Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Oblador

Medlem
Hej!

Har åter hittat tillbaka till mitt gamla fotointresse, därav helt nollad på kamerans anatomi och tekniska benämningar.
Köpt mig en Sony a6000 för att se om intresset kan utvecklas och eventuellt uppgradera mig längre fram.
Jag är intresserad av att fota naturbilder, eventuellt kunna komma lite närmare för att fota strukturer osv.
Nu till frågan, skulle jag kunna få tips på passande objektiv?

Jag sitter tyvärr inte på stora plånboken och tänker mig att det får kosta runt 4000-5000 kr max.

Tack på förhand! :)

/ Lisa
 

bildsten

Aktiv medlem
Här är ett nytt alternativ:
Det vet jag inte så mycket om, men det är lite dyrare än du tänkt dej:

Här är två begagnade alternativ:
https://www.tradera.com/item/302004/465289549/sony-sel-18-135mm-f-3-5-5-6-oss-i-nyskick (samma som ovan men till bättre pris)

Det sistnämnda har jag själv till en Sony 6000. Det har bildstabilisering, liksom de ovan, vilket är ett plus då det inte finns i kameran. I övrigt mycket användbart men ligger väl lite för högt för din plånbok
 

Oblador

Medlem
Här är ett nytt alternativ:
Det vet jag inte så mycket om, men det är lite dyrare än du tänkt dej:

Här är två begagnade alternativ:
https://www.tradera.com/item/302004/465289549/sony-sel-18-135mm-f-3-5-5-6-oss-i-nyskick (samma som ovan men till bättre pris)

Det sistnämnda har jag själv till en Sony 6000. Det har bildstabilisering, liksom de ovan, vilket är ett plus då det inte finns i kameran. I övrigt mycket användbart men ligger väl lite för högt för din plånbok
Tack så jättemycket för att du tagit dig tid till att svara! Ska absolut kika! 😃
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej!

Har åter hittat tillbaka till mitt gamla fotointresse, därav helt nollad på kamerans anatomi och tekniska benämningar.
Köpt mig en Sony a6000 för att se om intresset kan utvecklas och eventuellt uppgradera mig längre fram.
Jag är intresserad av att fota naturbilder, eventuellt kunna komma lite närmare för att fota strukturer osv.
Nu till frågan, skulle jag kunna få tips på passande objektiv?


Jag sitter tyvärr inte på stora plånboken och tänker mig att det får kosta runt 4000-5000 kr max.

Tack på förhand! :)

/ Lisa
Hej. Framförallt om du har nån standardzoom/objektiv idag skulle du kanske testa ett macro av nåt slag. Dessa är ofta optiskt fina med hög skärpa, kort närgräns för dina strukturer men funkar lika bra på längre avstånd också. Är inte så insatt i sortimentet men har för mig att Sigma (förutom Sony då) har ett 30 & ett 60 som får plats i budgeten, åtminstone som begagnade. Mvh Daniel
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej!

Har åter hittat tillbaka till mitt gamla fotointresse, därav helt nollad på kamerans anatomi och tekniska benämningar.
Köpt mig en Sony a6000 för att se om intresset kan utvecklas och eventuellt uppgradera mig längre fram.
Jag är intresserad av att fota naturbilder, eventuellt kunna komma lite närmare för att fota strukturer osv.
Nu till frågan, skulle jag kunna få tips på passande objektiv?

Jag sitter tyvärr inte på stora plånboken och tänker mig att det får kosta runt 4000-5000 kr max.

Tack på förhand! :)

/ Lisa
Vad har du för objektiv idag?
Vad menar du med att komma närmare o fota strukturer?
Personligen ser jag stativ som det bästa tillbehöret för naturfoto. Iallafall om motivet står hyffsat still.

Skulle inte vilja vara utan min/mina blixtar.
 

Oblador

Medlem
Vad har du för objektiv idag?
Vad menar du med att komma närmare o fota strukturer?
Personligen ser jag stativ som det bästa tillbehöret för naturfoto. Iallafall om motivet står hyffsat still.

Skulle inte vilja vara utan min/mina blixtar.
Jag har ett 3.5-5.6/18-55 mm OSS, ganska slitet plockat från en äldre modell sony nex.
Kanske flummigt förklarat att komma nära helt enkelt.
Absolut, håller med, stativ är jag utrustad med! :)
 
ANNONS