Annons

Foto på Sydpolen

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag ska iväg på en resa nästa år till antarktis och undrar om det är något speciellt man ska tänka på vid fotografering under sådana förhållanden som råder på antarktis.
Jag är utrustad med en eos 10D, 1Gb IBM microdrive, batterigrepp, canon 75-300mm 4-5,6 III, 420Ex samt snart ett tamron 28-75mm. Jag tror ett objektiv med mer vidvinkel hade varit bra, har jag fel? någon som kan tipsa om ett till ett bra pris? (inte billigt att komma till antarktis...)

Mvh, Hannes
 

RolandM

Aktiv medlem
Sydpolen eller vid kustlinjen? Antar att det är sommar där under januari-mars eller så och att temperaturen vid kustlinjen inte är allt för många minusgrader om alls några. Vid polen är det inte alltför trevligt antar jag. Skulle tippa på att grejoer som fungerar under en normal svensk vinter även fungerar vid dessa breddgrader. Håll batterier varma, ta med extra batterier. Antar att resan dit som du säger inte är direkt samma pris som till Mallorca, så några extra minneskort och batterier är billiga i sammanhanget.
 

greken

Aktiv medlem
Nikon FM2 (eller liknande maskin)
Skarp 50 1,8 (eller liknande)
Skarp 28 2,8 (eller liknande)
Skarp tele för att fånga en massa trevliga pingvinbilder ;-)
Massor av finkornig film
Varma kläder.. ;-)

Digitaltektiken är beroende av ström, det är inte en maskin som FM2 däremot som fungerar under alla omständigheter. Jag skulle inte åka till en sådan miljö med bara digitalaren.

Lycka till :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Beror ju såklart till på den aktuella årstiden man besöker samt var på kontinenten. Oftast så är det ju kustområdena som besöks,, eller rättare sagt exploateras:/

När vi har vinter så är det ju en härlig midnattssol där nede, kan vara hyggliga temperaturer också vad jag vet utan att själ ännu varit där.

Jag hade inte rest på en sådan resa utan riktigt bra grejer, om man nu åker för att se och FOTA alltså;)

Det objektiv du har räcker långt. Jag personligen hade issåfall valt till ett tele för att plocka spännande utsnitt på landskap, isberg eller vad som kan komma i vägen.. Svårt att tipsa på bra och billigt tele;/ Den zoom du har duger länge och långt, men tele för mig är som regel fasta telen..

Det jag skulle satsa på i ditt fall kanske hellre än mer glas är mer lagring. jag hade dragit till med ett par 4gb kort eller varför inte 4 st 2gb, fler batterier och en bärbar lagringsdisk för att tanka hemma i värmen...


Mvh Niclas,
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag antar att du ska till kusten. Där är det som svensk vinter ungefär, men kan vara ganska blåsigt och kallt med fuktiga vindar. Du behöver nog inte tänka på något särkilt. Ett tele kan ju vara trevligt dock (men det har du ju redan), även om du säkert kommer ganska nära djuren ändå (de är inte så skygga). Om du behöver ett vidvinkel också beror nog mest på din fotograferingsstil.

Ska du mer inåt antarktis blir det torrare och kallare (mer behagligt faktiskt). Där borde det inte heller vara några problem med din utrustning, håll en uppsättning extra batterier varma innanför jackan bara att byta med om de andra lägger av. Ett tips vid riktig kyla är att AF-objektiv (som inte har dämpad fokusring) fungerar bättre än manuella med dämpad fokusring. De senare tenderar att bli tröga som sirap när det är riktigt kallt.

Om du vill bli lite inpsirerad finns lite av mina bilder här (de flesta forksningsrelaterade dock):

http://www.physto.se/~edsjo/bilder/southpole/index.htm

Joakim
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
tack för dom snabba svaren!

det är mycker riktigt till "kusten" jag ska, västra antarktis, Lemairekanalen bl.a. Jag tar även med antingen min canon F1 och kanske även en olympus om1:a. Men vad kan ni rekommendera för optik till digitalaren, pga 1.6* förstoringen måste man väl nästan ha ett vidvinkel, eller?

hm.. vill ha ett rejält tele helst med L optik, men det kostar ju så mycket!! huvudsaken är ju trots allt att jag själv får uppleva, att jag sen kan dela med mig av upplevelsen till er andra känns inte lika viktigt, tyvärr :p

