Annons

Fotografera bilar?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnbat

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har blivit ombedd att hjälpa en närstående att fotografera hans bil inför försäljning.Det är klart att man hjälper till, samt kul att prova på något nytt inom foto.

Dock har jag ingen aning om hur man bäst fotograferar en bil. Detta är en så kallad stadsjeep, så han vill gärna fota utomhus.

För att få bäst "impact power" på blocket, hur går jag till väga? Bild i skymningen med enstaka blixt över fronten? Tagen snett underifrån med bilen på en liten kulle i motljus?
Hur använder jag min rätt enkla utrustning mest anpassad för småskaligt hobbystudiopyssel bäst? Se gärna min fotoväska som sammanfattningsvis innehåller en d80 med lite enkla objektiv och två nikonblixtar.

Tack på förhand för hjälp och tips.

mvh
/john
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Om bilden ska ligga på blocket ska du nog inte lägga för mycket energi på bilden..

Är bilden för snygg tror folk bara att det är nåt fuffens.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Här är en försäljningsbild jag tagit :) Sen ångrade vi oss och sålde den aldrig, men det är en annan femma :)
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Synd att du inte har någon vidvinkel i din kameraväska. Mitt tips vid interiörfoto är annars att fälla framstolarna och ta en bild från baksätet. Sätt instrumentbelysningen på max och använd en svag blixt riktat rakt upp mot innertaket. Sätt blixten på "slow sync" så att lite av det befintliga ljuset sugs upp. Stativ är ett måste och i så trånga utrymmen är Gorillapod ett bra alternativ.

Den här bilden är tagen med ett Sigma 10-20 mm på en D200.

Edit:
Du kan tro jag fick många svar :) Budgivning blev det också...
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
dovearea skrev:
Den där innerspegeln verkar inte vara någon höjdare ;P
Haha! Nä, det har du rätt i! Jag lade lite bakgrundsoskärpa utanför fönstren och spegeln hängde med i den manövern. Sjukt, men jag har inte sett det förrän nu! Men bilen blev iaf såld för mer än jag begärde :)
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Mitt tips. Bilen ska vara nytvättad och skinande ren =) Sen är alla seriösa köpare intresserade av bilen inte miljön runt om, så se till att fylla ut bilden till max med bilen. Seriösa köpare vill också försöka få ett intryck av bilens allmänskick av bilden, så ta bilden i medljus, gärna lite senare på eftermiddagen för skönare färger och mjukare kontraster. Motljusbilder, grodperspektiv etc kan ju bli effektfullt, men knappast vad man vill se när man letar ett lämpligt objekt.

mvh

Fredrik
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
iBoat skrev:
Sätt blixten på "slow sync" så att lite av det befintliga ljuset sugs upp.
"Slow Sync"/"Synk på andra ridån" påverkar inte mängden befintligt ljus/bakgrundsljus i bilden på något som helst sätt.


johnbat skrev:
Hej.
Jag har blivit ombedd att hjälpa en närstående att fotografera hans bil inför försäljning.Det är klart att man hjälper till, samt kul att prova på något nytt inom foto.

Dock har jag ingen aning om hur man bäst fotograferar en bil. Detta är en så kallad stadsjeep, så han vill gärna fota utomhus.
I DigitalFoto Nr.4/2008 finns en tvåsidig artikel (och intervju med en känd bilfotograf) om hur man tar vackra bilbilder i såväl naturligt som artificiellt ljus. Dessutom står det en del om efterbehandlingen i Photoshop och hur man kan öka bildens "impact power".
 

iBoat

Aktiv medlem
Re: Re: Fotografera bilar?

Sebastian Mandrean skrev:
"Slow Sync"/"Synk på andra ridån" påverkar inte mängden befintligt ljus/bakgrundsljus i bilden på något som helst sätt.


I DigitalFoto Nr.4/2008 finns en tvåsidig artikel (och intervju med en känd bilfotograf) om hur man tar vackra bilbilder i såväl naturligt som artificiellt ljus. Dessutom står det en del om efterbehandlingen i Photoshop och hur man kan öka bildens "impact power".
Jag vet att det är exponeringstiden i det fallet som avgör. Men det är ett ganska bekvämt sätt att använda blixten om man inte vill köra manuellt.
 

