Annons

Fotar "ingen" med negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aviator

Aktiv medlem
Efter att ha varit medlem en tid här på FS har jag konstaterat att uppskattningsvis 90% av alla småbildsfoton är tagna med diafilm, (oftast Velvia eller 100VS). Själv fotar jag med negativ (Reala), och jag funderar om jag också borde byta "livsstil" och fota med dia.

Ni som fotar med dia, varför gör ni det? eller varför använder ni inte negativ? Visserligen kan jag hålla med om att det finns nog ingen negativfilm med samma färger och konstraster som Velvian, men är det inte jobbigt att alltid plocka fram projektorn när man vill se på fotona? (okej, det finns ju ljusbord, men det är knappast något för familjen att samlas runt).

Jag fotar till 99,9% med negativ film, varav ungefär 75% svartvitt och 25% färg.

Visst är dia trevligt, men jag har ingen egen projektor och det är lite bökigt att syssla med dia.

Jag fotar mest med mellanformat och har hört flera gånger att "det finns inget härligare än att lägga ett stort dia på ljusbordet". Jag tycker att det vore härligare att se dem på duk, men en mellanformatsprojektor kostar rätt mycket.

Aviator skrev:
Trevligt, då är vi iaf 2...
Tre:) Skulle tro att jag också kör ca 75% s/v och 23%färgneg och 2% dia typ..

Har iof projektor för småbild, men hatar att skanna neg för att behöva få ut dem få ut dem på papper. Kodak portrafilmerna duger till det mesta jag fotar i färg..

J. Patric skrev:
mellanformat och har hört flera gånger att "det finns inget härligare än att lägga ett stort dia på ljusbordet". Jag tycker att det vore härligare att se dem på duk, men en mellanformatsprojektor kostar rätt mycket.
Jag fattar inte heller vad det är för härligt med ett dia på ett ljusbord. Även ett 6*6-dia är för litet att titta på utan lupp, och hänga böjd över ljusbordet med lupp är ju ingen höjdare.
Nu kör jag mest digitalt, men innan var det enbart negfärg som antingen scannades eller gjordes kopior på.
Dia körde jag bara för crossprocesing.

Mina motiv till att använda dia är:

+ Bättre korn och bättre skärpa (iaf. upplevt)

+ Klarare och i regel mer mättade färger. Häftigare upplevelse med lupp mot ljusbord eller projicerat än på papper.

+ WYSIWYG: "What You Shoot Is What You Get". Den slutliga bilden blir precis som filmen registrerade den eftersom den färdiga, eller iaf. den första av en människa tolkbara bilden i processen är just filmen och inte en kopia som genomgått behandling i ett snabblabb där fotografen har i princip noll koll eller kontroll på exponering, skärpa och färginställning. Speciellt som negativ färgfilm alltid måste filtreras rätt pga att den har en organge mask som annars ger ett illgrönt färgstick.

+ Lättare att behandla efter scanning då man har ett fysiskt rättvänt (färgmässigt) orignal att göra eventuella justeringar mot.

+ Hantering: Det är smidigare att redigera bilderna. Om jag har två liknande bilder varav en är kass och skall slängas så har jag i negativfallet kvar negativet till den dåliga bilden utan motsvarande färgkopia. Detta kan ställa till problem vid scanning om man t.ex. ser en färgkopia av en röd Porsche, tar fram negativen, har glömt att man ursprungligen hade även en kass bild och scannar en oskarp bild på samma röda Porsche. Eller så scannar man en bild av en grön Ferrari för att man glömmer att färgerna är inverterade och som negativfotograf inte har någon lupp för att se var det är för bil (grovt förenklat).

+ Förvaring. Tiotusen diabilder tar mycket mindre plats än tiotusen färgkopior med negativ.
Jag har inte ens i närheten av så många bilder men mitt rum svämmar ändå över med dem...

+ Kostnad. Kvalitétsfilm och bra framkallning är betydligt billigare än negativ kvalitétsfilm med bra kopiering.

