Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ur fokus med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Lånar temporärt en D90 medan minD 700 är på reparation. Nu försöker jag stänga av funktionen som hindrar att man tar bilder utan att bilden är i fokus. Men hur mycket jag än letar i menyerna lyckas jag inte hitta var mans täller in det. Har googlat och ingen annan verkar ha det här problemet... Minns att jag ställde in det på min D700 en gång i tiden.
 

gpq

Aktiv medlem
Lånar temporärt en D90 medan minD 700 är på reparation. Nu försöker jag stänga av funktionen som hindrar att man tar bilder utan att bilden är i fokus. Men hur mycket jag än letar i menyerna lyckas jag inte hitta var mans täller in det. Har googlat och ingen annan verkar ha det här problemet... Minns att jag ställde in det på min D700 en gång i tiden.
Jag har för mig att det lättaste sättet är att ställa om fokustyp-omkopplaren från AF-S/AF-A till AF-C.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du har fått svaret, men jag är intresserad av varför du vill trycka av utan att AF-systemet tycker att bilden är fokuserad.

Per.
 

KaniJonas

Aktiv medlem
Tack för snabba svar!

Var hittar jag den inställningen? Det låter som en omväg. Hade föredragit att ändå ha spotfokusering. Men är det ända sättet kan det ju inte hjälpas.

Det kan väl finnas många anledningar. T.ex. om jag fokuserar manuellt (eller som oftast i mitt fall med AF-L knappen) och fokuspunkten råkar ligga på en kontrastlös yta. T.ex. en enfärgad vägg. Eller om jag panorerar när jag tar bilden. Det är också bra om jag snabbt vill ta en bild och skärpan inte är högsta prioritet. I stort sätt ser jag bara hinder med den funktionen.
 

bengt.ka

Aktiv medlem
Det finns väl många anledningar till att man vill ta en bild utan att AF- systemet skall tycka att det är rätt.
 

KaniJonas

Aktiv medlem
Tack, nu har jag fått det att fungera! Ser dock inte logiken i det riktigt... men så länge det fungerar är jag nöjd!
 
ANNONS