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Fotografera bilar?

iBoat skrev:
Jag vet att det är exponeringstiden i det fallet som avgör. Men det är ett ganska bekvämt sätt att använda blixten om man inte vill köra manuellt.
Va? Jag förstår inte din poäng. Du skrev till trådskaparen att han skall använda blixt och synka den på andra ridån ("Slow Sync") för att få med befintligt ljus/bakgrundsljus. Jag påpekade att ditt tips inte påverkar det befintliga ljuset/bakgrundsljuset på något som helst sätt.
 

iBoat

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Fotografera bilar?

Sebastian Mandrean skrev:
Va? Jag förstår inte din poäng. Du skrev till trådskaparen att han skall använda blixt och synka den på andra ridån ("Slow Sync") för att få med befintligt ljus/bakgrundsljus. Jag påpekade att ditt tips inte påverkar det befintliga ljuset/bakgrundsljuset på något som helst sätt.
Men... OM man sätter kameran på slow sync får man per automatik en längre exp. tid!! Och därmed mer stämning i bilden eftersom det befintliga ljuset framträder mer. Man kan ju förstås behöva justera blixtens styrka också.


Jag kanske inte uttryckte mig fullständigt glasklart. Ber så mycket om ursäkt...

Edit:
Baksynk (andra ridån) har jag inte ens nämt. Mitt tips gäller i första hand vid interiörfoto.
 
Senast ändrad:

chinerunner

Aktiv medlem
Väldigt kraftigt ljus i en skogsglänta där det uppstår kolsvarta skuggor i det hårda ljuset.

Ricoh XR2s Tri-X 1979

(humor)
 

Bilagor

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Fotografera bilar?

Sebastian Mandrean skrev:
Du skrev till trådskaparen att han skall använda blixt och synka den på andra ridån ("Slow Sync") för att få med befintligt ljus/bakgrundsljus.
"Slow sync" betyder väl knappast synkronisering på andra ridån? Slow sync är en lång(sam) slutartid, helt enkelt, vilket är vad som brukar behövas för att det befintliga ljuset ska spela roll i en blixtbelyst bild.

(Du har f.ö. rätt i att synkronisering på andra ridån inte gör någon skillnad för exponeringen.)
 

iBoat

Aktiv medlem
Med risk för att göra detta till långbänk:

Man får exakt samma resultat med slow sync som med rear sync. Skillnaden är att rear sync kan vara bra vid rörliga motiv i dåligt ljus eftersom blixten fyras av precis innan slutaren stängs och kan då frysa en eventuell rörelse på ett bättre sätt än slow sync.

En del verkar tro att det finns två slutare i kameran (andra ridån), men så är det ju inte. "Baksynk" tycker jag är ett bättre begrepp än "andra ridån".
 

PMD

Aktiv medlem
Två slutare finns det förstås inte, men en ridåslutare består ju av två (separata) ridåer.
Termen "andra ridån" är alltså helt riktig.
 

iBoat

Aktiv medlem
PMD skrev:
Två slutare finns det förstås inte, men en ridåslutare består ju av två (separata) ridåer.
Termen "andra ridån" är alltså helt riktig.
Visst är det så, men det kan lätt missuppfattas. Strunt samma vad man säger, bara man vet vad man gör...

Over & out!
/Mats
 

johnbat

Avslutat medlemskap
Tack alla för era tips.
Ffa för det här med att överhuvudtaget ta en interiörbild...
Slow sync och bakridå etc har jag koll på så det skall nog gå att svänga ihop något. Kör ändå ffa på manuell, och planerar ingen rörelse i detta.

Det blir nog ingen spacig grodperspektivmotljusbild. Enkelt, informativ samt tvättat och snyggt blir nog receptet.

mvh
/john

(jag kanske dänger upp en kopia eller två sedan för lite feedback)
 
ANNONS