Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto jobb med stort antal bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

alex32

Medlem
Hej.

Jag fick ett uppdrag av en bekant om att fota 100 bilder till hans företag som ska publicera bilder till webbutik. I denna uppgift ingick att fota 100 bilder omvandla till JPEG format ställa in ljuset sen redigera bilden DVS lägga på företagets logotyp se till så att bilden har ren och finn vit backgrund och att varan har inga skador på färdig bild.(att färgen gick av på visa ställen och allmänt att bilden är fin) Sen i slut steget omvandla bilden till lämplig format i mitt fall var det 450*350 och JPEG format. Vad kostar en sådan jobb jag har lagt ut 7 timmar i bara redigering och mellan 4-5 timmar att fota.

MVH Alex

Det vanligaste i fall liknande ditt är att man tar betalt per arbetad timme. Exakt hur mycket du ska ha i timlön är svårt att säga, det är ju en förhandlingssak. Men nånstans mellan 500 och 1000 (plus moms) tror jag är rimligt.

Macro

Jag hade satt en timlön på någon hundralapp eller mer. Men ett tips till redigeringen hade varit att använda makrofunktionen i photoshop. När man gör redigeringar som är liknande utförda på i ditt fall 100bilder så kan man ställa in ett macro, sen gör photoshop alla andra bilder automatiskt.

Jag tycker att ett fast pris på 5000-6000 kr låter rimligt.
Timersättningen fungerar om man ska förhandla innan man ger sig in på uppdaget. Skulle du i efterhand säga att du vill ha 400 eller 500 kr/timma så låter det ganska mycket.
Man kan alltid dra nytta av att beställaren inte vet hur många timmar det egentlige rör sig om. Vilket är ju till fotografens fördel.

Jag tycker att ett fast pris på 5000-6000 kr låter rimligt.
Timersättningen fungerar om man ska förhandla innan man ger sig in på uppdaget. Skulle du i efterhand säga att du vill ha 400 eller 500 kr/timma så låter det ganska mycket.
Man kan alltid dra nytta av att beställaren inte vet hur många timmar det egentlige rör sig om. Vilket är ju till fotografens fördel.

Ska man göra ett riktigt jobb så ska man också ta betalt för sitt arbete. Den enda seriösa debiteringen är timtaxa. En yrkesfotograf debiterar mellan 900 och 1600 kr/timme.

Om du lämnar rabatt på ditt jobb är upp till dig. Men låter din kompis dig handla med rabatt? Har ni båda företag som är seriösa tar ni normal betalning av varandra.

mvh
Peter

Nu har jag ingen aning om storleken på företaget du fotat åt, men du nämner ju att du känner personen i fråga, vilket så klart kan dra ner priset.
Jag har gjort liknande jobb åt flera större industriföretag med leverans av bilder - allt inklusive fotografering och enkel snabbredigering (typ kurva, skärpa). För detta har jag fakturerat 10kkr plus moms F-skatt, per gång.

Tack alla för era svar jag blev nästan lite rädd 5000-6000 kr :) har alldrig haft en sådan stort uppdrag men är inte dålig på att fota.
Det är okså. Peter du kan nästan lässa mina tankar :) vi köppte generator till bilen utan rabbat och dem tog våran gammla generator
farsa sa att han skulle kunna fixa gamla dock så har vi inte tid till detta.

Jag borde ha förtydligat att jag inte har direkta erfarenheter av den sortens uppdrag. ...sorry
Samtidigt håller jag med om att man ska ta betalt för sitt arbete! Jag utgick ifrån att det var en bekant "något lägre priser". Men det behöver man inte göra förstås.

Lycka till!

Jag borde ha förtydligat att jag inte har direkta erfarenheter av den sortens uppdrag. ...sorry
Samtidigt håller jag med om att man ska ta betalt för sitt arbete! Jag utgick ifrån att det var en bekant "något lägre priser". Men det behöver man inte göra förstås.

Lycka till!
¨

Hej tack för svaret jag tog det upp med familjen och vänner och dem tycker att 6k är ett bra pris.

Hur mycket får jag då? 5% låter väl rimligt?? Jag ska kanske starta en tråd och se vad andra fotografer tycker ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto