Annons

Fota med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

DJ Krusztob

Aktiv medlem
1. Jag köpte en manuell extern blixt (Yongnuo yn-560) och ett vitt genomskinligt paraply för att få lite bättre inomhusbilder på mina barn. Det är roligt att experimentera med ljuset, men jag känner mig som en nybörjare igen. Jag provade först med att studsa blixten i taket med en omibouncer på, men då förvinner nästan alla skuggor och det blir ganska platt. Då tog jag av blixten och höll den snett uppåt relativt kameran och använde mig av optisk utlösning. Bilderna blev väl lite mer intressanta, men jag tycker att skuggorna blev för skarpa, trots omnibouncern. Genom att studsa blixten i paraplyet så lyckades jag mjuka upp skuggorna, men jag tycker att det är svårt att avgöra vilken vinkel och höjd som blixten ska ha relativt kameran, för att t.ex. anletsdragen ska mejslas ut så vackert som möjligt. Kan någon här avslöja denna yrkeshemlighet, så skulle jag bli glad.

2. Sedan har jag också tittat lite på andra paraplyer, t.ex. silver- och guldparaplyer. Vilket paraply är bäst om man bara kör med ett enda, så enkelt som möjligt genom att hålla det i handen? Kan man ha ett guldparaply som huvudsaklig ljuskälla, eller använder man bara det som komplement?

3. Nu när man har börjat bli mer medveten om hur en blixt skapar ljus och skugga, så har man börjat lägga märke till det i andras bilder också. Jag är lite tveksam till hur snyggt det egentligen är med skuggor från t.ex. näsan och hakan. Är verkligen dessa skuggor det vackraste som går att åstadkomma ifall man bara har en extern blixt, eller kan det ibland vara snyggare att helt utradera alla skuggpartier? I och med att jag kör allt handhållet, när jag jagar efter mina barn, så är det ju svårt att ha fler än en extern blixt.
 
1. Det finns nog ingen bestämd höjd som är perfekt. Det beror på vad man vill åstadkomma. Om du, som du säger, får för mycket skugga under näsa och haka är det läge att testa en lägre höjd. Det är höjd i förhållande till motivet som är det viktiga, inte i förhållande till kameran. Ljusformarens (paraplyet) storlek och avstånd från motivet har förstås också stor betydelse för hur skuggorna blir.

2. Har testat guld- och silverparaplyer men får absolut bäst resultat med vita, antingen halvtransparenta eller med svart utsida. Använder hellre paraplyer än softbox eftersom de är så enkla att att handha och transportera. Enda fördelen med softbox tycker jag är att det är snyggare med fyrkantiga reflexer i ögonen. En del säger att det är enklare att styra ljuset med softboxar men jag har inte upplevt någon avgörande betydelse. Vid barnfoto måste man ändå sätta en ganska förlåtande ljussättning (barnet rör sig ju ofta en hel del).

3. Som sagt tidigare kan du undvika en skuggorna under haka och nos genom en lägre placering av blixten. Det går också att använda reflexskärm underifrån för att lätta upp, men det kan vara knepigt vid barnfoto särskilt om allt ska vara handhållet.
 
Tack för ditt utförliga svar. Om jag förstår dig rätt så finns det alltså ingen tumregel för bästa resultat, utan man får helt enkelt prova sig fram tills man är nöjd. Då får jag sätta mig och fundera ut vilken typ av skuggor som jag egentligen vill ha. Man kan ju kolla igenom några tusen porträttbilder här på fotosidan, så får man kanske en känsla för vad man tycker mest om. Det hade ju också varit bra att ha en uppfattning om vad gemene man föredrar, ifall man t.ex. vill ladda upp resultatet här.
 
Tack för ditt utförliga svar. Om jag förstår dig rätt så finns det alltså ingen tumregel för bästa resultat, utan man får helt enkelt prova sig fram tills man är nöjd. Då får jag sätta mig och fundera ut vilken typ av skuggor som jag egentligen vill ha. Man kan ju kolla igenom några tusen porträttbilder här på fotosidan, så får man kanske en känsla för vad man tycker mest om. Det hade ju också varit bra att ha en uppfattning om vad gemene man föredrar, ifall man t.ex. vill ladda upp resultatet här.

Hej. Är i ungefär samma läge som du beträffande blixtanvändning. Hittade denna sida på webben som i alla fall ge mig en hel del tips:
http://strobist.blogspot.se/2006/02/welcome-to-strobist.html
Anders W
 
Ja det är väldigt bra att kika på mängder av andras bilder och fundera på hur de är ljussatta. Att kolla på hur reflektionerna i ögonen är placerade ger ofta en bra ledtråd till hur blixtarna framifrån är placerade.
 
