Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med teleskop

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Är du nöjd över skärpan?
Inte 100% men det är hyfsat. Håller på att lära mig att ställa in utrustningen. 0,1 mm är tillräckligt på ratten för att det ska ändras märkvärt. Tänkte att man kan justera lite fel och ta bilden precis när månen kommer i rätt fokus med fjärrutlösare.
 

gliz68

Aktiv medlem
Inte 100% men det är hyfsat. Håller på att lära mig att ställa in utrustningen. 0,1 mm är tillräckligt på ratten för att det ska ändras märkvärt. Tänkte att man kan justera lite fel och ta bilden precis när månen kommer i rätt fokus med fjärrutlösare.
Bild från nu i natt.
 

gliz68

Aktiv medlem
Du kan nog inte vänta dig ens några halvskarpa bilder genom att fota genom den där leksaken. Sätter du sedan på en teleförlängare så skulle det förvåna mig om man ens kan se kratrarna på månen halvskarpt. Tror inte du kan förvänta dig att få någon fungerande automatik eftersom ljusstyrkan blir för låg på ekipaget. Fota med manuella inställningar på både AF och exponering och liveview och prova att tejpa kontakterna på konvertern så kanske du inte får felmeddelanden (Det är dessutom möjligt att de kan kortslutas om du sätter konvertern direkt mot tubkikaren).
Natten som va nu fotade jag månen med min leksak. Gick hyfsat tycker jag.

Profsgrejer i all ära men leksaker funkar bra för inlärning till ett acceptabelt pris.

Vad rekomenderar du bland profsgrejerna för ett överkommligt pris för en sjukpensionär som mig med smal budget?
 

cango

Avslutat medlemskap
Natten som va nu fotade jag månen med min leksak. Gick hyfsat tycker jag.

Profsgrejer i all ära men leksaker funkar bra för inlärning till ett acceptabelt pris.

Vad rekomenderar du bland profsgrejerna för ett överkommligt pris för en sjukpensionär som mig med smal budget?
https://eu.telescope.com/Telescopes/Telescopes/Refractor-Telescopes/Refractor-Telescopes-with-Premium-Optics/Orion-ED80-80mm-f75-Apochromatic-Refractor-Telescope/rc/488/pc/488/c/496/sc/519/p/106823.uts

eller liknande - med fpl-53 glas, ed80. Finns flertalet märken med samma spec. Bra kvalitet till billig peng.
 

gliz68

Aktiv medlem
Om man vill fota utan teleskop men ändå zooma in. Vad anser du om detta objektivet?

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports.

Finns på tradera.

Passar det på min eos 550D?
Stod bara canonfattning i anonnsen.
 

cango

Avslutat medlemskap
Om man vill fota utan teleskop men ändå zooma in. Vad anser du om detta objektivet?

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports.

Finns på tradera.

Passar det på min eos 550D?
Stod bara canonfattning i anonnsen.
Tror det bör funka. Sök på forumet, finns säker en å annan användare. För priset, så får man mycket för pengarna. Använder inte själv Canon, så mer kan jag inte säga, dessvärre.
 
ANNONS