Annons

Fotograf till bröllop i Stockholm, 060812

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Datum: 12 augusti 2006, fr.o.m. klockan 16:30
Plats: Järfälla kyrka i Barkarby (Stockholm)
Arbetstid: 2-3 timmar
Bildtyp: Reportagefoto under vigseln samt porträttbilder utomhus efteråt


Jag skulle egentligen ha fotograferat ett bröllop i sommar, men nu har jag blivit inbjuden som gäst till en av min bästa kompisars bröllop istället. Därför behöver jag en ersättare och tänkte hjälpa bröllopsparet att hitta en bra och serviceinriktad fotograf här.

Även om du aldrig har fotograferat bröllop förut så kan du visa ditt intresse, men du bör ha lite koll på ljus, fotografering av människor samt kunna visa upp lite bilder. Redigering behöver du inte kunna eftersom bröllopsparet sköter det själva, du behöver bara fota och bränna bilderna på en CD.

Är du sugen att testa bröllopsfotografering samt tjäna lite extra pengar har du nu chansen att anmäla ditt intresse. Gör du ett bra jobb kan det bli fler jobb i framtiden eftersom jag får många förfrågningar regelbundet och inte hinner eller kan ta alla jobb. För att se ungefär vart ribban ligger kan ni kolla bröllopsbilderna på min hemsida: http://www.vetterskog.se/
Mvh

/Peter Vetterskog
 
Eftersom det inte går att ändra inlägget om det har gått mer än 15 min så tillägger jag här att man bör ha erfarenhet av bröllopsfotografering. Man behöver inte vara proffs, men ska ha gjort nåt bröllopsjobb. Detta är önskemål från brudparet.
Mvh

/Peter
 
Novio skrev:
Redigering behöver du inte kunna eftersom bröllopsparet sköter det själva, du behöver bara fota och bränna bilderna på en CD.
De köper alltså alla bilder obehandlade på skiva för att göra vad de vill med dem (manipulera?) och för att själva tillverka hur många kopior och förstoringar som helst? För hur mycket då?;)
 
Re: Re: Fotograf till bröllop i Stockholm, 060812

lottawe skrev:
De köper alltså alla bilder obehandlade på skiva för att göra vad de vill med dem (manipulera?) och för att själva tillverka hur många kopior och förstoringar som helst? För hur mycket då?;)


Precis, som tack för hjälpen får du en kram :)
Skämt o sido så köper de en skiva med alla bilder, men de får ju inte göra vad de vill med bilderna såvida inte du tillåter det. Det är ju du som fotograf som har upphovsrätten och bestämmer eller kommer överens om vad som gäller för bilderna t.ex. att de bara får användas för privat bruk. Exakt vad som ska gälla samt vilket pris är upp till den intresserade fotografen och bröllopsparet att förhandla fram.
Mvh

/Peter
 
Testa bröllopsfotografering - Vad händer om paret inte blir nöjda?

Varför anlitar dom inte en etablerad bröllopsfotograf?

Hur håller jag som fotograf koll på att dom inte gör vad som helst med bilderna på CD?

Brudparet redigerar bilderna själva, men den som är fotograf står för bilderna? Vad händer om dom ändrar bilderna så pass mycket att jag inte vill stå bakom dom som fotograf?

Här finns många frågor som är ganska viktiga om någon skall nappa på en sådan här sak, just för att bröllop är en unik händelse som fotografen inte får misslyckas med, samt att det fnns en hel del upphovsfrågor.

Prisförslag med tanke på det ansvar som fotografen har samt FRIKÖP av bilderna: 7.000 - 8.000 kr.
 
stoltz skrev:
Testa bröllopsfotografering - Vad händer om paret inte blir nöjda?

Varför anlitar dom inte en etablerad bröllopsfotograf?

Hur håller jag som fotograf koll på att dom inte gör vad som helst med bilderna på CD?

Brudparet redigerar bilderna själva, men den som är fotograf står för bilderna? Vad händer om dom ändrar bilderna så pass mycket att jag inte vill stå bakom dom som fotograf?

Här finns många frågor som är ganska viktiga om någon skall nappa på en sådan här sak, just för att bröllop är en unik händelse som fotografen inte får misslyckas med, samt att det fnns en hel del upphovsfrågor.

Prisförslag med tanke på det ansvar som fotografen har samt FRIKÖP av bilderna: 7.000 - 8.000 kr.


Som jag har skrivit i mitt första inlägg blev det fel först och sen gick det inte att ändra (15-min regeln). Det handlar alltså inte om något test utan man bör ha gjort något bröllopsjobb innan, jag ber om ursäkt.

Jag kan inte svara på varför de inte anlitar en etablerad bröllopsfotograf, en gissning är att de tycker det är blir för dyrt kanske?

