Annons

Fota rockband?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har blivit ombedd av min kusin att plåta bandet han lirar i.

Bandet är relativt känt här i trakterna, och dom vill ha tag på lite reklambilder för framtiden, ev singelomslag o dyl.
Så det är inte ngra vanliga semesterbilder på närmsta gräsmatta direkt ;P

Tips önskas på hur man ska lägga upp det hela....ngra vettiga förslag av placeringa av gruppmedlemmarna, samt ev även förslag på miljö som kan passa?

Det klassiska är väl annars nere i ngr rivningskvarter/ hamn osv...men vill ha lite mer kött på benen inför detta dock.

Även om ngn har bilder som är tagna att visa upp så man kan få lite ideer.

Utrustning:

Småbildskamera
28-80
100-300
blixt

mvh /Tobbe

tjenare.
Jag har visserligen inte plåtat så många band i min dar (ett litet) men jag har sett en hel del bilder. Vilken typ av bilder hade du tänkt dig?
Jag skulle rekommendera att du tar en del bilder av dem på scenen, prova med att använda svartvit film och en lång (typ 1/30) tid. Då får du liksom effekten att de rör på sig, jag vet ju visserligen inte vilken typ av musik de spelar men jag antar helt fräckt att de inte står still på scen, eller? Sen kan du gjärna ta en del bilder av dem (med kort tid), gärna under en spelning. Något som kanske kan bli snyggt är om de har strålkastare och du kan synka blixten på bakre ridån, då får du en varm känsla i bilden.

Vad gäller övriga bilder kan du väl leta upp lite miljöer som de vill förknippas med, experementera med vinklar och ljus.

Lycka till.

Ljus och rekvisita

Jag tycker ljus och rekvisita är viktigast. Se till att dom har bra kläder och att det finns "saker" runt dem som förstärker utttrycket. Vilken typ av musik (rock?) är det?

Långa tider + grovkornig = snabb film och gärna lite höftskott. Köp 5 rullar och meja bara !

Lycka till !

/Patrik

För det första så beror det ju lite på vad det är för musik som bandet spelar. Tycker att du ska kolla igenom olika cd-omslag till liknande musikgrupper. Låt dig inspireras av de som du tycker är bäst och försök att komma på en egen vinkling till just ditt band.

Rockband luktar sunkiga lokaler och industriområden bara, Jag ser en färgbild framför mig där bandet sitter på lastpallar med massa rosig metal och en flaska whiskey eller två;-).

Prova lite bilder i grodperspektiv och några snett uppifrån när medlemmarna tittar i kameran..

Lycka Till

ANNONS
Götaplatsens Foto