Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Foto i magasin
- Trådstartare sellin
- Start datum
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Med lite matte (och om jag tänkt rätt) så borde du behöva en bild som är 5315*3543 pixlar, eller 18,8 Mp, och det finns det ju ingen "vanlig" D-slr som klara idag.. så vad göra?
Jo, köp den kamera du trivs bäst med och passar bäst för just dig, och sedan interpolerar du upp bilden i ett bildbehandlings program till rätt storlek, jag skulle tro att är bilden bra tagen(exponerad rätt och så) så räcker 6 eller 4 mp till det. Själv har jag skrivit ut A3 från min 350D(8 Mp) flera gången och fått kanon resultat.
Jo, köp den kamera du trivs bäst med och passar bäst för just dig, och sedan interpolerar du upp bilden i ett bildbehandlings program till rätt storlek, jag skulle tro att är bilden bra tagen(exponerad rätt och så) så räcker 6 eller 4 mp till det. Själv har jag skrivit ut A3 från min 350D(8 Mp) flera gången och fått kanon resultat.
sellin
Medlem
Hej Jon!
Tack för ditt svar.
Ja det är nog så man får göra endå. Du tror inte att det syns alltså? Om man gör om bilden i photoshop och tar resample image och fyller i bicubic? Vet du vad det är för skillnad på komprimeringsmetoderna Billinear, Nearestneigbour eller Bicubic i photoshop? Sen har jag en till dum fråga vad menar du med D-slr?
Tack för ditt svar.
Ja det är nog så man får göra endå. Du tror inte att det syns alltså? Om man gör om bilden i photoshop och tar resample image och fyller i bicubic? Vet du vad det är för skillnad på komprimeringsmetoderna Billinear, Nearestneigbour eller Bicubic i photoshop? Sen har jag en till dum fråga vad menar du med D-slr?
froderberg
Aktiv medlem
Det är med pixeltäthet 300 ppi vid rastertätheten 150 lpi är en gammal regel som har både hängslen och livrem.
En bild som är rätt exponerad, har lågt bus och är rätt skärpt klarar väldigt stora storlekar utan problem. 6 MP kan bli aningen detaljfatigt i A3 om man är kritisk. 8-10 mp är inga problem.
DPI är något som har med skrivare att göra och har inget med kameror att göra. DPI betyder bläckpluttar per tum. En skrivare kan använda flera pläckpluttar för att skriva en pixel.
En bild som är rätt exponerad, har lågt bus och är rätt skärpt klarar väldigt stora storlekar utan problem. 6 MP kan bli aningen detaljfatigt i A3 om man är kritisk. 8-10 mp är inga problem.
DPI är något som har med skrivare att göra och har inget med kameror att göra. DPI betyder bläckpluttar per tum. En skrivare kan använda flera pläckpluttar för att skriva en pixel.
raderad12
Aktiv medlem
froderberg skrev:
6 MP kan bli aningen detaljfatigt i A3 om man är kritisk. 8-10 mp är inga problem.
Ja, å bara för att komplicera/förtydliga än mer.. En 6Mp med bra optik ger bättre förstoringar än en 10Mp med dålig optik. Tänk också på att all optik blir mindre skarp på stora bländaröppningar, så i mörka situationer på "full-glugg" så kan 6Mp räcka gott - eftersom optiken ändå inte kan leverera mer skärpa än vad sensorn kan registrera. Detsamma gäller givetvis för film när det är optiken som sätter gränsen, då är det bara sensorns/filmens fysiska storlek som hjälper. T ex. ett mellanformats-negativ tål större förstoringar än ett småbildsdito, även om de fotade med lika skarp optik. Det är därför den fysiska storleken på sensorn också är viktig, inte bara hur många pixlar den innehåller.
Som exempel: Tänk dig två kameror med lika skarp optik, båda på 6Mp, den ena har en sensor som är 7mm bred, den andra 36mm. Om man från dessa båda skall göra en förstoring som är 420mm bred (A3), så måste det som optiken levererade till 7mm sensorn förstoras 60 gånger, medans det optiskt lika skarpa som kom till 36mm sensorn bara behöver förstoras 12 gånger. 12 vs 60, det är skillnad det! Detta trots att de båda kamerorna hade lika många megapixlar.
Men detta är fortfarande lite förenklat, även om det ger en viss aning. Det är inte så att upplösningen är ett genomsnitt av optik och film/sensor, inte heller så att det skulle vara det sämsta av de två. Man brukar tala om systemupplösning som kan beräknas enligt följande:
Källkod:
1
systemupplösning = ------------------------------
(1/optik lpmm) + (1/film lpmm)
raskolnikov
Aktiv medlem
Mina bilder kommer ut som 6MP, jag har haft dubbelsideuppslag i magasin från denna och det såg bra ut.
froderberg
Aktiv medlem
BigHair skrev:
Har själv undrat över samma saker ett tag... Ska man interpolera upp bilderna innan man skickat dom till den tidning som vill ha dom, eller fixar dom detta själva? Förstår naturligtvis att det är bäst att fråga dom, men undrar ändå omdet finns någon slags praxis?
Finns ingen praxis. Det beror på deras egna kompetens. Men det är säkrare att interpolera själv.
Skärpning beror ju på om de kommer alla skala om bildern eller inte.
CMYKA gör tidningarna som regel bättre själva. Det krävs en profil för det specifika tryckeriet för att bli helt rätt.
Per_S
Aktiv medlem
Hej!
Jag har fotat för kund och förstorat till A3 med en 350D, superkvalite. Fanns ingen anledning att interpolera bilderna.
Jag framkallade på www.pixaco.se eller .com, kommer inte ihåg. Lycka tilL!
Jag har fotat för kund och förstorat till A3 med en 350D, superkvalite. Fanns ingen anledning att interpolera bilderna.
Jag framkallade på www.pixaco.se eller .com, kommer inte ihåg. Lycka tilL!