Tjyst att du delar med dig. Tanken att googla engelskspråkiga sidor slog mig aldrig. De svenska sidor som jag läste var rätt ytliga och gick inte in på vinklar, guldparaply och dylikt.

Frågan kvarstår dock om det alltid är snyggast med skuggor. Jag har sett flera reklambilder där varje millimeter är belyst, eller så vänder modellen ansiktet mot en blixt så att det inte blir några skuggor där.
 
Jag skulle vilja förtydliga mig vad jag menade med vinkel mellan blixt och kamera. Jag menade den vinkel som bildas vid fotoobjektet ifall du drar en linje från objektet till blixten och en linje mellan objektet och kameran. Fotografera handlar ju mycket om känsla, men det hade inte varit fel med en tumregel som alltid gav hyfsat resultat.
 
Den här tråden dog visst rätt snabbt. Jag borde nog inte ha formulerat mig som att bara yrkesfotografer får svara. Självklart är det ju också intressant att veta hur andra hobbyfotografer löser det här med blixtfotografering. Kanske till och med mer intressant, eftersom det säkert finns många hobbyfotografer som har kommit på sina egna smarta budgetlösningar.

Det här är ju ändå en frågeställning som borde beröra ganska många. Jag tänker t.ex. på alla småbarnsföräldrar som vill forsätta att fota sina små älsklingar, fastän vi går mot en mörkare årstid. Om man nu inte har tillgång till extremt ljusstark optik, så kommer ju någon form av artificiell ljussättning att behövas.

Jag skulle vilja ge ett tips till de som har en kamera med inbyggd blixt, men som helst undviker att använda den, eftersom det blir så platt med skarpa skuggor. Prova att ta ta ett tjockare vitt papersark eller t.ex. en liten spegel och håll denna 45° mot blixten, så att ljuset studsar mot ett vitt tak eller mot en vit vägg. Sätt kameran på manuellt läge och testa dig fram till rätt exponering. Detta brukar ge mycket bättre bilder än att rikta blixten direkt. Om du vill ha en anording som går att fästa på kameran, så kan du hitta flera byggritningar genom att googla: diy + flash + bouncer
 
1. Jag köpte en manuell extern blixt (Yongnuo yn-560) och ett vitt genomskinligt paraply för att få lite bättre inomhusbilder på mina barn. Det är roligt att experimentera med ljuset, men jag känner mig som en nybörjare igen. Jag provade först med att studsa blixten i taket med en omibouncer på, men då förvinner nästan alla skuggor och det blir ganska platt. Då tog jag av blixten och höll den snett uppåt relativt kameran och använde mig av optisk utlösning. Bilderna blev väl lite mer intressanta, men jag tycker att skuggorna blev för skarpa, trots omnibouncern. Genom att studsa blixten i paraplyet så lyckades jag mjuka upp skuggorna, men jag tycker att det är svårt att avgöra vilken vinkel och höjd som blixten ska ha relativt kameran, för att t.ex. anletsdragen ska mejslas ut så vackert som möjligt. Kan någon här avslöja denna yrkeshemlighet, så skulle jag bli glad.

2. Sedan har jag också tittat lite på andra paraplyer, t.ex. silver- och guldparaplyer. Vilket paraply är bäst om man bara kör med ett enda, så enkelt som möjligt genom att hålla det i handen? Kan man ha ett guldparaply som huvudsaklig ljuskälla, eller använder man bara det som komplement?

3. Nu när man har börjat bli mer medveten om hur en blixt skapar ljus och skugga, så har man börjat lägga märke till det i andras bilder också. Jag är lite tveksam till hur snyggt det egentligen är med skuggor från t.ex. näsan och hakan. Är verkligen dessa skuggor det vackraste som går att åstadkomma ifall man bara har en extern blixt, eller kan det ibland vara snyggare att helt utradera alla skuggpartier? I och med att jag kör allt handhållet, när jag jagar efter mina barn, så är det ju svårt att ha fler än en extern blixt.

Att sätta ljuset helt soft med 1-3 blixtar blir ganska tråkigt och platt. Nästan alltid ser vi varandra med ljus uppifrån och om ljuskällan sitter lågt ser det ganska konstigt ut (fast ibland vill man ju ha den effekten). Mitt råd är en ganska högt placerad ljuskälla, plus en liten spotbelysning snett bakifrån t ex. Finns inga rätt eller fel i detta, allt är upp till en själv och vad syftet är. Men som grund kan man ha en soft "stort" ljus plus en eller två ljuskällor som livar upp det. Den här är tagen på det viset.
 

