Mina motiv till att använda dia är:
+ Bättre korn och bättre skärpa (iaf. upplevt)
+ Klarare och i regel mer mättade färger. Häftigare upplevelse med lupp mot ljusbord eller projicerat än på papper.
+ WYSIWYG: "What You
Shoot Is What You Get". Den slutliga bilden blir precis som filmen registrerade den eftersom den färdiga, eller iaf. den första av en människa tolkbara bilden i processen är just filmen och inte en kopia som genomgått behandling i ett snabblabb där fotografen har i princip noll koll eller kontroll på exponering, skärpa och färginställning. Speciellt som negativ färgfilm alltid måste filtreras rätt pga att den har en organge mask som annars ger ett illgrönt färgstick.
+ Lättare att behandla efter scanning då man har ett fysiskt rättvänt (färgmässigt) orignal att göra eventuella justeringar mot.
+ Hantering: Det är smidigare att redigera bilderna. Om jag har två liknande bilder varav en är kass och skall slängas så har jag i negativfallet kvar negativet till den dåliga bilden utan motsvarande färgkopia. Detta kan ställa till problem vid scanning om man t.ex. ser en färgkopia av en röd Porsche, tar fram negativen, har glömt att man ursprungligen hade även en kass bild och scannar en oskarp bild på samma röda Porsche. Eller så scannar man en bild av en grön Ferrari för att man glömmer att färgerna är inverterade och som negativfotograf inte har någon lupp för att se var det är för bil (grovt förenklat).
+ Förvaring. Tiotusen diabilder tar mycket mindre plats än tiotusen färgkopior med negativ.
Jag har inte ens i närheten av så många bilder men mitt rum svämmar ändå över med dem...
+ Kostnad. Kvalitétsfilm och bra framkallning är betydligt billigare än negativ kvalitétsfilm med
bra kopiering.
Några nackdelar:
- Opraktiskt om man faktiskt behöver ha en massa färgkort att snabbt och enkelt visa för släkt och vänner.
- Man bör ha tillgång till en filmscanner om man vill göra färgkopior (eller svartvita för den delen) då det idag är mycket smidigare att skicka en digital fil till ett labb och sedan hämta i butik (jag rekommenderar
http://www.fujifilmnet.com)
- Snävare exponeringslattitud (omfånget mellan den ljusmängd som filmen registrerar som svart respektive den som registreras som vit). Detta kan ibland vara ett problem vid scanning.
En del hävdar att negativ tack vare vidare exponeringslattitud är säkrare för all icke kontrollerad fotografering, typ allt utom landskap på stativ och studio (där nog många använder neg just för att bilden ska ut på papper) då man kan justera exponeringen vid kopieringen.
Jag har dock efter en del tester, med ren vardagsdokumentering inomhus och med blixt kommit fram till att den rädslan är överdriven. I snitt kanske jag har bommat en bild per rulle pga. att blixten gått ner i standby eller liknande (manuellt med TTL).