Eftersom bilderna ska användas i privat syfte så kan de ju ändra bilderna hur mycket de vill utan att det skadar någon, de ska ju inte publiceras i Metro precis. Det rör sig även om ett vanligt par och inte familjen Adams samt att det är bröllopsbilder, så det är nog ingen fara att bilderna blir så katastrofala. Bruden jobbar dessutom med redigering av bilder så hon har nog full kontroll på både redigeringen och det juridiska.

Angående upphovsrätten så ser jag inga frågetecken alls, det är ju bara att fota i raw och bränna en skiva med jpg så har man "orginalet" ifall att en tvist skulle uppstå. Vill man försäkra sig ytterligare är det ju bara att man skriver ett kontrakt så har man svart på vitt sen.

Prisförslaget kan jag inte ta ställning till eftersom det inte är jag som är köparen. Jag försöker bara hjälpa bröllopsparet att hitta en ersättare till mig.

Säg till om ni är intresserade så vidarbefodrar jag kontakten till bröllopsparet.
Mvh

/Peter
 
Ursäkta lite negativa vibbar, men nu har jag sett sånt här lite för ofta för att inte reagera på den sista tiden. Att lämna ifrån sig bilderna, om än jpg, på cd så att brudparet kan redigera de själva gör ju att man släpper sitt namn som fotograf till någon som man inte har en susning om hur de tycker att en bild ska se ut. Att kanske sätta sitt rykte till bilder som för all del kan bli jättebra, men samtidgt kan de också bli totalt överskärpta, fulla med färgstick, kopierade på onoff's webbtjänst känns bara så fel. Hela grejen är faktiskt rätt skrämmande.
 
Speedy skrev:
Ursäkta lite negativa vibbar, men nu har jag sett sånt här lite för ofta för att inte reagera på den sista tiden. Att lämna ifrån sig bilderna, om än jpg, på cd så att brudparet kan redigera de själva gör ju att man släpper sitt namn som fotograf till någon som man inte har en susning om hur de tycker att en bild ska se ut. Att kanske sätta sitt rykte till bilder som för all del kan bli jättebra, men samtidgt kan de också bli totalt överskärpta, fulla med färgstick, kopierade på onoff's webbtjänst känns bara så fel. Hela grejen är faktiskt rätt skrämmande.


Jag förstår vad du menar och jag håller till viss del med, men för att tråden inte ska spåra ur så avböjer jag att disskutera vidare om detta. Trådens syfte är att finna en bröllopsfotograf, inte att disskutera vad som är rätt och fel.

Läser man bara de dokument som Monika har varit vänlig att posta en bit upp samt skriver ett ordentligt kontrakt så har man inget att frukta. Så snälla håll er till ämnet!
 
Speedy skrev:
Ursäkta lite negativa vibbar, men nu har jag sett sånt här lite för ofta för att inte reagera på den sista tiden. Att lämna ifrån sig bilderna, om än jpg, på cd så att brudparet kan redigera de själva gör ju att man släpper sitt namn som fotograf till någon som man inte har en susning om hur de tycker att en bild ska se ut. Att kanske sätta sitt rykte till bilder som för all del kan bli jättebra, men samtidgt kan de också bli totalt överskärpta, fulla med färgstick, kopierade på onoff's webbtjänst känns bara så fel. Hela grejen är faktiskt rätt skrämmande.

Jag tror att brudpar helst inte vill ha en stor signatur med fotografens namn på varje bild, så eftersom de skall användas privat och efter 2veckor minns dom inte ens vad fotografen som tog korten hette, så det är nog ingen risk att du behöver skämmas om de redigerar dom dåligt.
 
wico skrev:
Jag tror att brudpar helst inte vill ha en stor signatur med fotografens namn på varje bild, så eftersom de skall användas privat och efter 2veckor minns dom inte ens vad fotografen som tog korten hette, så det är nog ingen risk att du behöver skämmas om de redigerar dom dåligt.

Men om man är så dålig fotograf att dom inte minns fotografens namn, så tror jag att man inte åtar sig ett sådant uppdrag. Mina kunder minns mitt namn i alla fall - Så ditt påstående om 2 veckor närminne funkar nog inte riktigt som argument.

Det finns ingen bröllopsfotograf som sätter en STOR signatur på alla bilder. Vad dock de flesta seriösa fotografer är överens om är att man skall värna om upphovsrätten.
 
Det står bara mitt namn på körkortet, är det jag som har fotat bilden?
Minns inte vad passfotografen hette :/
 
Bröllopsfoto

Hej
Har du hittat den fotograf du söker??
Jag har plåtat ett antal bröllop till samtliga pars stora belåtenhet,

Mvh
Magnus Hugosson
 
Re: Bröllopsfoto

goldwingbiker skrev:
Hej
Har du hittat den fotograf du söker??
Jag har plåtat ett antal bröllop till samtliga pars stora belåtenhet,

Mvh
Magnus Hugosson


Hej Magnus!
Ja det är tyvärr redan ordnat.
Sorry att jag inte har meddelat det i tråden.
Mvh

/Peter
 
ANNONS