Några nackdelar:

- Opraktiskt om man faktiskt behöver ha en massa färgkort att snabbt och enkelt visa för släkt och vänner.

- Man bör ha tillgång till en filmscanner om man vill göra färgkopior (eller svartvita för den delen) då det idag är mycket smidigare att skicka en digital fil till ett labb och sedan hämta i butik (jag rekommenderar http://www.fujifilmnet.com)

- Snävare exponeringslattitud (omfånget mellan den ljusmängd som filmen registrerar som svart respektive den som registreras som vit). Detta kan ibland vara ett problem vid scanning.

En del hävdar att negativ tack vare vidare exponeringslattitud är säkrare för all icke kontrollerad fotografering, typ allt utom landskap på stativ och studio (där nog många använder neg just för att bilden ska ut på papper) då man kan justera exponeringen vid kopieringen.
Jag har dock efter en del tester, med ren vardagsdokumentering inomhus och med blixt kommit fram till att den rädslan är överdriven. I snitt kanske jag har bommat en bild per rulle pga. att blixten gått ner i standby eller liknande (manuellt med TTL).

Senast ändrad:
Tack Erik för ett uttömmande svar (och tack alla andra också). Fördelarna du nämnde känner jag till och nu fick jag de bekräftade. Det är därför jag också har börjat överväga att gå över till dia (har för tillfället en Sensia i kameran), men det finns nog ännu någonting som håller mig kvar vid negativet. Kanske det beror på att jag blir tvungen att skaffa projektor och duk... Vad skall man leta efter när det gäller projektorer. Hurudan linser skall det vara? Är Leica P150 någonting att ha?

För övrigt är flera kommentarer på min huvudfråga välkomna!

Fotar 95% s/v, 4% färg och 1% dia ungefär. Dia tycker jag blir alldeles för dyrt med film, framkallning och ramar. S/v = hemrullade filmer, framkallar och kopierar själv, färg = hemrullat, bara framkallning på labb och kopierar själv. Tycker dock att natur och div sol upp och nergångar blir snyggast med dia.

Jag fotograferar mycket med negativ. Förra året tog jag cirka 400-500 rullar negativ färg. Nu blir det dock mer och mer digitalt.

Det är bara till mina privata "söndagsbilder" som jag kör dia.

Jag tycker att negativ är överlägset dia. Du får med mer helt enkelt. Dessutom kan man köra med högre känsligheter.

Men det spelar väl in att jag mest plåtar reportage och porträtt.

Jag använder Dia för det mesta och ibland negativ film s/v eller färg.

Det beror ju på vad man önskar och hur bilderna skall användas.

Mvh Niclas.

Ps, Mitt fotande ligger nog runt 80% positiv och 20% negativ.... ca:)

Aviator skrev:
Tack Erik för ett uttömmande svar (och tack alla andra också). Fördelarna du nämnde känner jag till och nu fick jag de bekräftade. Det är därför jag också har börjat överväga att gå över till dia

Varför "gå över", måste allt vara så definitivt ??
Jag plåtar både neg färgfilm(om än ganska lite) med S/V och dia.
Varför måste man "gå över", och välja endast en typ av film ??

Kör den film som passar bäst för det du skall fota och ha bilderna till.

För barn- och familjebilder blev det tidigare färgnegativ. Idag enbart digitalt för den typern av bilder. Billigare, enklare men framförallt bättre. Jag har inte tagit en rulle färgneg på två år.

För "evigheter" sedan blev det mycket svartvitt men idag har jag inte tid med detta.

För "seriösa" naturbilder har det tidigare enbart blivit färgdia men numera blir det även digitalt.

