Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota rörelse med Nikon d3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Lizzielutten

Ny medlem
Jag har fastnat i min utveckling och behöver nu hjälp och tänkte att ni på forumet kanske kan hjälpa mig förstå vart felet är i bilden jag bifogar.
Jag får helt enkelt inte fokusen bra vid rörelse och det är så frustrerande.
På kameran finns af-områden : Sökare, enpunkt, dynamisk, automatisk, 3d följning.
Sedan finns det mätning : matris , centrum coch spotmätning.

Jag får verkligen inte ihop hur jag ska kunna få bättre skärpa (slutartid är 1/200). Kan någon hjälpa mig lite på traven?
Jag kör via m-p inställningarna.

Bilagor

• harry.jpg
    harry.jpg
    15.7 KB · Visningar: 971
1 tiden är nog i längsta laget för att frysa rörelsen.
2 3100an är väl kanske inte det bästa valet när det gäller att få snabb AF. Vad använder du för optik?

Jag ska testa att ta 1/800 nästa gång istället.
Hur ställer jag skärpan bäst? Vill ju att det ska följa hundens rörelser och jag får inte ihop alla inställningar med sökaren och mätningen. Hur är det bäst att ställa in?

Jag har AF-s nikkor 18-55 mm men riktigt sugen på att byta ut det. Vad skulle rekommenderas?

Det man normalt gör är att låta kameran ställa skärpan, autofokus=AF.

För att följa en rörelse, använd AF-C

Ställ in att man bara använder mittpunkten för att sätta AF så får kameran det liiite lättare.

Vettigaste valet om man också vill åt ett kort skärpedjup & snabbare tider:
Nikon 70-200/2,8 dyrt=ja bra=ja
Sigma 70-200/2,8 skall tydligen inte ha lika snabb AF.

Om du kan leva med den ljusstyrka du redan har eller att plånboken vill andra saker:
budget Nikon 55-200 (eller är det 55-250)
Lite mer tele Nikon 70-300 (välj inte 55-300)

Men det är fortfarande så att D3100an inte är den snabbaste kameran i vår herres hage.
Men jag tror att du borde klara dig med den om du inte kräver rätt fokus var gg.

Nikon 70-200/2,8 är ett objektiv att verkligen drömma om.
Kul att du nämner de två andra Nikon objektiven längre ner för jag har jämfört dem ganska mycket och funderade just på ett av dem (byter kanske upp mig till 70-22/2,8 när jag lärt mig objektivet ordentligt)!

Tänkte komplettera upp objektivet med min externa blixt med. :)

Tack så mycket för svaret!

Det du kan göra är att försöka hitta ett 70-200 2,8 begagnat.
Optik sjunker inte så mycket i pris med tiden.

Faktum är att det kan vara en mindre kostsam affär om man ser till ett tidspann på några år OCH dessutom mer lättsålt än om man köper ett 70-300 begagnat som man vill sälja senare.

Ett 70-200/2,8 är alltid eftertraktat.

fokus

Även om du har bästa grejerna kan man misslyckas. Vid centrumvägd fokuspunkt kan det vara svårt att hela tiden ha fokuspunkten på målet då det är i rörelse. Det finns även andra variabler som kan strula. Skall man ha en bra bild på en hund i rörelse får man köra sekvensen flera gånger och sedan hoppas att man får åtminsonde några bilder man kan välja mellan. Och som påpekat, 3100 är inte den ultimata kameran för uppgiften. Det är väl i den situationen man brukar kliva in i semiproffs segmentet.
lma

Du kan nog få fina bilder med skärpa på vovven i språng mot dig med den utrustning du redan har.

Som redan sagts, men jag försöker sammanfatta: AF-C, central fokuspunkt. Ställ in serietagning på högsta hastighet. MInst 1/800 sek (alltså kortare slutartid än så) och gärna en lite mindre bländare om det går för att utöka skärpedjupet, men ge akt på iso och slutartid så du inte får för brusiga bilder och för lång tid. En för lång slutartid ser för övrigt ut att vara felet med din exempelbild, fokus ser nog bra ut (i alla fall i så litet format bilden visas här).

Sedan är det upp till dig. Se till att sikta noga med fokuspunkten på hunden under hela förloppet (inte det lättaste), tryck ner avtryckaren och håll den nedtryckt under den intressanta fasen av förloppet, låt kameran jobba. Glöm inte hela tiden sikta rätt med fokuspunkten, följ med motivet i en kontinuerlig flytande rörelse och låt kameran sköta resten! Efteråt kan du kontrollera på displayen om du fick någon bra bild. De flesta kommer nog att vara oskarpa, öronen flaxar fel, fel läge i språnget, missad fokuspunkt eller vad det nu kan vara, men en och annan keeper kan du nog få. Tålamod och övning ger resultat. Sedan kan du uppgradera utrustningen om du vill, men ovanstående gäller ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto