Annons

Fota på Svenska Rallyt till helgen!

Produkter
(logga in för att koppla)

nileback

Medlem
Jag har köpt mig ett rallypass så nu ska det fotas på rallyt!

Tyvärr är jag helt ny på att fota snabba rörliga föremål, så alla tips mottages tacksamt!

Det enda vettiga jag har kommit på rent fototekniskt, som borde vara relevant, är att ha hög ISO så jag kan ta bilder med kortare slutartid. Jag har en Canon 300d, så det är ju bara att testa vilken ISO som är lagom. Men vilken slutartid tror ni är lagom, ungefär?

Några andra vettiga tips om hur man fångar bilen bra?

Eller om nån vet några fina ställen att stå på vid sträckorna? =)
 

ebbhead

Aktiv medlem
Jag har provat att fotografera rally en del, nu senast med 300D, och det beror ju på vilken sorts bilder du vill ha, men jag föredrar bilder där bilen är skarp, men bakgrunden och hjulen har rörelseoskärpa så att man får in fartkänslan i bilden.

De bilder jag tagit brukar ligga runt 1/60-1/100s i slutartid, och då får man panorera med bilens rörelse. Kan resultera i bilder som den här ;

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=157361&pf=35175

Vill du frysa bilens rörelse helt måste du ner på ganska korta slutartider beroende på i vilken vinkel du fotograferar och naturligtvis hur snabbt bilen rör sig ;-)

Lycka till!
 

cmw2

Aktiv medlem
Det finns en bra sida som heter www.megapixel.net

Där finns lite förklaringar och tips. Personligen tycker jag att den är skriven på ett enkelt sätt så att även en novis förstår budskapet.
I ramen till vänster välj articles. Fyra rullister ser du nu, välj den översta (Camera basics). Då kommer det en massa intressanta artiklar upp. Ungefär en tredjedel från slutet så finns en artikel som heter "- The effect of shutter speeds".
Där har jag läst lite om slutartider på olika objekt. Kanske kan vara värt att kolla in på.
 
ANNONS