Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota solnedgång - snabbt svar!

Produkter
(logga in för att koppla)

mkhg

Medlem
Halloj!
Jag ska till Grekland och där ska vi upp på ett berg och tänkte fota solnedgången. Vilka inställningar skulle du/ni rekommendera att köra på? Vilket av: M, P, TV, AV?
Vad ska ISO, slutartid och bländare med mera ställas in på?
Auto eller Manuell?
Något om blixten?

Jag fotar med en Canon EOS 1200D + tillhörande objektiv 18-55 mm.

Ja hoppas ni förstår frågorna! Tacksam för alla svar!
 

dHb

Aktiv medlem
Använder du stativ?

Gör du det, kör M läge, iso 100 och bländare 8-16 sen exponera så att himlen inte blir utbränd, för och mellangrund kommer bli kraftigt underexponerade, dessa lyfter du i efterbehandlingen.
 

mkhg

Medlem
Använder du stativ?

Gör du det, kör M läge, iso 100 och bländare 8-16 sen exponera så att himlen inte blir utbränd, för och mellangrund kommer bli kraftigt underexponerade, dessa lyfter du i efterbehandlingen.
Jag kommer inte att ha med något stativ tyvärr. Så inställningar efter det vore bra :)
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag brukar styra över bländaren (läge AV), så jag får det skärpedjup jag vill ha, och sedan låta kameran sköta slutartiden. Jag är dock flitig användare av exponeringskompensation, vilket jag tycker behövs för att få bilden som jag vill ha den.

Utan stativ blir det dock lite besvärligare, eftersom du inte kan ha långa slutartider. En möjlighet är dock att använda snörstativ (ett snöre vars ena ände du knyter runt objektivet, och vars andra ände står du på).

En möjlighet för dig, om du vill ha kontroll över skärpedjupet, är att använda känsligheten för att se till att slutartiden inte blir för lång.
 

mkhg

Medlem
Jag brukar styra över bländaren (läge AV), så jag får det skärpedjup jag vill ha, och sedan låta kameran sköta slutartiden. Jag är dock flitig användare av exponeringskompensation, vilket jag tycker behövs för att få bilden som jag vill ha den.

Utan stativ blir det dock lite besvärligare, eftersom du inte kan ha långa slutartider. En möjlighet är dock att använda snörstativ (ett snöre vars ena ände du knyter runt objektivet, och vars andra ände står du på).

En möjlighet för dig, om du vill ha kontroll över skärpedjupet, är att använda känsligheten för att se till att slutartiden inte blir för lång.
Tack för infon
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
På din frågeställning låter det som om du inte är helt varm i kläderna (än!) med kamerans inställningar, så jag skulle vilja ge följande råd:

Sätt kameran på Av-läget (så du kan välja bländare) och sätt ISO på auto. Ställ gärna vitbalansen på dagsljus. Ställ in bländaren på 8 eller mer för ett relativt stort skärpedjup. Om du får skakoskärpa eller gryniga bilder, minska bländartalet. Om du behöver få större skärpedjup öka bländartalet.

Ta sedan några olika bilder, och "känn" efter vart du tycker du får snyggast ljus och färg, reglera ljuset med exponeringskompensation.

Blixt skulle jag bara välja att använda om det är något i förgrunden som behöver belysas (upplättnadsblixt), om du t.ex. vill ta kort på ditt resesällskap framför solnedgången.

Om du ställer in kameran på att ta raw + jpeg så har du även en rå-fil där du får bäst redigeringsmöjligheter om det behövs i efterhand.

Lycka till!
 

J Smith

Aktiv medlem
Förmodligen kommer du antingen underexponera förgrunden (marken) eller överexponera bakgrunden (himlen).
Ett knep är att gaffla, du får då exponeringar anpassad för förgrunden och för bakgrunden. I efterbehandligen lägger du ihop dom för att få en så jämn exponering som möjligt. Såvida du inte är ute efter att underexponera förgrunden?

Typiskt arbetsflöde:
http://www.firstfoto.se/artiklar/hogdagsdetaljer/

Men om du gafflar så behöver du hålla kameran helt stilla mellan exponeringarna. Du kommer ju inte ha något stativ med dej så försök hitta något du kan vila kameran på när du tar bilderna.
Går inte det så kan du gaffla endå. Efteråt kan du bestämma vilken av bilderna du tycker ser bäst ut.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det är svårt att testa nya fototekniker i ett skarpt läge. Det är lätt att göra fel så att man missar bilden. Helst bör man alltså öva i förväg så att tekniken sitter när man ska ta bilden.

Om du fotar solnedgång i bergen är grundproblemet att exponera bilden så att du får detaljer i förgrunden samtidigt som du får fina färger på himlen. Solnedgångar kan också vara olika ljusstarka, från väldigt ljusa till väldigt mörka.

Som utgångspunkt bör du därför använda Live View så att du kan se exponeringen på skärnen innan du tar bilden.

Sedan bör du använda en kamerainställning som du är bekväm med och ta bilden när den ser rätt ut på skärmen.
 
ANNONS