Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med handhållenblixt, vad krävs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Tänkte försöka mig på att plåta med handhållen blixt. (skate och liknande)

Undrar som sagt vad det krävs för utrustning om jag vill behålla ttl och alla synctider.
Vill kunna ta loss den snabbt från blixtskon utan att hålla på att fästa en massa kablar.

Vad krävs det för utrustning? Huset är en Eos5 och blixten är en 420ex.

Borde väl räcka med att skarva blixtkontakten med en kabel. Finns säker jättedyra sådana att köpa.

Dyra? Var? Vill ha! hehe..

Men räcker det med en vanlig sån där moj som man sätteri blixtskon? Kommer den att mäta rätt då eller blir det till att köra manuellt?

Det behövs en ttl-kabel. Vet inte vad den heter till Canon men den finns garanterat hos Cyberphoto eller Scandinavian Photo.Är typ en spiralsladd på 1m med en blixtsko i ena ändan.Brukar vara ganska dyr dock.Kolla begagnat.
MVH Erik Å

Borde väl mäta rätt om den mäter det inkommande ljustet, alternativt hanterar den på samma sätt som när du slår den i taket.

Erik: Japp! Det lät dyrt. Måste ha en trådutlösare också så det blir väl 2tusen spänn för två kablar...

Roland: Har för mig att jag har sett nåt sånt på jobbet, ska rota i lådorna imorrn.

Tackar för hjälpen!

Någon kanske vet vart man kan få tag på en ritning samt blixtkontakter? Jag har heller inte lust att lägga ut dessa summor.

Jo, sladden var ju en sak. Men sen behövde man två konatkter, en i kameran och en till blixten.

Borde det inte vara en idé att sätta allt i samma sladd?

Ett litet dyrare, men bättre, alternativ är att skaffa en Speedlitesändare ST-e2.
Den kostar visserligen 2295kr på Scandinavian. Men du slipper alla sladdar och kopplingar och har total rörelsefrihet.
Dessutom kan du använda flera blixtar på samma sändare.
Skall du köpa kablar till det så är du snart uppe den summan.

Speedy skrev:
Jo, sladden var ju en sak. Men sen behövde man två konatkter, en i kameran och en till blixten.

Borde det inte vara en idé att sätta allt i samma sladd?

Den sladden jag skrev om, har bådda dessa kontakter. En kontakt som du skruvar in i kameran och en som du sätter blixten i.

-- Nicke

Bilagor

• 15690.jpg
    15690.jpg
    3.1 KB · Visningar: 236
Låter som att man med lite modellera och araldit skulle kunna göra avgjutningar av kontakterna och sedan limma i några stift och dra kablar av önskad längd....Priset är ocker för denna kabel, kan kosta max 5 spänn att prodeucera och skeppa den till Sverige. Det är väl att utnyttja sin dominerande ställning. Dax att ringa konkurensmyndigheterna. I USA lever de ju rövare me Microsoft för mindre...

Kolla med olika yrkesbutiker om de inte ha någon begagnad sladd liggande.

Själv kör jag med sändaren ST-E2 som funkar superbra, även utomhus.

Speedy skrev:
Erik: Japp! Det lät dyrt. Måste ha en trådutlösare också så det blir väl 2tusen spänn för två kablar...

Nej, du behöver bara blixtsladden.

RolandM skrev:
Borde väl mäta rätt om den mäter det inkommande ljustet, alternativt hanterar den på samma sätt som när du slår den i taket.

Med en TTL-sladd kan du rikta blixten precis hur som helst eftersom kameran mäter det reflekterande ljuset som som kommer in i kameran. (Att kalla detta för mätning av infallande ljus är fel eftersom det är när man mäter med en lös mätare som mäter det ljus som direkt faller på motivet och inte vad som reflekteras).

Senast ändrad:
Nä, behöver inte fjärrkabeln till blixtfoto utan bara att jag behöver en sån istörsta allmänhet.

Niklas: Jag hittade den kabeln på canons hemsida. Konstigt att Cyberphoto säger att man behöver två kontaker också.

ANNONS
Götaplatsens Foto