Annons

Fota vattendroppar

Produkter
(logga in för att koppla)

PerArdne

Aktiv medlem
Tänkte köpa lite studioutrustning bara för att leka loss lite i vinter...

Jag har läst mig till att för att fota "splash" så behöver man en blixt med väldigt kort brinntid
och justerbar effekt...
iom att det är för lek så vill jag ju inte gå all the way och köpa Alien bee eller Elin chrome prylar
för en halv arm så då hittade jag Döör studio blixtar hos Cyberphoto

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371267

Finns även motsvarande hos kaffebrus...

Det står nada om brinntid på nån av siterna, vilket iofs inte hade hjälpt ändå
eftersom jag inte har koll på hur kort är kort s.a.s.

Skulle det här funka eller är man helt ute och cyklar?
En vanlig 580 blixt ska tydligen också funka men den kostar bra mycket mer och jag får en blixt..
förvisso säkerligen bättre kvalitet och den är ju portabel men ändå...

Nån som har erfarenhet och vill dela med sig lite??

Tack på förhand!
 
Hej, för det exempel du nämner - att fota vattendroppar - behövs absolut inte den dyraste utrustningen. En vanlig blixt och helst en blixtskokabel till den så att du kan ställa den separerad från kameran. Blixtens brinntid beror mycket av effekten, och om du ställer blixten precis utanför bild räcker det med ganska låg effekt, kanske 1/32-1/16 - då fryser man rörelsen utan vidare.

Det billigaste vore att köpa en helmanuell blixt (t.ex. YN560 som jag tycker är mycket blixt för pengen) och kabel på några meter till den. Ett sånt paket kan man få för under tusenlappen, vill man handla inom Sverige blir det åtminstone några hundra till.
 
Tyckte väl att jag kände igen modellnumret på den blixten.. :)
Det är samma som Alex Koloskov rekommenderar... Och han kan ju fota lite.. :)

Men man får ju inte med stativ, softboxar och dylikt
och tre YN560 kostar lika mycket som kitet från Cyberfoto..

Nästa grej som ställer till det lite i mina funderingar är ju då att om jag
ändå ska köpa en "vanlig" blixt så kan jag ju lika gärna köpa t.ex. en 430/580 och få
E-TTL funktionen och kan då använda den på riktigt s.a.s.
Faen vad det här är svårt...
GAAAAAAAH, det finns för mycket att välja på.... :D
 
Innan du köper en blixt kan du ju faktiskt testa med den inbygda. Om du har en vill säga. Det ger resultat som är över förväntan. Faktum är att ett makto objektiv kan vara minst lika viktig.
 
Softbox är inte grejen om du vill ta bilder av vattendropper. Den inbyggda blixten är ofta bra, men om man vill ha ljuset från sidan måste man ha en extern om man inte vill länka av ljuset med speglar.

Det är en punktformig ljuskälla som gör vattendropparna bäst synliga, en mjuk ljuskälla, som softbox, kan ta bort praktiskt taget all kontrast och skärpa ur bilden.

Och ett demostativ, sånt som handlarna ibland ställer ut grejer i skylten med räcker bra, eller man kan lägga blixten på någonting. Stativ för blixten är inte ett måste. Och de bästa blixtarna för sånt här är de allra svagaste. Det behövs väldigt låg effekt när man placerar ljuskällan nära det som man fotograferar. Man kan behöva någon slags stänkskydd för att inte få vatten på eller i blixten.
 
Nästa grej som ställer till det lite i mina funderingar är ju då att om jag ändå ska köpa en "vanlig" blixt så kan jag ju lika gärna köpa t.ex. en 430/580 och få
E-TTL funktionen och kan då använda den på riktigt s.a.s.
Faen vad det här är svårt...
GAAAAAAAH, det finns för mycket att välja på.... :D

Jodå, det är ju lite av bekymret för oss som gillar att fota - det finns alldeles för mycket roliga grejer man skulle "behöva" i förhållande till hobbybudgeten.

Jag tänkte passa på att krydda beslutsångesten med min egen synpunkt: Har du inte nån ETTL-blixt så tycker jag definitivt att du skulle börja där innan du sneglar på studiokit etc. Exempelvis kostar väl en 430EXII ungefär som ett billigt studiokit. Man kan tycka att man får ett mycket sämre kilopris, men sett till nyttan är nog en bra blixt överlägsen ett studiokit och sett till kr/bild tror jag att blixten blir bra mycket billigare än ett kit. Det här är bara min syn på saken och du kan såklart ha andra preferenser.
 
Innan du köper en blixt kan du ju faktiskt testa med den inbygda. Om du har en vill säga. Det ger resultat som är över förväntan. Faktum är att ett makto objektiv kan vara minst lika viktig.

Som Urban skrev så är den inbyggda helt fel för att fota vattendroppar o.dyl.. I övrigt så funkar den rätt bra bortsett från kort räckvidd men det är ju lite av en hjälp bara.. :)
 
Softbox är inte grejen om du vill ta bilder av vattendropper. Den inbyggda blixten är ofta bra, men om man vill ha ljuset från sidan måste man ha en extern om man inte vill länka av ljuset med speglar.