Mvh, Hannes
 
Senast ändrad:

Wolfgang

Aktiv medlem
Håll batterierna varma

Det finns kanske ett batteripack som Du kan ha i fickan som Du kopplar till kameran via en sladd.
På så sätt håller sig batteriet varm i Din ficka.
Eller får Du ha kameran i en vadderad väska, och så tar Du fram kameran en kort stund endast strax före en tagning plus ett extra batteri som reserv i fickan vid behov.
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
angående det här med ett bra och skarpt (dyrt) tele, kan man hyra det? tänkte att det var en bra lösning för att komma förbi problemet med att kunna dela med mig av resan och samtidigt inte tunna ut plånboken alltför mycket.

Mvh, Hannes
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag tror att både Kameradoktorn och YFO i Stockholm hyr ut objektiv. Har dock ej provat så jag har ingen aning om vad det kostar, men det skadar ju inte att fråga dem!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det kan ju vara en idé. Men det kan nog bli en rejäl slant om det är frågan om många dagar.

Ett 300 f/4 IS t.ex hade ju varit kalas där borta..

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ahaa, ja det verkar vara fina resor det där, seriösa arrangörer. Ekoprofil har de också, hur mycket som nu kan vara "eko" på en sådan resa;)

Ja, jag slås igen att det gäller att ha mycket minne + en backupkamera om olyckan är framme...

Har du seriöst inte tänkt att ha mer minne med dig? Jag menar,, på rätt ställe så är det ju lätt 1000 bilder på ngr händelserika timmar....puhh om man inte har nog med sig!!

Seriöst, hade jag rest dit i fotosyfte så hade jag packat mig full med minnen kanske 5st 4gb eller liknande + en lagringsdisk..
Skall inte tjata mer om det nu;)

Mvh Niclas,

Ps, Avtonat gråfilter grad två är nog ett givet filter att ha med,, typsikt är ju dessa sönderblekta himmlar över blå is och vatten,,,, kan ju lätt bli så mycket bättre..
 

dJb

Aktiv medlem
edsjo skrev:
Jag tror att både Kameradoktorn och YFO i Stockholm hyr ut objektiv. Har dock ej provat så jag har ingen aning om vad det kostar, men det skadar ju inte att fråga dem!
YFO hade nyligen hyrprislistan på hemsidan men jag kunde inte hitta den när jag kollade nu. Det är dock inte särskilt billigt och för två veckor är det nog snudd på billigare att köpa objektivet. Ett 70-200/2,8 har jag för mig kostar 500:- +moms/dygn.
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Ja Niclas, jag lovar att köpa mer minne! :)
ett gråfilter kanske inte är helt fel heller, jag är nog något av en novis när det gäller foto jämfört med många här men jag tänkte ligga i o lära mig nu fram till januari då avresan sker.


Mvh
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Du kan kanske köpa ett 4/300 begagnad?
Men måste man verkligen ha ett sådant tele?
I Antarktis är djuren så pass orädda så att Du kan komma mycket nära dem.

Jag skulle hellre satsa på en manuell extrakamera och lämplig antal filmrullar ifall den digitala tekniken lägger av.

I övrigt gäller egentligen, att ta med det Du redan har och behärskar och utnyttja det till "bristningsgränsen".
Koncentrera Dig på spännande fotograferingsvinklar istället för att släpa på tung fotoutrustning som Du kanske inte kommer att använda. Det är jobbigt att pyssla med extra fotoprylar i kylan.
 

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
jag tror du har en poäng där wolfgang..! tack! ska även ta med videosprutan canon xm1 o filma lite tänkte jag, plus att jag inte får glömma varma kläderm.. det här kan bli tungt =P
 

Svedlund

Aktiv medlem
"Låna" objektiv av tidning

Hannes

Kolla om det inte finns en tidning som kan avvara ett av sina objektiv (eller betala hyran) mot att du kanske kan skriva en reseskildring eller att de får använda en del av bilderna utan kostnad.

Ja e gryyymt avudsjuk på resan!

Det är nästan så att jag förväntar mig en artikel/reseskildring här på fotosidan redan den
8 februari 2006 :)
 
ANNONS