Fördelarna med dia är som jag ser det:
+ möjlighet att visa bilderna stort på duk
+ bättre färgåtergivning
+ bilden är färdig på en gång utan efterbehandling i form av kopiering eller datorpyssel

Vill man av någon anledning ha diabilderna på papper går med både analog och digital teknik att få utmärkta resultat från fotolabben. Skannar man själv är det mycket lättare att få "rätt" färger med dia. Med en bra skanner är dynamiken inga problem. Eventuella kopior på papper klarar ju ändå inte av omfånget som eventuellt finns i ett negativ utan mycket manuellt trixande.

Jag började använda dia för ungefär ett år sedan, och har sedan dess inte använt negativ film mer (förutom till svartvitt). Dia passar mig bättre pga att jag kör halvdigitalt (kemisk film som scannas och redigeras i dator). Diat ger överlägset korn och färgåtergivning om jag jämför med de negativa filmrullar som jag testat. Plus att färgerna är klarare och mindre 'brusiga'.

Två jättenackdelar med dia:

- Man kan inte efterbelysa dia. Jag efterbelyset 95 procent av mina bilder.

- Dia är kass på blandljus.

Aviator skrev:

Ni som fotar med dia, varför gör ni det?

För bildupplevelsens skull, speciellt när det gäller natur, landskap, vackra miljöer och vissa estetiska intryck. För t.ex porträtt eller makro skulle jag lika gärna kunna ha papperskopior. Upplever det där som beroende av motivets storlek och typ. Själv håller jag mig till 99% till dia för att göra livet enklare (och vackrare).

/Staffan

froderberg skrev:
- Man kan inte efterbelysa dia.
Jasså? Det går aldeles utmärkt. Pjatta också. Det har jag gjort många gånger vid Ilfochomekopiering. Digitalt (skannade dior) har man alla möjligheter.
Dock går det naturligvis inte att efterbelysa ett dia som ska projiceras men å andra sidan blir negativ ingen höjdare i projektorn.

froderberg skrev:
Två jättenackdelar med dia:

- Man kan inte efterbelysa dia. Jag efterbelyset 95 procent av mina bilder.

Vad menar ni med det? Kan man inte heller det när man kopierar själv?
Skall inte vara ngt problem att "efterbelysa" = "hålla ifrån lite ljus" från ett positiv, eller?

Mvh Niclas. Nickenyfikenienstrut:)

Man kan ju pjatta och efterbelysa även ett positiv, såklart. Men det finns inte på långa vägar lika mycket att hämta genom det som med negativ. Med negativ kan man ju hämta hem detaljer som ligger flera steg från vad papperet tar emot vid en rak kopiering.

Oftast dia. Svårt att delta i diaklasserna i diverse tävlingar annars, och jag tycker det är kul att tävla. Också främsta anledningen till varför jag inte gjort slag i saken och blivit med D100 än.

Neg bara när det är bråttom och jag vill skippa postgången till labbet.

Sv/v, det var riktigt länge sedan sist. Men är lite sugen på det nu igen.

Framkallar aldrig själv. Scannar däremot allt själv.

Jag har en synnerligen enkel projektor, Leitz Pradovit R150 med optik Leitz Colorplan CF 2.5/90. Den står i princip alltid framme. Duken är inte så mycket att hurra för. En gammal silverduk som bör stå uppspänd för att inte bli "randig". Umgås för tillfället med vilda planer på ny (bättre begagnad) projektor och ny stor takmonterad duk, men vi får se, dyker inte "rätt" projektor upp på begagnatmarknaden så lär det inte bli av.

/AnnaKarin

jimh skrev:
Man kan ju pjatta och efterbelysa även ett positiv, såklart. Men det finns inte på långa vägar lika mycket att hämta genom det som med negativ. Med negativ kan man ju hämta hem detaljer som ligger flera steg från vad papperet tar emot vid en rak kopiering.

Ja, det är ju sant!
Den höga kontrasten är ju inget som är så där supernice såklart,, tråkigt att inte positiven blivit nämnvärt bättre på det området.

Mvh Niclas.

Ps, Efterbelyser och pjattar gör jag också till 95%, om inte nära 100%,,,.-)

ANNONS
Götaplatsens Foto