Bilagor

  • sandra.jpg
    sandra.jpg
    83.2 KB · Visningar: 1,413
Att sätta ljuset helt soft med 1-3 blixtar blir ganska tråkigt och platt. Nästan alltid ser vi varandra med ljus uppifrån och om ljuskällan sitter lågt ser det ganska konstigt ut (fast ibland vill man ju ha den effekten). Mitt råd är en ganska högt placerad ljuskälla, plus en liten spotbelysning snett bakifrån t ex. Finns inga rätt eller fel i detta, allt är upp till en själv och vad syftet är. Men som grund kan man ha en soft "stort" ljus plus en eller två ljuskällor som livar upp det. Den här är tagen på det viset.

Tack för tipset. En tumregel är alltså att försöka efterlikna solens placering. Det låter ju ganska logiskt då våra ögon är vana vid den typen av skuggor.

Bra bild som du klistrade in. Ögonpåsarna som lyfts fram på ett fint sätt av skuggningen gör att jag upplever personen som mer intressant. Dessa skuggor ger mig intrycket att hon har en djupare personlighet än den genomsnittliga modellen. Jag börjar fundera på vad det kan vara för existentiella frågor som hon brottas med.

Ett annat problem som jag har när jag fotar i hemmet är att det saknas rena och snygga bakgrundsytor. Igårkväll kom jag på att badrummet har den renaste bakgrunden, så jag ska passa på att fota när barnen badar och använda mig av badkarskanten för att skyla de privata delarna. Jag vill ju att barnen ska våga visa upp bilderna när de blir äldre.
 
Jag kollade egenom tråden och lade märke till att ordet "ögonpåsar" inte känns så smickrande. Det handlar nog snarare om en tyngd och ett allvar som går att skönja i ansiktet och ögonen, som skvallrar om att hennes liv inte bara är en dans på rosor. Blixtens placering har förmodligen hjälpt till att lyfta fram det här intressanta. Jag hoppas att du inte tog illa upp, för det var verkligen en bra bild.
 
Det här är ju ändå en frågeställning som borde beröra ganska många. Jag tänker t.ex. på alla småbarnsföräldrar som vill forsätta att fota sina små älsklingar, fastän vi går mot en mörkare årstid. Om man nu inte har tillgång till extremt ljusstark optik, så kommer ju någon form av artificiell ljussättning att behövas.

Låter som mig. Läser tråden med intresse samtidigt som jag kollar prisjakt och läser reviews på blixtar.
 
Låter som mig. Läser tråden med intresse samtidigt som jag kollar prisjakt och läser reviews på blixtar.

Jag är nog inte rätt man att tipsa dig om olika blixtar, men vill du hålla nere prislappen så kan du ta en titt på Yongnuo-blixtarna på Ebay. Jag har haft min Yongnuo yn-560/2 i ett par veckor nu och jag tror att det kan vara svårt att hitta mer blixt för en 500-lapp. Om jag har förstått saken rätt så har budgetblixtar från Yongnuo lite kultstatus i strobistkretsar. Tänk bara på att denna modell är helt manuell och den har inte high-speed sync. .

Om du inte räds en lite högre prislapp, så kan du nog få fler funktioner och ännu bättre byggkvalitet ifall du köper en originalblixt eller t.ex. en Metz-blixt.
 
1. Jag provade först med att studsa blixten i taket med en omibouncer på, men då förvinner nästan alla skuggor och det blir ganska platt. Då tog jag av blixten och höll den snett uppåt relativt kameran och använde mig av optisk utlösning. Bilderna blev väl lite mer intressanta, men jag tycker att skuggorna blev för skarpa, trots omnibouncern. Genom att studsa blixten i paraplyet så lyckades jag mjuka upp skuggorna,

Det låter som du är en smula studssjuk, om uttrycket tillåts ;-)

Efter att du plockat loss blixten från kameran behöver du inte längre vara rädd för att rikta den rakt mot motivet! Särskilt inte med ett vitt paraply.

Fundera på en TTL-kabel om du bara kommer jobba handhållet, har frätt ut högdagrar i mången barnbild i mina dagar med manuell blixt handhållet när avståndet plötsligt blev kortare. Gillar dock känslan av direkthet med manuell blixt, det bara smäller direkt vid avtryck - vilket också är värdefullt när man fotar barn. Knepig avvägning.

