruva upp ISO till ca 800. D70 fungerar rätt bra på ISO 800. Se till att inte underexponera och använd Neat Image eller Noise Ninja vid behov.

Är taket vitt så kör blixten i taket annars kanske en vägg. Fundera även på gelatinfilter så blixten inte blir så vit.
Jag skulle nog köra D70 på M så jag har kontroll på slutartiden. Du kan ju ljusmäta lite försiktigt och se vart du hamnar utan blixt. Det är oftast snyggt med "slow synch" men det fungerar inte med typ 1/8 sek.

Stativ, om du kan, är guld värt.

Lycka till
/AnWi

hahaha! Var bara tvungen att skratta åt förra inlägget som bengt skrev. Men det är rätta takter, framförhållning är nyckelordet.

ANNONS
Götaplatsens Foto