Det är en punktformig ljuskälla som gör vattendropparna bäst synliga, en mjuk ljuskälla, som softbox, kan ta bort praktiskt taget all kontrast och skärpa ur bilden.

Och ett demostativ, sånt som handlarna ibland ställer ut grejer i skylten med räcker bra, eller man kan lägga blixten på någonting. Stativ för blixten är inte ett måste. Och de bästa blixtarna för sånt här är de allra svagaste. Det behövs väldigt låg effekt när man placerar ljuskällan nära det som man fotograferar. Man kan behöva någon slags stänkskydd för att inte få vatten på eller i blixten.

Jo det är ju helt riktigt att softbocen inte är för vattendroppar men tanken var att jag kunde
använda hela kitet till olika saker, vattendroppar som main objective men även kunna fota lite portträtt och sånt bara för att lära sig lite ljussättning också... :)
Vilket är absolut möjligt med vanligt speedlites men det är svårt då dom inte lyser i förväg s.a.s.

Det följer med en ljuskon i kittet som borde fixa det ljuspunkten..

Men vad menas med svag??
Dörr studio blixtarna är på 160W kan ställas ner till 1/16... Räcker det?
 
Jodå, det är ju lite av bekymret för oss som gillar att fota - det finns alldeles för mycket roliga grejer man skulle "behöva" i förhållande till hobbybudgeten.

Jag tänkte passa på att krydda beslutsångesten med min egen synpunkt: Har du inte nån ETTL-blixt så tycker jag definitivt att du skulle börja där innan du sneglar på studiokit etc. Exempelvis kostar väl en 430EXII ungefär som ett billigt studiokit. Man kan tycka att man får ett mycket sämre kilopris, men sett till nyttan är nog en bra blixt överlägsen ett studiokit och sett till kr/bild tror jag att blixten blir bra mycket billigare än ett kit. Det här är bara min syn på saken och du kan såklart ha andra preferenser.

Skämta inte.. Inte ens 100k skulle räcka speciellt långt för allt man "behöver" *ASG*

Absolut så har man ju större nytta av en 430 eller 580 iom att man alltid har med sig den
när man är ute och fotar... Och troligtvis något som också kommer införskaffas i slutändan...
Men det är lite som du säger.. kilopriset... Och just det att man helst behöver två för att fota
vattendroppar eller andra splash scener..
 
---
Jag har läst mig till att för att fota "splash" så behöver man en blixt med väldigt kort brinntid
och justerbar effekt...
---
Det står nada om brinntid på nån av siterna, vilket iofs inte hade hjälpt ändå
eftersom jag inte har koll på hur kort är kort s.a.s.
---
Hur kort brinntid du behöver beror förstås på vad det är du avser att fota. Är det närbilder på droppar som t.ex. kommer ur en kran?

Till att börja med behöver du inte EXTREMT korta brinntider. Dock är det å andra sidan så att studioblixtar inte har särskilt korta slutartider, ofta handlar det om 1/500 till 1/800 sekund vid full effekt. Eftersom blixtljuskurvan från dessa inte ser ut som en smal "vass spik" utan är tjockare längre ner, så motsvarar detta snarare 1/250 till 1/400 sekund med den vanliga kameraslutaren.

Vidare har jag sett att när det gäller (åtminstone vissa) studioblixtar så blir brinntiden inte speciellt mycket kortare vid reducerad effekt än den är vid full, dvs ganska lång.

För kamerablixtar däremot så blir brinntiden vanligen mycket kortare när man minskar dess effekt. Väljer man lägsta ljusstyrka så kan brinntiden bli 1/25.000 till 1/50.000 sekund eller kortare.

Ifall du behöver, säj, 1/2000 sekund brinntid med en kamerablixt (ungefär detsamma som 1/4000 sekund från en studioblixt - vilket dessa som sagt oftast inte klarar) för att droppen ska bli skarp, så kommer du att behöva halva denna tid ifall du minskar avståndet mellan kameran och droppen till hälften (inte från blixten) Samma ifall du ökar brännvidden till det dubbla.


Föreslår därför att du skippar studioblixtar för detta ändamål. Som du redan observerat så tar tillverkarna hutlöst betalt för dessa, speciellt för de kraftigaste som 580EX II. Köp hellre 2 st 430EX II, det blir ungefär samma pris. Även 430EX II är hutlöst prissatt i förhållande till vad Canon får betala för hela inkråmet till den - det är tydligen samma japanska fabrik som gör blixtarna till i stort sett alla kameratillverkarna - Canon, Sony, Pentax etc. Och dessa andra är precis lika goda kålsupare som Canon just när det gäller prissättning på sina dedicerade blixtar.

Därför får man ett kit med Kina-blixter inkl. stativ, softboxar och väska så väldigt mycket billigare, som du redan upptäckt. Men för att fota vattendroppar tror jag inte att de är särskilt väl lämpade.

Men ifall ditt huvudsakliga användningsområde för dessa blixtar är att fota vattendroppar så kan du förstås komma undan mycket billigare genom att köpa ett par äldre, helt manuella blixtar. Brukar gå att få för någon eller ett par hundralappar. Bäst är förstås ifall det går att reducera ljusstyrkan åtminstone ett par steg, för att på så sätt kunna få kortare brinntid ifall det skulle behövas.
.
 
ANNONS