I övrigt kan jag väl tipsa om att sätta gulfilter (CTO) på blixten och köra manuell vitbalans (glödljus/incandescent) om du bara tänker använda blixt inomhus. Annars blåser du på med utomhusfärgat ljus inne, vilket ger rätt trist effekt på längre slutartider.

Finns färdiga gelpacklösningar inkl kardborrefäste till blixt, typ Lumiquest Fxtra, hos de flesta fotobutiker på nätet.

Läs också gärna Lightning 101 och 102 på http://strobist.com. Faktum är att jag tycker du ska börja med det, innan du gör något annat.
 
Det låter som du är en smula studssjuk, om uttrycket tillåts ;-)

Efter att du plockat loss blixten från kameran behöver du inte längre vara rädd för att rikta den rakt mot motivet! Särskilt inte med ett vitt paraply.

Fundera på en TTL-kabel om du bara kommer jobba handhållet, har frätt ut högdagrar i mången barnbild i mina dagar med manuell blixt handhållet när avståndet plötsligt blev kortare. Gillar dock känslan av direkthet med manuell blixt, det bara smäller direkt vid avtryck - vilket också är värdefullt när man fotar barn. Knepig avvägning.

I övrigt kan jag väl tipsa om att sätta gulfilter (CTO) på blixten och köra manuell vitbalans (glödljus/incandescent) om du bara tänker använda blixt inomhus. Annars blåser du på med utomhusfärgat ljus inne, vilket ger rätt trist effekt på längre slutartider.

Finns färdiga gelpacklösningar inkl kardborrefäste till blixt, typ Lumiquest Fxtra, hos de flesta fotobutiker på nätet.

Läs också gärna Lightning 101 och 102 på http://strobist.com. Faktum är att jag tycker du ska börja med det, innan du gör något annat.

Du ska ha ett stort tack för alla tipsen. Gulfärgad gel har jag faktiskt tänkt på. Det var bra att du påminde mig.

Studssjukan har inte golvat mig helt. Ett halvgenomskinligt paraply går ju som sagt att rikta åt båda hållen. Jag får fortsätta mitt experimenterande.

Länken lägger jag som bokmärke, så får jag läsa och grunna på det där i lugn och ro.
 
Jag och min kamera fajtas om vad som menas med ljust. När jag tycker att det är ljust och fint hemma tycker kameran att det är nära nog mörkt och pruttar upp ISOn till 1600 så jag behöver blixt av samma anledning som TS dvs fota barn under den mörka årstiden och inomhus. Kan tänka mig att montera lite gel och diffuser och så men vill inte rodda med paraplyer och stativ så undrar om det gör tusen kronors skillnad med extern vinklingsbar blixt monterad direkt på kameran?
 
Jag och min kamera fajtas om vad som menas med ljust. När jag tycker att det är ljust och fint hemma tycker kameran att det är nära nog mörkt och pruttar upp ISOn till 1600 så jag behöver blixt av samma anledning som TS dvs fota barn under den mörka årstiden och inomhus. Kan tänka mig att montera lite gel och diffuser och så men vill inte rodda med paraplyer och stativ så undrar om det gör tusen kronors skillnad med extern vinklingsbar blixt monterad direkt på kameran?

Om du är nyfiken på hur det blir med blixt, som man studsar mot taket eller väggen, så kan du prova tipset som jag beskrev i inlägg 8.

Du behöver inte tänka på paraply som att du ska dra upp ett helt studiosett. Jag kör kameran i ena handen och blixten apterad på ett paraply i andra handen. Kom bara ihåg att slå på bildstabilisatorn och kör med så kort slutartid som din kamera tillåter. Det blir lätt skakningsoskärpa annars, när man håller kameran med bara en hand.
 
Jag och min kamera fajtas om vad som menas med ljust. När jag tycker att det är ljust och fint hemma tycker kameran att det är nära nog mörkt och pruttar upp ISOn till 1600 så jag behöver blixt av samma anledning som TS dvs fota barn under den mörka årstiden och inomhus. Kan tänka mig att montera lite gel och diffuser och så men vill inte rodda med paraplyer och stativ så undrar om det gör tusen kronors skillnad med extern vinklingsbar blixt monterad direkt på kameran?

Har du vita tak och väggar hemma kommer du en bit med studsblixt. En grön fondvägg, eller brunt tak? Räkna med motsvarande färgstick om du råkar träffa dessa.

Det som är svårt att komma ifrån är att du belyser rummet i första hand och motivet i andra hand.

När jag tar till studsblixt slår jag oftast blixten snett bakåt för att simulera en ljuskälla bakom kameran. Annars blir det gärna mycket ljus i rummet i förhållande till motivet.
 
ANNONS