Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota porträtt i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Fransson

Aktiv medlem
Tjena ska åka till Afrika i höst för att hjälpa till med fotografering i afrika. Vill kunna ta spontana bra porträtt. Undar vad jag ska tänka på?
just nu har jag 1st 70-300mm objektiv (ljussvagt)
1st 85mm 1,8 objektiv
1st 18-55mm kitobjektiv

Kommer jag behöva blixt med mig eller funkar den inbygda blixten? funderar på att köpa ett 50mm objektiv kanske f 1,4. eller ska man ha ett ljusstarkare zoomobjektiv?

lite tips tack.
MVH Martin

Afrika...låter kul.
Var på Safari i Sydafrika. På dagen är det mycket ljus. Men det skymmer fort.
Så länge du fotar på dagen så borde du klara dig med ljussvaga gluggar. Skymning och gryning går relativt fort. Och jag skulle rekomendera en extern blixt.

Vilken del av Afrika?
Tänk på att delar av Afrika är muslimt och de gillar inte att bli fotade. Detta gäller även en del stammar på andra ställen.

(Om du fotar djur så var det i stort sett bara hyenorna som inte blev arga/rädda när jag använde blixt, giraffer funkade ochså i viss mån)
Men allt annat drog efter första blixten...

Hej! Jag ska till Tanzania.
Okej, jag ska se om jag kan skaffa mig en extern blixt. måste ju hålla i plånboken lite också.
Men jag tänkte ta mycket porträttbilder på människor. det var därför jag undrade lite om 50mms objektivet. är det bra att använda till portätt? jag gillar skärpedjupet man kan få med det :)

ANNONS
Götaplatsens Foto